Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Administrationsseminar
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Frivillige it-opgaver i lokalbestyrelsen og i distriktet.
Datakvalitetsstrategi Engrosmodellen
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Trin 1: Find kvitteringer
Udlægning af en ny cache
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto SIDE 1 Kemikalierne.
Arbejdsmiljøcertificering
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Selvbetjeningsløsninger på
NemKonto Verdens første fælles udbetalingssystem er på trapperne.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Automated Teller Machine - (ATM ). Funktioner  Konto administration  Indsæt penge  Hæve penge  Kontrol af korrekt opgørelse I relation til seddel.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Quality Management Systems
Affaldsdatamodel høringsmøde - Organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
»Vi åbner os for verden over nettet«
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Diverse nye regler fra 2015.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
KOPIER TIL COPYDAN TEKST & NODE VEJLEDNING. BAGGRUND Forfattere, komponister, illustratorer og udgivere har krav på betaling, når deres værker kopieres.
Er komponenterne noget for mit projekt? NemLog-in komponenten Fuldmagt kan være relevant hvis projektet ønsker at undgå omkostninger til udvikling af lokale.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Stress En folkesygdom?.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Produktionsskolernes Målgrupper M.V.
Processer Proces parameter
BILAG 3a -Registrering -Udstedelse -Vedligeholdelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Nye digitale løsninger
Vejledning til jer, der bevilger kørsel
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Nyhedsbrev 2 Fælles side om Syddjurs Kommunes implementering af Aula -
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?

NemKonto, hvornår?

Sikring af datakvalitet i egne registreringer Hvad:Sikre at myndighedernes betalinger til NKS indeholder korrekte CPR/CVR/P/SE-numre Hvorfor:Fordi en betaling skal være påført en identifikation af modtageren, for at den kan overføres til modtagerens konto. Hvis identifikationer ikke er korrekte, vil NKS overføre betalingen til en forkert NemKonto Hvordan: sikre at myndighedernes registreringer af CPR/CVR/P/SE- numre er korrekte Hvornår: Iværksættes hurtigst muligt og vil være en løbende proces

Afsendelse af betalinger til NemKontoSystemet Hvad:Der skal indføres en ny arbejdsgang i forbindelse afsendelse af betalinger Hvorfor:Fordi der kommer et ekstra ”led” i form af NKS, som påfører modtagerens NemKonto, inden NKS sender betalingen videre til myndighedens pengeinstituttet Afhængigt af: - hvilket system, der sender betalingerne - hvilket pengeinstitut, myndigheden bruger Hvordan: indret udbetalingskørsler i overensstemmelse med tidspunkterne Hvornår: 7. november 2005, når NemKonto træder i kraft

Tilpasning af arbejdsgange Hvad:Arbejdsgange i forbindelse med udbetalinger skal tilpasses overgangen til NemKonto Hvorfor:Fordi overgangen til NemKonto betyder ændring af bl.a.: - opdatering af kontonumre - fejl, forespørgsler og standsning i forbindelse med udb. - fremsendelse af betalinger Hvordan: medvirke i analyse af berørte arbejdsgange medvirke ved afklaring af nye arbejdsgange medvirke til at forankre nye arbejdsgange i berørte kontorer/områder Hvornår: Hurtigst muligt og helst inden 15. august 2005

Opdatering af kontonumre Hvad:I særlige tilfælde skal myndigheden opdatere kontooplysninger Hvorfor:Ikke alle har en NemKonto, når NemKonto træder i kraft: - unge, der endnu ikke har modtaget en offentlig udbetaling - borgere og virksomheder der kommer til eller skifter pengeinstitut Hvordan: hold dig orienteret om NemKonto sikre dig at du ved, hvordan NK opdateres Hvornår: Inden 15. august 2005

Indberetning af specifikke konti Hvad:I visse situationer skal der indberettes specifikke konti – disse konti vedligeholdes udelukkende af myndigheden Hvorfor:Hvis en modtager ønsker, at en særlig udbetaling går ind på en særlig konto – for eksempel af hensyn til kreditorbeskyttelse Hvordan: Hvornår: Inden 15. august 2005 hold dig orienteret om NemKonto sikre dig at du ved, hvordan en specifik konto opdateres

Håndtering af fejl, forespørgsler og standsning af udbetalinger Hvad:Når NemKonto er trådt i kraft, skal myndighederne kunne håndtere fejl, forespørgsler og standsninger af udbetalinger Hvorfor:Fejl og spørgsmål kan ikke undgås - manglende NemKonto kan betyde checkudbetaling eller returnering af betalingen - myndigheden kan muligvis ikke se i egne systemer, til hvilken konto udbetalingen er sket Hvordan: sikre dig at du er i stand til at håndtere fejl, forespørgsler og standsninger del informationer med dine kollegaer Hvornår: 7. november 2005

Intern informationsindsats Hvad:Alle medarbejdere skal være informeret om, hvad NemKonto betyder for dem Hvorfor:Fordi overgangen til NemKonto i et vist omfang vil berøre alle de medarbejdere, der arbejder med udbetalinger Hvordan: medvirke i forbindelse med informationsindsatsen interne informationsmøder? nyhedsbreve og nyhedsmailswww.nemkonto.dk Hvornår: Iværksættes hurtigst muligt og foregår sideløbende med implementeringen af NemKonto

Ekstern informationsindsats Hvad:Du opfordres til at informere ”egne” borgere og virksomheder Hvorfor: Fordi myndigheden typisk vil være borgernes/virksomhedernes indgang til det offentlige Hvordan: medvirke til at den eksterne kommunikationsindsats håndteres i myndigheden medvirke til afdækning af mulig anvendelse af myndighedens eksisterende medier informationsmateriale fra Hvornår: Iværksættes hurtigst muligt og foregår sideløbende med implementeringen af NemKonto

Håndtering af borgere uden almindelig pengeinstitutkonto Hvad:Der skal lægges en strategi for, hvordan myndigheden vil håndtere udbetalingerne til borgere uden en almindelig pengeinstitutkonto Hvorfor:Fordi kontantkasserne lukker med indførelsen af NemKonto Hvordan: intern og eksterne informationsindsats medvirke til at alle, der har eller kan få en pengeinst.konto, får en NK medvirke til at der etableres løsninger for den svageste gruppe ”Når kontantkassen lukker” erfaringsudveksling Hvornår: Med det samme…

Ændring af blanketter, brevtekster m.m. Hvad:Tekster vedrørende udbetalinger ændres, så indholdet svarer til de ændringer, NemKonto medfører Hvorfor:Fordi der for eksempel ikke længere skal stå, at et beløb udbetales til et bestemt kontonummer. Eller at modtagere skal skrive deres kontonumre på ansøgningsformularer m.m. Standardtekst: ”Pengene vil blive udbetalt via din NemKonto” Hvordan: medvirke til kontrol og ændringer af skrivelser, der omhandler udbetalinger, kontonumre m.m. Hvornår: 7. november 2005 – men opgaven er tidskrævende…

Oprettelse af medarbejdere som autoriserede brugere med medarbejdercertifikat (digital signatur) Hvad:Enhver medarbejder, der skal bruge NKS, skal oprettes som autoriseret bruger og have et medarbejdercertifikat Hvorfor:Fordi medarbejderen ellers ikke kan logge på Hvordan: sørg for at du har de nødvendige autorisationer sørg for at få et medarbejdercertifikat Hvornår: Inden sommerferien, da alle bør være klar 15. august 2005

Oplæring i NemKontoSystemet Hvad:Enhver medarbejder, der skal bruge NKS, skal være i stand til at bruge systemet Hvorfor:Tjaee… Hvordan: lær at arbejde i NKS vejledninger fra opsamle yderligere spørgsmål og kontakt koordinator Hvornår: Inden sommerferien, da alle bør være klar 15. august 2005

NTME Fra 13. juni 2005