Side 1 Workshop. Flygtninge med traumer I frivilligarbejdet 28.sept. 2013 Frivillig årsmødet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Mødepakke for øverste chef på virksomheden
Velkommen til 3 ugers kursus
Trivselspolitik på Løsning Skole
Udsendelse til international tjeneste
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Specialsektoren Hele løsninger I gode hænder hos Specialsektoren
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Traumatiserede flygtningebørns livsvilkår Edith Montgomery
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Sidste søndag: En holdbar standard for livet: Guds lov
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Folkeskolereformen - generel information
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Stigmatisering af pårørende Om respondenterne: 302 Besvarelser ud af 567 – 53% 79% Kvinder 62% Forældre til voksne børn 38 % Pårørende til personer med.
Misbrugende sundhedspersoner Addiktiv Sygepleje Landskursus 2012
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hvad er relationel koordinering
GRIB IND - GODT KOLLEGASKAB UDEN MOBNING
Omgangstone og kollegialitet
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Psykiske arbejdsskader v. Christian Mortensen Arbejdsskadestyrelsen SSID-konference 3. September 2008.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Fremme af unges mentale sundhed
Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Dilemmaer og overvejelser i den kliniske praksis’ møde med projektarbejdets evalueringspraksisser Dea.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
DPS årsmøde 2013 Om mellemområdet mellem den psykoterapeutiske træning og den øvrige læring i den psykiatriske speciallægeuddannelse Hanne Stubbe Teglbjærg.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Overfladevand og natur Planlægning af opgaven? Morten Bondgaard, Miljø Jord-erfa midt 23. oktober 2013.
Fysisk træning og rehabilitering til opererede lungekræftpatienter Fysioterapeut Pernille Mikkelsen og Udviklingsfysioterapeut Birte Nørrelund, Rehabiliteringsafdelingen,
JOBVÆKST Mariagerfjord Værktøj til analyse og formulering af Vækst/Forretningsstrategi.
LEDERFORUM 18. januar december Fokuseringerne i 2009 har vi samlet i 5 punkter :  Service- og kvalitetspolitik anvendes  Effektivisering.
Stress En folkesygdom?.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Familierettet psykoedukation – helende læring og resiliens SYNerGAIA 28. Oktober 2010 Peter Berliner.
MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Om helbredelse og hvordan. Karin Kühl  62 år – efterlønner siden 1/  2 voksne børn: Christian (27) og Maria (29)  Kom til levende tro på Jesus.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
TR MØDE den 29. september 2015 Ved faglig konsulent Poul Thaarup Mikkelsen Hvordan kan man arbejde med risikovurdering, krisehåndtering m.v.?
Post traumatisk belastningsreaktion
Refleksionshjulet anno oktober 2012
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)

Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Post traumatisk belastningsreaktion
Agenda. Agenda ESPD-systemets formål og funktion.
Omsorgssvigt Grundforløbet.
Afholdelse af journal club i egen klinik:
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

Side 1 Workshop. Flygtninge med traumer I frivilligarbejdet 28.sept Frivillig årsmødet

Hvad er traumatisering? Traume: oprindeligt græsk og betyder sår. Traumatisering kan oversættes med ”sår på sjælen” At være traumatiseret vil sige, at en person har haft en eller flere ekstreme og smertefulde oplevelser, der er så voldsomme, at de kan føre til alvorlige psykiske, fysiske og sociale problemer, som kan blive så invaliderende, at professionel hjælp er påkrævet Side 2

WHOs definition WHO definerer traumatiske oplevelser på denne måde: Begivenheder eller situationer:  af kortere eller længere varighed,  af exceptionel truende eller katastrofeagtig natur,  som vil medføre kraftig påvirkning hos praktisk talt enhver Side 3

Eksempler på reaktioner FysiskePsykiske Sociale HovedpineAggression/vredeÆndret adfærd SmerterIrritationIsolation/undgåelse Søvnproblemer AngstMisbrug MareridtFlash backsIndlæringsproblemer Manglende tillid til omverdenen Individuelt hvilke og hvor meget Side 4

De flygtninge I møder  Alle flygtninge kan i princippet være traumatiserede pgra egne oplevelser eller lever sammen med en som er traumatiseret og er påvirket heraf  Ikke alle er traumatiserede  Ikke alle, der er traumatiseret, udviser tegn herpå  Mange håndterer selv deres traumer og lever med disse  En tredjedel (eller flere) får behov for professionel hjælp på et tidspunkt Side 5

Gruppearbejde Hvilke erfaringer har I som frivillige med flygtninge med traumer?  Udveksl og del Jeres erfaringer og evt. gode råd. Vælg et, som I finder vigtigst.  Medfører jeres erfaringer spørgsmål, som I gerne vil have drøftet i dag? Vælg et pr gruppe Side 6