Herzbergs Motivationsfaktorer Hygiejnefaktorer Trivsel Vantrivsel Arbejdsopgavernes karakterer: at de er udfordrende, interessante og varierede Ansvar for eget arbejde og kontrol over egen arbejdssituation Præstationer og personlig tilfredsstillelse ved at gøre et godt stykke arbejde Anerkendelse for veludført arbejde Forfremmelse Vækst Hygiejnefaktorer Virksomhedens personalepolitik og admi- nistrative systemer Ledelsens kompetence og lederstil De mellemmenneskelige forhold mellem overordnede og underordnede Arbejdsforholdene omkring de opgaver der kan løses Løn Status Jobsikkerhed Forhold ved arbejdet der påvirker fritid og privatliv Trivsel Faktorernes tilstedeværelse skaber trivsel, Men fravær af dem fører ikke til vantrivsel Vantrivsel Fravær af faktorerne skaber vantrivsel, men deres tilstedeværelse fører ikke til trivsel
Kommunikationsprocessen Modtager Tilbagemelding (samme som 1-4) 1 Meddelelsen Sådan som afsender tænker den Afsender 2 Kodning af meddelelsen (sprog, tegn) 3 Afsending af meddelelsen i et medium (brev, data o.l.) 4 Afkodning af meddelelsen, Sådan som modtageren opfatter den
Maslows behovspyramide Selv- aktualisering Selvhævdelses- behov Kærlighedsbehov Tryghedsbehov Fysiologiske behov
Afledte og psykiske behov Personlig udvikling Selvværd Stolthed Respekt Selvsikkerhed Kærlighed og tilhørsforhold Sikkerhed for ikke at blive overfaldet Ly Undgå smerte Sikre privatlivets fred Mad Drikke Behov for selvudvikling Egobehov Sociale behov Trygheds og Sikkerheds- Grundlæggende fysiske behov Effektive behov Afledte og psykiske behov Medfødte og oprindelige behov Maslows behovspyramide Luft Søvn Varme behovene