Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel"— Præsentationens transcript:

1 Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Lars Peter Jensen, I8 Søren Hansen, I20 Medlemmer af SLP-gruppen : Undervisere i Samarbejde, Læring og Projektstyring på TekNat’s Basisår På teknat’s basisuddannelse focuseres der netop meget på at udvikle de studerendes projetkompetencer, bl.a. gennem ovennævnte 2 modulers kursus, samt et studieordningskrav om at dette emne også skal indgå i vejledningen. Der findes imidlertid ingen guidelines til hvordan vejlederne skal løfte denne opgave bortset fra et pålæg om nogle pædagogiske arrangementer for vejledergruppen i de enkelte storgrupper, samt et tilbud forrige år til nye vejledere på basis om et 2 dages kursus, men Søren Hansen, som holdt dette kursus og jeg selv har indenfor det sidste år holdt 2 tilsvarende kurser i IPN-regi, for undervisere på ingeniørskolerne, som ønsker at forbedre deres virke som vejledere ved også at forholde sig til gruppeprocesserne. Dette indlæg vil meget kort præsentere dette kursus og give et par eksempler på hvordan sådanne kurser giver anledning til erfaringsudveksling og gensidig inspiration, så kursusholderne også kommer hjem med ideer til forbedring af deres virke. AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen

2 AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen
Program – dag 1 9:00 – 11:30 Miniprojekt 11:30 – 12:30 Frokost 12:30 – 14:00 Organisering og projektledelse 14:00 – 14:15 Pause 14:15 – 15:45 Mødeafholdelse, Samarbejde 15:45 – 16:00 Pause 16:00 – 17:30 Kommunikation, Strukturering 17:30 – 19:00 Aftensmad 19:00 – 21:00 Teamøvelse i kommunikation og samarbejde krydret med vin og frugt Kurset er lagt an på aktiv deltagelse og dialog, vha. både større (miniprojekt og temaøvelse) ) og mindre opgaver ind imellem, samt tværgående diskussioner og erfaringsudvekslinger. Af samme grund er der indlagt rigeligt med pauser, hvor der snakkes meget om oplevelserne. Ud over de større øvelser baserer kurset sig på en kortfattet gennemgang af hvordan vi underviser i emnerne i SLP-kurset med en transformationsdiskussion af hvordan man kan behandle emnerne igennem sin vejledning – også hvis der ikke er et forudgående kursus. AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen

3 AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen
Program – dag 2 9:00 – 12:00 Rollespil 12:00 – 13:00 Frokost 13:00 – 14:10 Gruppens konflikter 14:10 – 14:30 Pause 14:30 – 15:10 Hvad er en vejleder ? Om vejledertyper, roller og funktioner 15:10 – 15:45 Hvilke spørgsmål er tilbage ? 15:45 – 16:00 Evaluering af kurset På 2’en dagen giver et rollespil om vejledning af grupper med konflikter dels en formidabel anledning til erfaringsudveksling og dels et godt afsæt for efterfølgende at snakke om gruppekonflikter og vejlederroller. Selv om der diskuteres og stilles mange spørgsmål undervejs er der stadig en del ubesvarede spørgsmål tilbage og en hurtig delphi-evaluering giver os et godt input til forbedring af kurset. AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen

4 AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen
Vi tror på At studerende lærer bedst gennem egne erfaringer At godt projektarbejde er reflekterende og eksperimenterende At vejlederen har nøglen til gruppens succes Vores tilgang til kurset er selvfølgelig en tro på at AAU-modellen er god, og det præsenteres således. AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen

5 Konstruktivistisk tilgang til vejledning
Erfaringsdannelse Deltag Refleksion over erfaringer Facilliter Afprøvning af teorier og ideer Sæt i gang Målet med kurset er at give eksempler på hvordan man som vejleder kan hjælpe de studerende igennem Kolb’s læringscirkel, idet man alt efter behov kan give input i alle faser: Man kan deltage i diskussioner med egne erfaringer Facilitere refleksioner med hv-spørgsmål: hvorfor, hvordan, hvornår Hjælpe generalisering på vej med teoriinput i f.eks. Kurser Deltage i afprøvningen af ideer ved at tage sin vejlederkasket af og kortvarigt være med i gruppen, til f.eks. En brain-storm Generalisering og teoretisering Kurser / Input AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen

6 AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen
En vejledningsmodel Præsenter ”Faglig” vejledning Evaluer et fokus med timeouts Som eksempel på hvordan man kan vejlede i gruppeprocesserne som en del af ens øvrige faglige vejledning foreslår vi denne model, hvor man som vejleder på forhånd har forberedt et focus eller eksperiment, som man gerne vil have gruppen til at lave. På vejledermødet præsenterer man først denne ide, og den sættes i gang – det kan f.eks. Være noget så simpelt som at bytte plads i grupperummet for enten at få adskilt nogen der snakker sammen om andre ting under mødet eller få vejlederne mere ind i midten af gruppen. Så afvikles mødet som vanligt med de faglige input og efterfølgende evalueres forandringen. Denne model kan bruges til at adressere mange af gruppeprocesserne og vi vender tilbage til den mange gange under kurset som en mulighed i forskellige situationer. AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen

7 Rollespil – om vejledermøder
Gruppen er en sød og meget dygtig gruppe. De arbejder hårdt og læser alt hvad man beder dem om. Men ingen gør noget, som de ikke er 100 % sikre på at vejlederen vil synes er korrekt. Gruppen er med andre ord meget autoritetstro, hvilket gør det meget svært for dem at have en egentlig diskussion. Dette er også begyndt at vise sig på vejledermøderne, hvor alle er meget stille og påpasselige og ikke tør være kritiske overfor hinandens arbejde. Til dette møde har alle i gruppen  igen afleveret nydelige arbejdspapirer, men ingen af dem har været diskuteret i gruppen først, for alle vil have vejlederens godkendelse først. De absolutte topscorere i evalueringerne er de større øvelser, som jeg nu vil give et eksempel på: På 2’en dagen bruges hele formiddagen på at grupperne på skift spiller forskellige rollespil, hvor nogen fra en af de andre grupper så forsøger sig som vejledere, mens de øvrige er observatører. Alle får lov at prøve at vejlede samt at spille gruppe i flere forskellige spil. Efter hvert spil diskuteres vejledernes indsats og det er en fremragende anledning til erfaringsudveksling af hvad man kan gøre i de forskellige situationer. Men spillende fungerer også som indirekte argumenter for hvorfor det er vigtigt for vejlederen at adressere disse gruppeprocesser. I dette eksempel bliver det f.eks. Hurtigt meget tydeligt at hvis man ikke får gruppen lært at forholde sig konstruktivt kritisk til hinandens arbejdsblade, så får vejlederen en masse unødigt arbejde som garant for samtlige indlæg og gruppen får sandsynligvis lavet et projekt der ikke hænger særlig godt sammen, hvilket de måske oven i købet vil angribe vejlederen for, hvis vedkommende har godkendt de enkeltes arbejdsblade undervejs. AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen

8 AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen
Ideer til AAU Bevidsthed om egen model/metode Fast projektleder(else) et helt semester Mindst ét tværfagligt (forskellige studienævn) projekt i løbet af studiet Konkrete ideer til andre måder at bruge konkrete øvelser på Indblik i forskellige former for vejledningspraksis og deres relation til længde og type af projekt Ang. Øvelserne er det f.eks. At tidsbegrænse konsensusøvelser samt at lave ”svære” bordopstillinger for f.eks. At marginalisere nogle. AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen

9 AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen
Konklusion Ideer til udvikling af vejlederrollen opstår først og fremmest gennem dialog mellem praktikere, når dagligdagens praksis udfordres, f.eks. på kurser/workshops Ændring af rollen sker derefter gennem eksperimenter Mon ikke også dette gælder for hele AAU-modellen ? AAU-modellen - Variation og udvikling: Vejledning i gruppeprocessen


Download ppt "Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google