Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er internationalisering
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
AU har som mål at være blandt de bedste i verden…
Den danske universitetssektor
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Tema: Ny Deff-strategi
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
Kulturseminar 2010 – Bymose Hegn 8. september 2010.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
AUL temagruppe Forskerstøtte Aarhus University Library´s værdi for forskerne og forskningen på Aarhus Universitet 31. august 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Kreativt Læringsrum Elina Maslo
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Aarhus School of Business, ASB DEFF styregruppemøde 16. marts 2006 Tove Bang Fra ASB strategi til DEFF indsatsområder
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
Digitalisering og medialisering Flakkebjerg,
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Outcome og performance measurement i forskningsbibliotekerne Tal eller handling der tæller Overbibliotekar Tove Bang.
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Aarhus School of Business TEMA: FREMTIDENS BIBLIOTEK – TAG ET VALG! MØDE for ledere af folkebiblioteker i region Midtjylland 27 JANUAR 2011 Tove.
8. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Fremtidens Aarhus Universitet AARHUS UNIVERSITET.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
digitaliseringsstrategi
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
Præsentationens transcript:

Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem forskningsbibliotekerne

Overlever forskningsbibliotekerne JA, men… udfordringerne er mange VidensbutikLearning & Faculty Support Center

Mål Politisk dagsorden DK EUROPA Alt peger på fortsat behov for stærke uddannelsesinstitutioner og forskningsbiblioteker med brede servicetilbud til uddannelse og forskning! Rammevilkår her og nu 50% af en ungdomsårgang skal gennemføre en videregående uddannelse –> AU har f.eks. fordoblet sit optag i perioden til ca nye stud. Universiteterne skal have verdensklasse -> 2020: Mindst ét dansk univ. i TOP 10 i Europa (THE-QS) Forskningsindsatsen skal samles og styrkes, og kvalitet og samspil mellem grund-, strategisk- og anvendt forskning skal øges Øget samarbejde med erhvervslivet -> bedre udnyttelse af forskningsbredden Det indre uddannelsesmarked - flere nye og fleksible uddannelser af højeste kvalitet - barrierer skal fjernes Øgede bevillinger til universiteterne i EUROPA - måske en fordobling over de næste 20 år? Europas samfundsmæssige og økonomiske udvikling vil skulle bæres af kultur, viden og virksomheder

1.Bølge 2.Bølge 3. Bølge Rammevilkår her og nu - Fusionsbølger 2007:Horisontale fusioner - Fra 12-8 iniversiteter / Integration af sektorforsk. - 7 professionshøjskoler m.m :Vertikale forandringer Fokus på: - Administrative forandringsprocesser - Opgavesplit – central/decentral – backoffice/frontoffice - Organisationstilpasninger og rokeringer :Horisontale og vertikale strukturændringer - Faglig udviklingsproces – institutter/centre - Organisering – central/driftscenter/decentral - Tværfaglighed – tværgående centre Hvor placerer forskningsbibliotekerne sig organisatorisk og opgavemæssigt efter den 3. bølge? Identitet, profil og opgaveportefølje må nytænkes!

Hvordan faciliteres uddannelse i verdensklasse - Hvad karakteriserer uddannelsesinstitutioner i verdensklasse? Ambition:Klar vision og mål Support:Tydelig organisering Entydige bevillingsveje Moderne infrastruktur/IKT Fremragende adm. support (udd./forskning/formidling) Bibliotek og medier Talent:Talentmasse - studerende, fakultet, - alumner - konsensus om identitet Reputation:Omdømme Synlighed Benchmarking Akkreditering Alignment:Tilpasning/ligevægt/balance Kilde: G. Hawawini, Insead

Forskerservices: - Overvågning/Fundraising - Forskningsansøgning/rapportering/administration - Forskningsregistrering - Forskningsmåling / bibliometri /citationsanalyser - Udvikling af Forsknings communities - Publiceringsstøtte - Formidling – Studieteknik og medietræning Uddannelse i verdensklasse - Hvilke services skal ’Faculty Support’ kunne levere til uddannelsesinstitutionen? ”God adm. Support er supportfunktioner, der giver forskere og undervisere tid til at gøre det, de er ansat til ”  Forske, undervise, formidle - Opgaver der værdiforøger de ydelser de skaber / leverer - Opgaver der aflaster dem og effektiviserer deres opgaveløsning (kilde: Projekt ’Faculty Support’. ASB 2010) Uddannelsesservices: -Digitale kompendier -It- og media support i auditoriet -Samarbejde om integration af informations- kompetence i uddannelserne -Håndtering af internationale medarbejdere - a-z -Uddannelsesanalyser Top 10 – Opgaver afdækket i ASB’s undersøgelse Tværgående opgaver Tværgående kompetencebehov Samarbejde OpgavetyperKompetencer

Uddannelse i verdensklasse - Transformation fra forskningsbibliotek til Learning & Faculty Support Center

Uddannelse i verdensklasse – På hvilke områder bidrager ASB Bibliotek f.eks. med input til ’Learning & Faculty Support’ Siden 2008 er al udvikling på ASB Bibliotek fokuseret mod 5 indsatsområder: 1.Samorganisering: ASB Bibliotek/IKT & Media - Udvikling af tværgående uddannelses- og forskerservices 2.Dyb integration mellem bibliotek og uddannelse - Facilitering af læringsrummet fysisk og virtuelt - Fokus på pædagogisk/didaktisk dimension i samarbejde med undervisere 3.Kvalitetsmåling af forskning. Bibliometri / Ciationsanalyse / International benchmark. Analyser. Ranking og akkreditering 4.Digitale rettigheder - ASB videncenter for rettighedshåndtering(alle medier) 5.ASB’s videnkapital. Registrering, arkivering, synliggørelse. - Ledelsesrapportering. Analyser med baggrund i forskningsdata - Open Access

Uddannelse i verdensklasse - Der er god inspiration at hente til udvikling af ’ Learning & Faculty Support Services’ ASB Bibliotek valgte i 2009 at Researche på 4 førende amerikanske universiteter Afdække krydsfeltet mellem forskning, uddannelse og læring -Studere samarbejdsrelationer og fagligheder (IKT, Media, BIB, KOM, Læring) -Undervisnings faciliteter, Forskningsstøtte og –formidling Erfaring -Faculty Support udvikles i nye partnerskaber - Tværfaglighed er i fokus - Synergi og værdiforøgende services udvikles

Et eksempel på resultat af samorganisering/partnerskab mellem ASB Bibliotek, IKT & Media er ASB ForskerService ASB ForskerService Sparring til forskningsaktiviteter på ASB/AU Spørgeskemaer. Dataindsamling. Bearbejdning og analyser. Databaser og dataudtræk Analyser og analytisk software Forskningskommunikation. Open access. Forskningsregistrering. Ophavsret Citationsanalyse. Bibliometrisk analyse. Publikationsanalyser Personlig vejledning. Book bibliotekar eller Analyse-supporter. ASB Referenceværktøjer Nyeste servicetilbud ASB Cast Analytics Management Lab AMLab (bl.a. SAS) Research Community Facilitation (f.eks. Forskergruppe/Center - nationalt/internationalt) Se iøvrigt:

Et andet eksempel på resultat af samorganisering/partnerskab understøtter ASB’s strategiske indsatsområde - ’ IT i alting’

At bringe bibliotekernes kernekompetencer i spil i nye samarbejdsrelationer – f.eks. Learning & Faculty Support Services - som de nævnte eksempler At tage initiativ til at indgå i nye partnerskaber inhouse på uddannelsesinstitutionerne – og koble sig på de nye opgaver, som uddannelsesinstitutionerne skal varetage i relation til at opfylde morgendagens politiske dagsorden En ting er sikker, I en rolle udelukkende som facilitator i det fysiske og virtuelle biblioteks- og læringsrum, har forskningsbibliotekerne ingen fremtid. Der skal et langt større udvalg af værdiskabende tilbud på hylderne i fremtidens ’Learning & Faculty Support Center’ Konklusion Forskningsbibliotekernes fremtid beror på evnen til …

Konklusion: Opgave transformationen vil afdække et ændret opgavesplit mellem forskningsbibliotekerne