Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl.10-15 Pia Guttorm & Ole Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Niels Egelund Professor, dr.pæd.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Skolebestyrelsens opgaver
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Sprogvurderinger af 3-årige
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Sprogpakken
Implementering på Fenrishus
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
Læringsmiljø – og pædagogisk analyse www. lp-modellen
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Den inkluderende skole
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målstyret læringsreform
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
PROJEKT MISBRUGSBEHANDLING
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
BUPL’s syn på små og store institutioner
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
- Kom tættere på dit barns skolegang
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Program Kort introduktion til hovedområder i den nye dagtilbudslov
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen

FOKUS UDSATTE BØRN FÆLLESSKABSSKABENDE LÆRINGSMILJØER 3

LP-modellen har til formål at udvikle ny viden om, hvordan man i dagtilbuddene kan skabe bedre betingelser for børnenes læring, trivsel og sociale udvikling.

PILOTPROJEKTET TEST AFPRØVNING MATERIALER UDDANNELSE FORBEDRINGER

Hvem deltager i pilotprojektet? 12 kommuner 130 dagtilbud/daginstitutioner børn og deres forældre 1200 pædagogiske medarbejdere deltager

LP-modellen: har fokus på pædagogisk analyse og udvikling af strategier og tiltag tager udgangspunkt i hverdagens udfordringer og pædagogernes egen pædagogiske praksis understøtter fælleslæring og teamsamarbejde bygger på, at pædagogerne selv vælger strategier og initiativer og gennemfører dem i praksis indebærer ingen færdige pædagogiske løsninger eller metoder – er ingen ’mirakelkur’

Forskningsdel Niels Egelund, Center for strategisk uddannelsesforskning Thomas Nordahl, Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Evaluering Bent B Andresen, Danmarks Pædagogiske Universitet, Århus Universitet

Kortlægningsundersøgelse Bestillingsportal, klargøring til kortlægningen i daginstitutionen Karianne Slettemoen, Conexus

Afslutningskonference Medio februar 2011

Efter pilotfasen: Hvad så?

Pilot - projektet består af fire dele: Uddannelse af alle pædagogiske personaleenheder på den enkelte institution Arbejde med LP-modellen i den pædagogiske praksis En kortlægning af det enkelte dagtilbud 4 – 5 årige Forældre Pædagoger/ansatte Evaluering og revurdering

Hvordan uddannes det pædagogiske personale? Pædagogisk arrangement, 2½ time: Introduktion af LP-modellen E-Læring, 2 moduler à 2 timer med ekstern vejledning Midtvejsarrangement, 2½ time: Opretholdende faktorer E-Læring, 2 moduler à 2 timer med ekstern vejledning Slutarrangement, 2½ time: Kommunikation i lp-grupper

Bordet rundt: Hvilke positive effekter har pilotprojektet haft i jeres institution? Hvilke udfordringer har I stået overfor/står I overfor? Erfaringer og gode ideer, som er nyttige for LP-modellens ledelse og nye dagtilbud ”Bordet rundt” afsluttes med en sammenfatning af gruppens erfaringsudveksling.