Usability ITU, efterår 2008 5. Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Advertisements

Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
4. Usability i designprocessen
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
6. Kvantitativ usability
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Usability metoder Usability Februar Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Miniprojekt i Computerstøttet samarbejde Gruppe 2.126, BL8.
Usability metoder Usability 14 september 05. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Usability øvelse: Kortsortering Opfølgning opdragsgivere Feedback på rapporter Ændring af kursusplan Dagens øvelse.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Usability metoder John Paulin Hansen. Empiriske metoder (1) Samtaler med et privat kamera Fælles udforskning Fokus-grupper Brugerworkshops Tænke-højt-protokoller.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
USABILITY Session 2 Dataindsamlingsmetoder Brugerne og deres opgaver.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
4. Usability i designprocessen
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Usability ITU, Efterår Informationsarkitektur 1. oktober, 2009 Bruger Kontekst Indhold IA.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Usability ITU, efterår Usability metoder 24. September 2009 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Tests, references, and essays
Kvalitative metoder, forår kursusgang
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Præsentationens transcript:

Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen

Usability ITU, efterår Metoder - opdelinger Empiriske / ikke-empiriske (bruger/ikke-bruger) Kvalitative – kvantitative Proces-specifikke: –Analyse –Design –Evaluering Metodetype –Studie –Interview og dialog –Test, opgaver og interaktion –Opsamling og vurdering af data Der er meget genbrug i metodernes afviklingsform Metoderne kan kombineres og varieres

Usability ITU, efterår Eksempel på inddeling AnalyseEvalueringDesign

Usability ITU, efterår Empiriske metoder, tidlige Feltobservationer – Contextual Inquiry Interviews, enkelt og i grupper –Tilskuer – ordstyrer – ”Afhøre” = grad af kontrol over udsagn –Grad af struktur, egen styring af forløb –Timeglasmodel, spørgeguide Fokusgrupper Brugerworkshops Spørgeskemaer Papirprototyper Kortsortering Brugerprofilering og Personas

Usability ITU, efterår 2008 Spørgeskema eksempel Demografiske spørgsmål – Virk.dk Funktionsmæssige spørgsmål - eBoks

Usability ITU, efterår Empiriske metoder, senere ’Samtale’ med kamera – videooptagelser, videodagbog Fælles udforskning (to brugere) Hændelses-rapporter (selvrapportering) Brugsliste (feature checklist) Brugertests / Tænke-højt test Logning af systembrug

Usability ITU, efterår Ikke-empiriske metoder Property checklist Heuristiske evalueringer / Ekspertvurderinger –SME og HCI Opgaveanalyse (fokus på antal og sværhedsgrad af trin) Kognitive gennemgange (fokus på det kognitive pres)

Usability ITU, efterår Nyere metoder Log analyser og ”reaktivt design” Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk online kvalitets-tjek Eyetracking og programmerede tests Remote usability (fx Morae fra Techsmith.com)

Usability ITU, efterår Eksempler: Google og CrazyEgg

Usability ITU, efterår Game usability ? – Artikel i Wired MagArtikel i Wired Mag

Usability ITU, efterår Hvordan vælger jeg metode? Hvad skal jeg undersøge? –Har jeg noget konkret ”produkt” der skal testes? –Hvad er det for en type problemstilling? –Er jeg på et bestemt tidspunkt i processen? –Hvilken type respons har jeg brug for? Hvilke ressourcer har jeg til rådighed? –Hvad har jeg af penge og tid penge? –Er der andre der kan hjælpe mig? –Har jeg adgang til brugere eller brugsdata? Triangulering –Hvilke data har jeg allerede? –Hvordan kan jeg supplere de data? Rapportering –Hvem skal have resultatet og hvad skal de med det? –Skal nogen inddrages i processen ”udefra”?

Usability ITU, efterår Fremgangsmåde og systematik Forbered altid test ordentligt Forstå ”brugs-situationen” Kend til fejlkilder og udfordringer så du er parat Test din test, pilot-test – (det er så nemt at lade være…) Vær vågen, men ikke for kreativ under testen Stol på det du har forberedt, overdriv gerne dataindsamlingen – det behøver ikke blive brugt denne gang Følg op på testen – med det samme!

Usability ITU, efterår Tidsplan og budget Den nemme måde: –Sæt en standard timepris * mandetimer –Husk gaver, forplejning, tilbehør osv i prisen –Se hvordan Kuniavsky gør på side 75-85

Usability ITU, efterår Mere information SIGCHI.org og SIGCHI.dk (magasinet ’Interactions’) Google Scholar og ACM (gratis via ITU’s netværk) Blogs og nyhedsbreve, fx adaptive path og Jakob Nielsen

Usability ITU, efterår Spørgsmål? Oles nye blog: Link til flickr derfra

Usability ITU, efterår Aftenens øvelse – Nye heuristikker Consistency: Users should know that similar actions lead to similar results. Visibility: Users should be informed about what is going on in the system. Match: Users should have a mental model that matches the state of the website. Minimalist: Users should not be exposed to unnecessary information. Memory: Users should not be required to memorize a lot of information to use the website. Feedback: Users should be provided prompt and informative feedback. (Flexibility: Users should have the ability to customize or create shortcuts.) Message: Users should receive an informative error message. Errors: Users should be insulated from error occurrence by the design of the website Closure: Users should be informed of task completions. Undo: Users should have the ability to recover from errors. Language: Users should be presented information in an understandable form. Control: Users should not have the impression that the website is in control. Document: Users should be provided help by the website when necessary. - Schneidermann-Nielsen

Usability ITU, efterår Evalueringens kontekst Brugerprofil: Beskriv den typiske bruger Begrundelse for at bruge website Skriv 3 opgave beskrivelser (scenarier) –Hvad er det man vil på websitet Fravælg ikke-relevante heuristikker, giv kort begrundelse – brug de øvrige! (systematik) Udførelse: Evaluér websitet individuelt på baggrund af ovenstående beskrivelse –Brug ikke mere end en time på det Giv alvorsgrad: 1-5, hvor 5 er værst Diskutér resultat og udvælg: Rapportér 5 vigtigste problemer Angiv generelle løsningforslag til disse 5 problemer Aflever beskrivelse, begrundelse, problemer og løsninger

Usability ITU, efterår 2008 Husk! I skal noget lignende til eksamen...