SRP-konference workshop 2

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Samfundsfag i Studieretningsprojektet
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
International profil for b-klassen
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
SRP S.Schoubye 2012 PLF - fra ide til produkt. Hannibal/Schoubye 2012.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Studieretningsprojekter
Studieretningsprojektet (SRP)
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Studieretningsprojekt
Videnskabsteori og faglige metoder
3g Studie Retnings Projekt
Generalforsamlingskursus Middelfart 2013
Dansk og historie i Studieretningsprojektet - efterår 2007 Fagkonsulent Susan Mose Fagkonsulent Torben Jakobsen.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Studieretningsprojektet (SRP)
Den gode opgaveformulering?
SRP 2014.
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Studieretningsprojekter
SRP 2014.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Information omkring studieretningsprojekt I skal begynde at overveje område allerede nu 7. december skal I via blanket vælge fag og område Her skal I også.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
SKABELON.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Opgaver i fremmedsprog 2.6 Ved opgaver, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det/de fremmede sprog. 2.7.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SRP SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Studieretningsprojektet
Teoretisk pædagogikum
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Studieretningsprojektet
KNÆK KODEN.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
SRO SKRIV!.
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SRP-konference workshop 2 Samfundsfag, engelsk, (samtids)historie, 2. fremmedsprog, psykologi

Faglige mål for studieretningsprojektet Fra læreplanen: “2. Mål Målet med studieretningsprojektet er, at eleverne skal kunne: demonstrere evne til faglig fordybelse og til at sætte sig ind i nye faglige områder demonstrere evne til at udvælge, anvende og kombinere forskellige faglige tilgange og metoder og dermed forstærke den faglige fordybelse beherske relevante faglige mål i de indgående fag udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale demonstrere evne til faglig formidling besvare en stillet opgave fyldestgørende, herunder at der er overensstemmelse mellem opgaveformuleringen og opgavebesvarelsen beherske fremstillingsformen i en faglig opgave (f.eks. citatteknik, noter, kilde- og litteraturfortegnelse).” Faglige mål for studieretningsprojektet

Hvor opstår problemet typisk? 2. fremmedsprog: manglende tekst på fremmedsproget (spansk, fransk, italiensk, tysk) Engelsk: manglende krav til hvordan tekst/materiale indgår; skjult etfaglighed Samfundsfag: manglende samspil teori - empiri (Samtids)historie: manglende historisk perspektiv. Psykologi: fiktion vs. videnskabelig psykologi

EN-SA – mindre god 1. Redegør for individets identitetsdannelse i det senmoderne samfund. 2. Analyser og fortolk Chuck Palaniuk, Fight Club (1996) med henblik på at undersøge individets identitetsdannelse i det senmoderne samfund. 3. Diskuter konsekvenserne af individets identitetsdannelse i det senmoderne samfund.

EN-SA god “Hvordan påvirker det moderne samfunds konstante udvikling det moderne menneskes identitetsdannelse?” 1. Redegør for individets identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Inddrag sociologiske teorier i besvarelsen. 2. Analyser og fortolk Chuck Palaniuk, Fight Club (1996) med henblik på at undersøge, om den i form, indhold og virkemidler afspejler individets identitetsdannelse i det senmoderne samfund. 3. Diskuter konsekvenserne af individets identitetsdannelse i det senmoderne samfund. Inddrag romanen Fight Club og sociologisk teori og empiri i diskussionen.

EN-SA Mindre god engelskfagligt set Velfærd på amerikansk 1. Gør kort rede for forskellige velfærdsmodeller – med fokus på den amerikanske model.  2. Undersøg med udgangspunkt i ”American Health Choices Plan”, hvilken velfærdsmodel Hillary Clinton gik ind i det amerikanske præsidentvalg med i 2008 og sammenlign hendes synspunkter med Bill Clintons tale til det demokratiske konvent, da han blev nomineret som præsidentkandidat i 1992 Dick Cheneys tale til det republikanske konvent, da han blev nomineret som vicepræsidentkandidat i 2004 Præsident George W. Bushs tale til nationen, januar 2007  3. Diskutér fordele og ulemper ved den nuværende amerikanske velfærdsmodel, herunder sundhedssystemet.

EN-SA God - tydelige engelskfaglige krav Hvilke konsekvenser har den amerikanske velfærdsmodel? 1. Gør kort rede for forskellige velfærdsmodeller – med fokus på den amerikanske model.  2. Undersøg med udgangspunkt i ”American Health Choices Plan”, hvilken velfærdsmodel Hillary Clinton gik ind i det amerikanske præsidentvalg med i 2008 og sammenlign hendes synspunkter med Bill Clintons tale til det demokratiske konvent, da han blev nomineret som præsidentkandidat i 1992 Dick Cheneys tale til det republikanske konvent, da han blev nomineret som vicepræsidentkandidat i 2004 Præsident George W. Bushs tale til nationen, januar 2007 Der ønskes af alle tekster analyser af, hvilke sproglige og retoriske virkemidler, der anvendes for at fremføre de politiske argumenter.  3. Diskutér med udgangspunkt i ovenstående synspunkter fordele og ulemper ved den nuværende amerikanske velfærdsmodel, herunder sundhedssystemet.

Historie-samfundsfag Mindre god: Redegør for den ideologiske baggrund for USAs engagement i krigen i Vietnam fra midten af 1960erne. Analyser amerikanernes forskellige våbensystemer med henblik på den målsætning med krigsførelsen, der var tale om. Diskuter årsagerne til, at USAs krigs-engagement i Vietnam ophører i begyndelsen af 1970'erne.

Historie-samfundsfag God: I hvor høj grad har Vietnam-krigen præget USA’s udenrigspolitik? Redegør for den ideologiske baggrund for USA’s engagement i krigen i Vietnam fra midten af 1960’erne. Analyser årsagerne til, at USA’s krigsengagement i Vietnam ophører i begyndelsen af 1970’erne. Diskuter hvilken betydning Vietnam-krigen har haft for USA’s udenrigspolitik siden krigens afslutning, herunder USA’s aktuelle udenrigspolitik.

Spansk-(samtids)historie Mindre god: Der ønskes en grundig redegørelse for årsagerne til og forløbet af den spanske borgerkrig. Foretag herefter en analyse af Manuel Rivas' novelle 'La lengua de las mariposas' og lav en karakteristik af hovedpersonerne. Vurder til sidst hvilke konsekvenser borgerkrigen har fået for Spanien op til i dag

Spansk-(samtids)historie God: “Hvordan har den spanske borgerkrig påvirket samfundet?” Der ønskes en redegørelse for årsagerne til og forløbet af den spanske borgerkrig. Foretag herefter en analyse af Manuel Rivas' novelle 'La lengua de las mariposas' med særligt henblik på skildringen af de politiske og kulturelle modsætninger i det spanske samfund. Vurder, hvilke konsekvenser borgerkrigen fik for disse modsætninger.

Spansk-(samtids)historie Mindre god: Giv en oversigt over Franco-tidens Spanien. Du bedes herunder behandle de politiske, kulturelle og sociale forhold. Giv herefter en grundig redegørelse for dagliglivet i Franco- tiden – særlig vægt skal lægges på kvindernes situation. Endeligt ønskes en vurdering af kvindernes situation i Spanien i dag.

Spansk-samtidshistorie God: “Hvordan har kvindens stilling udviklet sig siden Franco-tiden i Spanien?” Giv en oversigt over Franco-tidens Spanien. Du bedes herunder behandle de politiske, kulturelle og sociale forhold. Analyser disse forholds betydning for kvindernes stilling i samfundet på basis af La familia, la sublevación de la mujer*. Vurder, hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Spanien i dag. *En España ahora - Maria Pilar Lorenzo, 96

Cases

EN-SA EN-SP SP-SH/HI SA-HI Thomas vil gerne skrive om Tea Party-bevægelsen i samfundsfag og engelsk. Han har set klip fra an tale af Sarah Palin og undrer sig over at Tea Party har succes. Klassen har haft om vælgeradfærd i samfundsfag. Anne har i dansk hørt om begrebet Magisk Realisme, og at mange latinamerikanske forfattere skriver i den genre. Hun spørger, om man kan kombinere engelsk og spansk om det emne? I forbindelse med en studietur til Miami har en klasse arbejdet med de politiske forhold på Cuba. En elev er interesseret i Fidel Castro som person og vil gerne kombinere spansk og (samtids)historie. 2. verdenskrig og ideologier