Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen
FOKUS UDSATTE BØRN FÆLLESSKABSSKABENDE LÆRINGSMILJØER 3
LP-modellen har til formål at udvikle ny viden om, hvordan man i dagtilbuddene kan skabe bedre betingelser for børnenes læring, trivsel og sociale udvikling.
PILOTPROJEKTET TEST AFPRØVNING MATERIALER UDDANNELSE FORBEDRINGER
Hvem deltager i pilotprojektet? 12 kommuner 130 dagtilbud/daginstitutioner børn og deres forældre 1200 pædagogiske medarbejdere deltager
LP-modellen: har fokus på pædagogisk analyse og udvikling af strategier og tiltag tager udgangspunkt i hverdagens udfordringer og pædagogernes egen pædagogiske praksis understøtter fælleslæring og teamsamarbejde bygger på, at pædagogerne selv vælger strategier og initiativer og gennemfører dem i praksis indebærer ingen færdige pædagogiske løsninger eller metoder – er ingen ’mirakelkur’
Forskningsdel Niels Egelund, Center for strategisk uddannelsesforskning Thomas Nordahl, Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Evaluering Bent B Andresen, Danmarks Pædagogiske Universitet, Århus Universitet
Kortlægningsundersøgelse Bestillingsportal, klargøring til kortlægningen i daginstitutionen Karianne Slettemoen, Conexus
Afslutningskonference Medio februar 2011
Efter pilotfasen: Hvad så?
Pilot - projektet består af fire dele: Uddannelse af alle pædagogiske personaleenheder på den enkelte institution Arbejde med LP-modellen i den pædagogiske praksis En kortlægning af det enkelte dagtilbud 4 – 5 årige Forældre Pædagoger/ansatte Evaluering og revurdering
Hvordan uddannes det pædagogiske personale? Pædagogisk arrangement, 2½ time: Introduktion af LP-modellen E-Læring, 2 moduler à 2 timer med ekstern vejledning Midtvejsarrangement, 2½ time: Opretholdende faktorer E-Læring, 2 moduler à 2 timer med ekstern vejledning Slutarrangement, 2½ time: Kommunikation i lp-grupper
Bordet rundt: Hvilke positive effekter har pilotprojektet haft i jeres institution? Hvilke udfordringer har I stået overfor/står I overfor? Erfaringer og gode ideer, som er nyttige for LP-modellens ledelse og nye dagtilbud ”Bordet rundt” afsluttes med en sammenfatning af gruppens erfaringsudveksling.