Knowledge Management E-BUSS Session 10, - 4. April 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Effektive procedurer med integrerede webservices Applikationer til Office - Smart Clients Case: Digitalt Forvaltningstjek hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
Produktion og Logistik
Danske Forsamlingshuse
8 tips til succesfuld ledighed Med Christina Janns.
Kommunikation i projekter
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Morten Vendelø7/2/20141 [Klubbens Bestyrelse] [4. marts 2010] Medlemsmøde i Sejlklubben Sundet om Klubudvikling.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
V/ Heine M. Jensen –
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
CORPORATE PODCASTING Peter Overgaard Michael Rene Kremer Christian Buch Iversen.
Arbejdsmiljørådgivning anno 2009 – vilkår, udfordringer og dilemmaer Udviklingen af samarbejdsrelationen mellem AM-rådgiveren og virksomheden Jens Voxtrup.
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
KOD I FERIEN 2011 MOSSA MERHI NemHandel Python Wrapper.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Statsaftalen Kortforsyningsseminar 2009 Jens Hollænder.
 Arbejder i Vallensbæk Kommune  Udviklingskonsulent med fokus på IT  IT-vejleder på Pilehaveskolen  Dansklærer i en 6. klasse.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Organisation og kommunikation
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
Quality Management Systems
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Er komponenterne noget for mit projekt? NemLog-in komponenten Fuldmagt kan være relevant hvis projektet ønsker at undgå omkostninger til udvikling af lokale.
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
DUBU Superbrugerrollen
E L IB Øjebliksbilleder og udviklingstrends Danmark (folkebiblioteker) Michael Koch E L IB - 22/23. Maj Skandinavisk ALEPH seminar i København den.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Windows Vista og Office 2007  -testere søges… Christian Ringheim og Anders Langvad-Nielsen
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Opsamling Screenings Session Miljøvurderingsdag 2014.
Søgning - Integreret modul. eLib seminar 18.–19. november 2004  Integreret i - udlånsklienten - katalogiseringsklienten - accessionsklienten - men ikke.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 6. ANALYSE AF WEBADFÆRD AGENDA Opsummering, øvelse 2 –PROs and CONs ved eget databaseudviklet system Gallup RedMeasure.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Det Kongelige Biblioteks cases Data Management i Praksis 1/ Anders Conrad,
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Academic Information Seeking
Velkommen til faglærerseminar om Teamorganisering
Velkommen til.
Intranet & Portaler Tonny Rønnow Business Productivity Advisor
Academic Information Seeking
Præsentationens transcript:

Knowledge Management E-BUSS Session 10, - 4. April 2006 v. Morten Thanning Vendelø

Dagens Agenda - Introduktion - Synopser - Vidensgenbrug - Case: IBIS Consulting - Næste gang

Vidensgenbrug (1) Kategorisering af vidensgenbrug: - Vidensbrugeren - Formålet med vidensgenbrug - Vidensgenbrugssituationer karakteriseres ved vidensdistancen imellem afsender og modtager af viden

Vidensgenbrug (2) Fokus på skabelse og nedskrivning af com- puter baserede poster med det formål at; be- vare, tilgå og genbruge viden om: - hvad der blev gjort? - hvordan og hvorfor det gøres eller blev gjort? - hvad det betyder - hvordan denne viden kan anvendes i andre sammenhænge?

Vidensgenbrug (3) Stadier i vidensgenbrugsprocessen: - Dokumentation af viden - Nedpakning af viden til genbrug - Distribution af viden - Genbrug af viden

Vidensgenbrug (4) Genbrugsstadiet omfatter: - Formulering af søge spørgsmålet - Søgning efter og lokalisering af eksperter eller ekspertise - Udvælgelse af passende ekspert eller eks- pertråd - Anvendelse af viden

Vidensgenbrug (5) Roller i vidensgenbrugsprocessen: - Vidensproducent - som producerer - Vidensmellemmand - som forbereder - Videnskonsument - som genbruger Rollerne kan varetages af samme person eller gruppe

Vidensgenbrug (6) Typer af i vidensopbevaringssteder: - Audio, video og multimedie dokumenter - Ekstern viden, struktureret intern viden, ufor- mel information - Strukturerede interne vidensopbevaringsste- der - Generel viden, specifik viden, etc.

Vidensgenbrug (7) Fire typer af vidensgenbrugere: - Shared work producers - producerer viden som de senere genbruger - Shared work practitioners - genbruger hinan- dens viden - Expertise seeking novices - Secondary knowledge miners

Vidensgenbrug (8) Anbefalinger til Shared work producers: - Fasthold konteksten i vidensposten - Indeksering og søgning skal støttes - Kræver dokumentation af rationel viden - Ingen offentlig adgang til vidensopbevarings- stederne

Vidensgenbrug (9) Anbefalinger til Shared work practitioners: - Kvalitetssikring og opdatering af viden, samt indeksering- og søge faciliteter må sikres - Viden må dekontekstualiseres, men konteks- ten må beskrives sammen med indhold - Adgang til eksperter og ekspertise må sikres - Skub den nedpakkede viden til modtagerne - Incitamenter til bidrag og genbrug må sikres

Vidensgenbrug (10) Anbefalinger til Ekspertise seeking novices: - Viden dekontekstualiseres ved nedpakning, men kontekstualisering i lokal kontekst støt- tes - Viden må oversættes til en terminologi som novicer kan forstå - Adgang til eksperter og ekspertise må sikres - Vigtigt at sikre adgang til konsultationer

Vidensgenbrug (11) Anbefalinger til Secondary knowledge miners: - Gem kontekst-information sammen med opbevaringssteder for at sikre genbrug - Oplæring i vidensbasestrukturer må støttes - Verificer alle resultater

Vidensgenbrug (12) Succesfuld vidensgenbrug: - Adgang til viden gennem adgang til informa- tionsteknologi og opbevaringssteder - Design af incitamenter for bidrag til og brug af vidensopbevaringssteder - Opmærksomhed på vidensmellemmænds udvikling og vedligeholdelse af opbevarings- steder

IBIS Consulting (1) Vidensgenbrug i Ibis Consulting: - Hvilke former for vidensgenbrug kan identifi- ceres i IBIS Consulting? - Hvordan støttes vidensgenbrug i IBIS Con- sulting? - Hvordan kan vidensgenbrug i IBIS Consul- ting forbedres?

Næste session Fokus på: - Vidensledelse og kunderne.