5S anvendes til indretning af arbejdspladser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

5S tal-leg.
Anskaffelse af ny teknologi
At Dividere.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
Informationsmøder om rengøring
SMED Single Minute Exchange of Dies
LEAN Akademy.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Læringsstile og lektier
Roskilde Tekniske Skole
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Manuelle målstyrings-tavler
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Arbejdsmiljøcertificering
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Lean Salgskonsulent-uddannelsen Velkommen til dag 4
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Værdistrømsanalyse Gennemgang af hvordan man laver værdistrømsanalyser i produktion Værdistrømsanalyse kaldes VSM (Value Stream Mapping) i materialet.
Darum skole 4. november 2013.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Forbedringstavlen – er et must
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
Relationer – Omgangstone
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Omgangstone og kollegialitet
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Hvad er mål/resultat (output)?
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Tilfredshed over hele linjen
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

5S anvendes til indretning af arbejdspladser Det er vigtigt, at ens arbejdsplads er indrettet, så man ikke skal lede efter ting, gå langt efter noget man bruger ofte, eller har ting til at fylde op, som man stort set aldrig bruger. Derfor er fokus på 5S et af de tiltag der på kort tid giver et stort udbytte, såvel hvad angår performanceresultater som arbejdsklima og sikkerhed. De 5S’er: Sortere Simplificere Støve af Standardisere Selv-disciplin 5S er oprindeligt oversat fra japansk De japanske ord er: Seiri Seiton Seiso Seiketsu Shitsuke

Hvad opnår man med 5S Der er flere gevinster ved at implementere 5S: Mere tid Større overblik Færre ulykker Bedre rutiner Bedre trivsel Højere produktivitet Færre omkostninger Færre fejl Bedre sikkerhed Højere kundetilfredshed Det er vigtigt, at man er opsat på at noget skal ændres og at alle er med. Det vil desuden være nødvendigt at have løbende opfølgning efter gennemførelsen

De 5 S’er og deres betydning Det er vigtigt, at man arbejder med de 5 S’er i nævnte rækkefølge – det giver det bedste resultat, da de bygger på hinanden: 1S – Sorter og fjern hvad der ikke bruges – lav evt. et karantæneområde til det I ikke ved om I skal bruge igen 2S – System er vigtigt for at kunne finde sine ting – sørg for, at det I bruger ofte er lige i nærheden og let tilgængeligt. Det der benyttes sjældent placeres længere væk evt. ”fjernarkiv” 3S – Systematisk rengøring og vedligeholdelse af såvel maskiner som arealer og værktøjer. Sørg for at gøre det tilgængeligt, så evt. rengørings-personale let kan komme til 4S – Standardisér området, så alle er enige om hvordan området skal se ud – tag billeder af den nye standard for at fastholde det – sørg for synlighed evt. med labels og andre opmærkninger 5S – Selvdisciplin er en ikke uvæsentlig del af 5S – I skal sikre fastholdelse, eventuelt ved hjælp af audits – desuden skal der videreudvikles, så der til stadighed sker små forbedringer

Sådan kommer man i gang Ledelsen skal være kickstarter på processen og være med i de forskellige aktiviteter, dog er det meget vigtigt, at medarbejderne selv står for selve implementeringen og finder de gode løsninger i fællesskab. Lav en tidsplan som er synlig for alle – og sørg for at alle er informeret Giv mulighed for at der kan stilles spørgsmål undervejs Lav i fællesskab en ”husorden” – hvordan skal det se ud i området – hæng den synligt for alle – hav løbende dialog om den Lav klare aftaler om hvem der gør hvad – sørg for at flest muligt er indblandet og har ansvar (handleplan med ansvar og deadlines) Tag billeder før, undervejs og efter – det motiverer til yderligere tiltag Udvælg et område som er overskueligt til pilotprojekt – for at vise hvad det går ud på

1. Sorter Fjern alt hvad der ikke er nødvendigt for at klare arbejdet Etabler et karantæneområde til det der ikke umiddelbart skal blive i området Giv hver enkelt medarbejder ansvar for deres eget område Sæt en tidsramme op i fællesskab (evt. 2 timer) Brug evt. farvede post’its til mærkning af det der bruges: ofte = grøn, sjældent = gul , aldrig = rød Metoden red tag er også nem at gennemføre – man har post’its eller fortrykte sedler hvorpå man skriver hvornår man benytter genstanden – efter en fastlagt periode kan man så fjerne det der ikke er benyttet – eller finde en egnet plads Efterfølgende er det en god ide at ”besøge” hinandens arbejdsstationer for at udfordre hinanden lidt på hvad der er fjernet/opmærket Skab enighed i gruppen – man er nu godt på vej mod en ny standard

2. Simplificere Alt hvad der hører til i området (mrk. grøn) skal nu have en fast plads, så det er placeret naturligt i forhold til hvor og hvordan det bruges Aftal en fast tidsramme som alle arbejder efter Aftal hvordan mærkning skal være (står evt. allerede i husreglerne) – skal der mærkes op med tusch, maling, dymo ? Vælg evt. farvekoder til forskellige arbejdsstationer – så man altid kan se hvor en genstand hører til Skab enighed om hvordan arbejdsstationerne skal indrettes, så det så vidt muligt er ens i hele området Vær opmærksom på eventuel lovgivning omkring sikkerhed mv.

3. Støve af Formålet er her, at skabe en renholdt arbejdsplads, hvor man har lyst til at arbejde Under oprydning og simplificering sker en del af rengøringen, da man jo gør rent undervejs – hvis noget ikke er rengjort gøres det nu Aftal en fast tidsramme som alle arbejder efter Find årsager til snavs – er der maskiner der spilder, affald der hober sig op – så find årsagen og find mulige løsninger Lav et skema til rengøring og vedligehold – som alle fremover har ansvar for at overholde, det gælder om at gøre rent løbende – ikke den årlige forårsrengøring Husk at tage billeder efter endt rengøring

4. Standardisere Nu skal fremtiden sikres ved hjælp af relevante standarder og metoder for hvordan arbejde udføres korrekt og sikkert Lav meget specifikke aftaler for hvordan der arbejdes i de enkelte områder – fasthold det på plancher/skemaer Der kan blandt andet laves standarder for: Rengøring Vedligehold Transport af materialer Markering af opbevaringssteder Ordregennemgang Lagre - evt. ved hjælp af kanbankort En standard kan også være et billede af en værktøjsvæg – sådan skal den se ud! Husk – standarder er ikke statiske – de ændres løbende

5. Selvdisciplin Sikring af at 5S processen fastholdes gøres ved løbende at evaluere på processen Etabler en 5S gruppe som har ansvar for løbende opfølgning (kan med fordel gå på skift i medarbejdergruppen) Sørg for en tavle, hvor fremdriften synliggøres, - her kan medarbejderne løbende notere forslag til yderligere tiltag Afhold møder ved tavlen med fast interval – her er der evaluering, ideer fra medarbejdere drøftes og sættes i værk Lav evt. et tjekskema (auditskema) til brug for løbende evalueringer Hav respekt for hinanden under hele forløbet – alle er ikke ens

4. 5. Standardisere 2. Selvdisciplin 1. 3. Simplificer Støve af Sortér Hav faste aftaler om hvad der er tilladt. Afhold audits i fast interval Hjælp hinanden! 1. Sortér Hvad har du brug for i din hverdag Alt unødigt fjernes Etabler evt. karantæneområde 2. Simplificer Det du bruger ofte skal være tæt på din arbejdsplads Lav simple overskuelige løsninger 3. Støve af Sørg for at der bliver gjort rent – gør det tilgængeligt hvis du ikke selv er ansvarlig for rengøring 4. Standardisere Lav en standard for hvordan det skal se ud. Opmærk med skyggemarkeringer/dymo Tag evt. billeder af området

Yderligere omkring 5S Har du brug for yderligere inspiration til 5S, så henvend dig, og få et gratis LEAN-hæfte om emnet – bestil det via min hjemmeside www.storgaardinnovation.dk Har du brug for hjælp i form af en facilitator, så har jeg stor erfaring i at få 5S til at virke i mange forskellige sammenhænge, både i administrative processer og i mere produktionsprægede områder. Frem for alt, husk at gøre 5S til en fælles sag – så det ikke blot er et par stykker ud af en flok der tager styringen.