Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Borgernes barrierer for brug af IT
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Handleplaner Repræsentantskabsmøde den 8. juni 2012.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Nyt om borger.dk september 2010
Væksthusenes rolle Rådgiverkonference Århus, 20. november 2008.
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Forskere: Kommuner tabte 53 millioner p å Digital Post i 2013 Digital post er en underskudsforretning i millionklassen for kommuner og regioner.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Digitaliseringsstrategiens erhvervsrettede initiativer 27. Februar 2013, Torsten Grunwald, Virk.dk, Erhvervsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Digitalisering i den offentlige sektor
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen

Dagsorden 1) Baggrund: Digitalisering af offentlig kommunikationen med virksomhederne 2) Bibliotekets rolle, mål, målgruppe mm 3) Status: Digitalisering, biblioteksopslutning, undervisning, netværksmøder, markedsføring og erfaring med brugere 4) Udfordringer, behov - og løsninger? 5) Forventninger

Baggrund: Folketinget har besluttet, at Kommunikationen mellem virksomheder og det offentlige skal være 100% digital hvor relevant (80% på borgerområdet) Mål: Obligatorisk digital kommunikation fra 2012 – eller når systemerne og lovgivningen er på plads Formål: Spare offentlige penge & spare virksomheder for tid Der skal i en overgangsperiode tilbydes hjælp til dem der har behov for det (DF)

Digitalisering på erhvervsområdet: Gamle sagsbehandlingssystemer digitaliseres: f.eks. registrering og ændring af virksomhedsoplysninger Virksomheder skal benytte de digitale selvbetjeningsløsninger Indberetninger som moms og sygedagpengerefusion, kan ikke indsendes på papir Alle skal kunne modtage offentlig post digitalt

Status på digitalisering af kommunikationen De vigtigste digitale løsninger er, eller bliver NU, obligatoriske 2011: Sygebarselsdagpengerefusion og e-faktura Juli 2013: Moms 1. nov. 2013: Digital postkasse til virksomheder 1. nov. 2013: NemID Medarbejdersignatur Forventes i 2014: Start, ændring og lukning af enkeltmandsvirksomheder

It-hjælp til virksomheder på biblioteket Samarbejdsaftale mellem Kulturstyrelsen og Erhvervsstyrelsen Styregruppe: Jonna Holmgaard, Kulturstyrelsen Mette Jonstrup, Biblioteks- og borgerservicechef, Furesø Kommune Carsten Ingerslev, kontorchef, Erhvervsstyrelsen Indgår i Digitaliseringsstyrelsens hjælpeplan til den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

Projektets mål At tilbyde hjælp til den digitale selvbetjening i en overgangsperiode At målgruppen er opmærksom på, at de kan få hjælp på biblioteket At brugerne er tilfredse med hjælpen de får

Målgruppe: mindre virksomheder - og frivillige foreninger Bruger ikke professionelle til sit papirarbejde Er udfordret ved at skulle benytte computer til kommunikation med det offentlige Kan ikke hjælpes effektivt via myndighedernes telefonsupport Har svært ved at forstå ”kancelli-sproget”, at navigere, at gennemskue de digitale processer og de trin de skal gennem Svært usikkert hvor mange der vil benytte bibliotekets tilbud De fleste klarer selvbetjening uden hjælp fra biblioteket

Hvorfor skal biblioteket hjælpe virksomheder? Sæt fra Erhvervsstyrelsens side: Bibliotekerne har hjulpet borgere med it Bibliotekerne har landets mest kompetente personale til at løfte opgaven Højt serviceniveau Lokale ”kontorer”

Biblioteksopslutning Mål: 40 biblioteker der vil tilbyde it-hjælp til virksomheder Mere end 70 har valgt at hjælpe – over hele landet TAK

Undervisning og netværksmøder 6 biblioteker undervist i pilotfasen i 2012 Ca. 60 biblioteker undervist i foråret netværksmøder i september i Vejle, Aalborg og København Undervisnings- og markedsføringsmateriale mm Nyhedsbreve fra Erhvervsstyrelsen

Markedsføring Lokal markedsføring i foråret: materiale stillet til rådighed for bibliotekernes egen indsats National kampagne i efteråret:16. september og to uger frem PM – 51artikler Erhvervsorganisationsblade (Dansk erhverv, Håndværksrådet, DI, Landbrug & Fødevare, Horesta) Radiospots over hele landet OBS-spot Plakater, flyers Breve om obligatorisk digital postkasse til ca virksomheder og foreninger Henvisning på Virk.dk Breve fra SKAT om obligatorisk digital moms (sommeren 2013)

Erfaringer 200 brugere så langt? Brugerne kommer nu – hvor det nærmer sig sidste udkald Lang tid mellem undervisning og brugernes henvendelser Brugerne bliver hjulpet, men det tager tid Det er nogle gange svært at hjælpe Brugerne er tilfredse med hjælpen Nogle brugere er frustrerede over digitaliseringskravet

Udfordringer, behov – og løsninger? Begrebsapparatet: Vi arbejder med en ordbog for forklaring af relevante begreber Svært at huske hvordan man gør: Pixi-vejledninger: På vej Vil gerne have testmiljø: det vil vi også gerne have – men det kan vi ikke få – teknisk og økonomisk spørgsmål – vi tilpasser løbende hjælpeuniverset til digital post ”Afvigelser” fra regelen kan være svært at håndtere digitale (eks. virksomheder der skifter adresse i et register, kan give udfordringer i et andet register etc..; rettigheder mv.): FAQ på klar-til-indberetning.dk

Særlig udfordring: digital reform – revolution for de mindre it-parate For nogle få virksomheder er digitalisering noget bøvl Nogle af dem kommer på biblioteket I kan fortælle dem, der er uforstående, at: Det er en politisk beslutning at digitalisere. Det sparer samfundet for milliarder af kroner. Det er noget bøvl, men det er ens for alle. Jeg har ikke været med til at træffe beslutningen, men jeg vil gerne hjælpe dig så godt, jeg kan.

Forventninger At der vil komme flere brugere nærmere 1. november – og efter den 1. november (påmindelsesbrev) At biblioteket befæster sin position som det sted hvor der er særlig it-pædagogisk kompetence – og service At offentligheden bliver opmærksom på, at bibliotekerne hjælper virksomheder og frivillige foreninger med digital selvbetjening Der vil altid være nogle der har behov for hjælp Afventer flere erfaringer inden der afgøres hvilke initiativer der skal tages næste år

Respekt: Bibliotekerne gør en fremragende indsats Stor lokal indsats Mod på at gå ind i erhvervsløsningerne Tålmodighed og evne til at lykkes – selv når det er svært Vi kunne ikke finde en bedre samarbejdspartner

Virk.dk drives og udvikles af Erhvervsstyrelsen sammen med en lang række erhvervsrettede myndigheder