Aristoteles Det er bestemt klogt, hvad Platon siger, men – hm - efter moden overvejelse… FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by the copyright owner. The material.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Nonne historie.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Readymades / genbrugskunst
Reduktion AM 2009.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
FOKUS! På vores udvikling.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Med dejlige varme farver
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Tradition og Fornyelse
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Livets Ord September 2009.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Musik: Nightengale Serenade
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Fortællinger fra kanten
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Det er som talt ud af min mund! Ja, hvorfor mon dog? Fortsættelse fra Skolen i Athen 1. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the.
Åh, disse minder. Hvad med at komme til sagen? f Fortsat fra Skolen i Athen 4. FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Reduktion AM 2009.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Den gældbundne tjener Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere. Da han begyndte på regnskaberne, blev en, der skyldte ti tusind.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Himmeriget ligner en konge, der ville gøre regnskab med sine tjenere
Sokrates 469 f.Kr. – 399 f.Kr..
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Lavet af Sander Kringelbach og Nikolaj Svennum
Euklid 325 f.Kr f.Kr..
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Aristoteles Det er bestemt klogt, hvad Platon siger, men – hm - efter moden overvejelse… FAIR USE NOTICE: This site may contain copyrighted material the use of which has not been specifically authorized by the copyright owner. The material is made available in an educational effort to advance understanding of scientific issues. I believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as for instance provided for in section 107 of the US Copyright Law. See Skolen i Athen 1. Fortsættelse fra Skolen i Athen 2.

Aristoteles

Aristoteles Det vil sige, hvis I altså har tid og lyst til en lille forelæsning? Skal det absolut være lige nu?

Hør efter! Hør efter!

Aristoteles er en fremragende lærer!

Jeg har selv haft ham!

Ja, ja, da. Så lad os høre ham.

Som jeg selv har sagt: Det uunder-søgte liv er ikke værd at leve.

Desuden, Platon, er jeg da nysgerring efter at se, om din bedste elev har taget lige så godt ved lære som min bedste elev? hmpf!

Aristoteles Det er rigtigt nok, at jeg er Platons elev. Jeg studerede i 20 år ved den store mesters akademi i Athen.

Jeg lærte meget, og jeg har stor respekt for min kære lærer. Aristoteles Jeg lærte meget, og jeg har stor respekt for min kære lærer. Det er også derfor, at jeg nøler med at sige, at Platons filosofi er noget vrøvl.

Aristoteles Jeg vil hellere sige det sådan, at der er en for videnskaben helt uundværlig pointe i Platons lære. Men det er en pointe, som fejlagtigt er blevet for-vandlet til et grund-læggende princip, fordi Platon baserede sin tænkning på et for snævert erfaringsgrundlag.

Aristoteles Pointen er den, at videnskaben naturligvis må søge efter det sande væsen bag de mange partikulære ting.

Aristoteles Det vil sige, det som de mange enkeltting har tilfælles. Det, der gør dem til den ting, som de er.

Aristoteles Videnskaben skal finde det generelle. Videnskaben må generalisere.

Det er det, som man siden har kaldt den klassiske logik. Aristoteles Jeg udarbejdede derfor alle grundreglerne for, hvordan man generaliserer eller drager slutninger på en gyldig måde. Det er det, som man siden har kaldt den klassiske logik.

Det er jeg selvfølgelig stolt over, selvom det bare manglede. Aristoteles Eller den aristoteliske logik. Det er jeg selvfølgelig stolt over, selvom det bare manglede.

Aristoteles Og det den videnskabelige generalisering skal tjene til er selvfølgelig at definere tingens natur eller væsen.

Hermed mener jeg ikke tingens ydre form, men dens iboende formel. Aristoteles Det er vel det, som Platon forsøger at udtrykke i forestillingen om tingens idé. Jeg kalder det selv for tingens form. Hermed mener jeg ikke tingens ydre form, men dens iboende formel.

Hvis vi kigger på de her heste… Aristoteles Hvis vi kigger på de her heste…

Aristoteles Så siger det sig selv, at de har noget til fælles, der netop placerer dem i kategorien ’hest’.

Aristoteles artsbestemmelse væsensbestemmelse definition

Aristoteles Analytisk kan man tale om hesten som materialitet eller stof og om hesten som en særlig form.

Aristoteles Præcis lige som i en statue. STOF OG FORM

Aristoteles Det er stofligheden, der bestemmer, at noget er. Det er formen, der bestemmer, hvad noget er.

Aristoteles STOF - at noget er. (at det overhovedet findes)

Aristoteles STOF - at noget er. FORM - hvad noget er.

Og så prøve at bestemme, hvad det er. Aristoteles Videnskaben må selvfølgelig tage udgangspunkt i det foreliggende – at noget er. STOF - at noget er. FORM - hvad noget er. Og så prøve at bestemme, hvad det er.

Aristoteles Det er i kraft af stofligheden, at noget individueres, dvs. optræder som enkeltting.

Aristoteles Det er i kraft af formen, at noget generaliseres, dvs. optræder som fællesting. Hestens natur eller væsen

Aristoteles Studerer man naturens ting er det derfor indlysende gak at ville skille stof og form ad.

Der er ingen ting i naturen, der ikke er stofligt. Aristoteles Der er ingen ting i naturen, der ikke er stofligt.

Og heller ingen ting, der ikke er af en bestemt form. Aristoteles Og heller ingen ting, der ikke er af en bestemt form.

I naturen er form og stof simpelthen uadskillelige. Aristoteles I naturen er form og stof simpelthen uadskillelige. Ingen stof uden form, ingen form uden stof.

Kun analytisk kan de adskilles. Aristoteles Kun analytisk kan de adskilles.

Aristoteles Det var her, at Platon gik galt i byen med sin afvisning af al stoflighed.

Aristoteles Men det er ikke svært at forstå hvorfor.

Aristoteles Der var naturligvis hans aristokrat- og slaveejerbaggrund.

Aristoteles Men det skal vi ikke lægge så stor betydning i. Jeg var selv slaveejer.

Aristoteles Den virkelige årsag skal søges i Platons forgabthed i geometrien.

Aristoteles I modsætning til naturens ting så er matematiske objekter – cirkler, trekanter, osv. – vitterligt underlige.

Aristoteles Man kan ikke med mening sige, at matematiske objekter er stoflige for eksempel.

Aristoteles Det forekommer også underligt, hvis man spørger, hvor mange cirkler findes der egentlig?

Aristoteles Hvis det overhovedet har mening at sige, så findes der vel egentlig kun én cirkel. Nemlig: Cirkelen!

Aristoteles I matematikkens verden er alle ting faktisk at betragte som universelle og stofløse former.

Aristoteles Bruger man nu dette som model for sin verdensforståelse og generaliserer fra det matematiske objekt til alle ting…

Aristoteles

Aristoteles … så har man Platons filosofi i en nøddeskal.

Aristoteles Samt det meste af den øvrige græske filosofi.

Aristoteles Husk at den græske filosofi begynder med den dagsorden, som matematikeren Thales sætter.

Aristoteles Den nye tænkning er svært i modstrid med dagligdags erfaring og common sense. Tænk bare på Zenons paradokser!

Aristoteles Det er i lyset af denne gøren nar af den almindelige erfaring, at man skal forstå sofisternes og Protagoras’ opgør med den hidtidige filosofi. Tak!

Aristoteles Men sofisternes afvisning af enhver form for objektiv sandhed er selvfølgelig ligeså absurd og en fornærmelse mod common sense. Jeg tager det tilbage!

Aristoteles Her havde Sokrates og Platon ret, når de insisterede på, at der er en objektiv sandhed at finde. Videnskab er umulig uden. Så stopper vi!

Aristoteles Jeg formoder, at det netop er, fordi at filosofien er så ekstremistisk og outreret og gør nar af borgermusikken, at den har fængslet så mange. Især studenter.

Det var præcis det som jeg lærte af min far fra barnsben af. Aristoteles Men hvis vi snakker om naturerkendelse og videnskab, så er der ingen vej uden om den dagligdags erfaring og almindelig common sense. Det var præcis det som jeg lærte af min far fra barnsben af.

Aristoteles Hverken aristokraternes jordmåling (= geometri) eller købmændenes tællekunst (=aritmetik) var en del af min baggrund. Mit forbillede var derfor ikke Pythagoras og hans efterfølgere. Synd for dig!

Aristoteles Hvis det var nogen, så var det Hippokrates.

Det er ikke min skyld. Sådan er han. I får lige min baggrund. Den hører med til historien. Det er ikke min skyld. Sådan er han.

Skal vi ikke snart ud og overfalde nogle kvinder og børn? Prøv lige for en gangs skyld at styre dig, Xenophon.

Aristoteles Min far var hoflæge hos den makedonske konge Amyntas III, Alexanders farfar. Det var derfor, at jeg fik jobbet som tutor for den 13-årige Alexander, der var noget urolig.

F.eks. med hofdamen Phyllis. Aristoteles Jeg holdt ham til bogen. Om end det mest var eventyrbogen. Og forhindrede med rimelig succes hans værste amourøse eventyr. F.eks. med hofdamen Phyllis.

Aristoteles Det udbredte rygte om, hvad der siden skete mellem mig og Phyllis, er naturligvis bare ondsindet opspind. * * Lærervejledning: Uden de apokryfe historier er filosofi endnu kedeligere.

Aristoteles Mit femårige virke som lærer for Alexander blev til enorm fordel for mig… …og for videnskaben!

Aristoteles Alexanders far, kong Philip II af Makedonien, havde introduceret falanksen i sin hær, hvilket gjorde den stort set uovervindelig. Og snart havde Philip gjort sig til hersker over alle bystaterne i Grækenland. En passende hævn over grækerne, der ikke ville lade makedonere deltage i Olympiaderne, fordi de var barbarer.

Hermed fik både han og jeg vores største ønske opfyldt. Aristoteles Da Philip døde, blev Alexander konge og hersker i Grækenland. Hermed fik både han og jeg vores største ønske opfyldt.

Aristoteles Alexander gik i gang med at erobre hele verden.

Aristoteles Og jeg kunne drage til Athen og oprette mit eget universitet for Alexanders penge.

Aristoteles Alexander var simpelthen en mønsterelev.

Aristoteles ”Jeg vil for mit vedkommende hellere udmærke mig Ved I hvad han skrev til mig? ”Jeg vil for mit vedkommende hellere udmærke mig ved indsigt i den ypperste lærdom end ved ydre magt. Lev vel!”

Aristoteles Man bliver ganske rørt om hjertet!

Aristoteles Og det var i hvert fald sandt så langt, at Alexander altid betænkte mig, når der blev plyndret.

Aristoteles Jeg modtog et væld af materiale til min skoles studiesamlinger. Både naturting og kulturting.

Aristoteles Selvfølgelig opstod der visse problemer, da Alexander pludselig døde som 33-årig. Surt show!

Ja, mon ikke!

Athenienserne greb straks chancen og anklagede mig for ugudelighed!

Det kender jeg! Det skete også for mig! Og for mig! Og for mig!

Jeg afviste at flygte, og blev henrettet med skarntydesaft. Så skulle du prøve at dø af nyresten! Jeg flygtede også. Badr! Jeg stak af, men druknede under flugten.

Ja, jeg skyndte mig nu også at flygte.

For som jeg fikst sagde med henvisning til Sokrates:

Athen skulle ikke gerne forsynde sig to gange mod filosofien!

Hvad med at komme til sagen? Åh, disse minder. Hvad med at komme til sagen? Fortsættes i Skolen i Athen 3 f