Folkeskolereformen2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Skolereform 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Studiepraktik Program:
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen2014

og vejen bliver til mens vi går… Vi er på vej, og vejen bliver til mens vi går… Det er en stor og omfattende proces. Vi er langt fra i mål og det når vi heller ikke til 1. aug. Men vi er klar til at tage fat og skabe liv og mening bag tankerne og ide’erne. Vi kaster os ud i det, velvidende at vi ikke er istand til at gennemtænke alle detaljerne og udfører alle ide’er og intentioner fra starten. Der vil sikkert komme justeringer og og ændringer undervejs. Reformen er en proces, der for alvor tager sin begyndelse pr. 1. aug. 2014, men som vil udvikle sig og kvalificerer sig løbende de næste år.

Hvad er formålet med skolereformen? Formålet er, at alle elever skal blive så dygtige som de kan blive; at mindske betydningen af den sociale arv; og som en helt naturlig del af skolens opgave at højne elevernes trivsel.

Mere bevægelse i skolen. Eleverne skal være aktive i gennemsnit 45 min Mere bevægelse i skolen. Eleverne skal være aktive i gennemsnit 45 min. pr. dag. Lektiehjælp er en del af skoledagen Engelsk fra 1. kl. Tysk fra 5.kl. Mere dansk og matematik i Junioruniverset Flere timer til musik, håndværk og design

Hvor længe skal man gå i skole næste skoleår. -3 Hvor længe skal man gå i skole næste skoleår? 0.-3. klasse skal gå i skole i 30 timer ugentlig, 4.-6. klasse i 33 timer ugentligt og 7.-9- klasse i 35 timer ugentlig. Dvs. 0. - 3. kl. 8.00 – 14.00 dagligt 4.- 6 . Kl. 8.00 – 15.00 mandag, onsdag og torsdag kl. 8.00 – 14.00 tirsdag og fredag

 0. – 2. klasse Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 – 9.45 Fag incl. 15. min bevægelse   9.45 – 10.00 Pause 10.00 – 11.30 Fag 11.30 – 12.15 Pause incl. spisepause 12.15 – 13.00 13.05 – 14.00 UU

 3. klasse Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 – 9. 45 Fag incl. 15. min bevægelse   9.45 – 10.00 Pause 10.00 – 11.30 Fag 11.30 – 12.15 Pause incl. spisepause 12.15– 13.00 13.00 – 13.15 13.15 – 14.00 UU

 4. – 6. klasse Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 – 9.45 Fag incl 15. min bevægelse   9.45 – 10.00 Pause 10.00 – 11.30 Fag 11.30 – 12.15 Pause incl. spisepause 12.15-13.00 13.00 – 13.15 13.15-14.00 fag 14.00 – 15.00 UU/ ***Fag Studiestund *** 5. og 6. årgang skal have 1 ugentlig faglektion mere end 4. årgang

Lærernes arbejdstid Lærerne kommer til at tilbringe hele deres arbejdstid på skolen. Det meste af skole-hjem samarbejdet kommer til at ligge indenfor lærernes arbejdstid, som er: Mandag 7.30 til 15.30 Tirsdag 7.30 til 16.00 Onsdag 7.30 til 16.00 Torsdag 7.30 til 15.30 Fredag 7.30 til 14.30

SFO’en SFO’en åbningstider ændres forholdsmæssigt i forhold til den forlængede skoledag og vil fremover være som følgende: 6.30 – 8.00 – Morgen 14.00 – 16.30 Mandag til torsdag 14.00 – 16.00 Fredag Prisen ændres tilsvarende i forhold til den reducerede tid. Der er fortsat pasning på skolefridage.

SFO medarbejdere i skoledelen SFO’ens medarbejdere vil alle i større eller mindre omfang komme til at løse opgaver i skolen. Det kan være: støtteopgaver på elever med særlige behov støtteopgaver i store klasser fag hvor der tidligere har været holddeling eks. musik, håndarbejde Undervisning i fag, hvor den enkelte medarbejder har særlige kompetencer

Den åbne skole Skolerne skal i højere grad åbne sig over for det omgivende samfund. Den åbne skole er en folkeskole, som inddrager sin omverden. Det kan være lokalsamfundet, musikskolerne, idrætsforeningerne, det lokale Røde Kors eller bymuseet. Kultur- og foreningslivet skal indgå i skolen, så deres aktiviteter understøtter det, eleverne generelt skal lære. Erhvervslivet er også en del af den åbne skole. Konkrete aftaler i Nustrup og Sommersted: Kirke og samfund Kirkekor  

Lektiehjælp/Studie stund Skolen skal tilbyde lektiehjælp 2 timer pr. uge. Tilbudet er frivilligt frem til næste folketingsvalg Men vi håber at alle vil benytte sig af tilbuddet Der vil blive lavet et system via intra, hvor man tilmelder/framelder for 1 periode af gangen. (Det vil dog være muligt med ”dag til dag” framelding i særlige tilfælde.) Vi forventer fortsat at børn og forældre er sammen om skolearbejdet derhjemme i form af læsetræning mv. Der vil for SFO børn med eftermiddagsmodul være et pasningstilbud i SFOen hvis lektiehjælpen fravælges.

Understøttende undervisning Som supplement til den faglige undervisning Det kan være mange forskellige tilbud som understøtter den enkelte elevs motivation for læring. Tid til bevægelse Tid til fordybelse ”Kirke og Samfund” (Primært for 3. kl.) Kor Kreative aktiviteter Spil Sociale aktiviteter Fagligt understøttende tilbud som eks. læseskub

Understøttende undervisning fortsat.. Vi har for alle klassers vedkommende planlagt 15 min. bevægelse dagligt i det første modul Derudover vil der være følgende tid til den understøtende undervisning: I børneuniverset er der 3 timer ugentligt foruden studiestund/lektiehjælp I 4. kl. er der 1. time foruden studiestund I 5. og 6. kl. er der ingen ekstra tid ud over studiestund

Konkrete informationer vedr. FNS Den traditionelle klasselærerfunktion ophører og i stedet er der 2 primære voksne omkring hver klasse, som fordeler klasselæreropgaverne imellem sig. Vi har i fagfordeling og skemalægning forsøgt at bibeholde lærertilknytningen. Der kan dog være ændringerne i overgangen fra Børneunivers til Junioruniver Vi skal ansætte 2 nye lærere og 1 pædagog. Der er ansættelsessamtaler for lærerstillingerne d. 30. juni. – DERFOR kan vi ikke have klasseskemaerne klar inden børnene går på ferie. De vil blive lagt på intra i ude 32

SFO i uge 32 Der er SFO tilbud på begge matrikler i uge 32 Nye 0.kl. børn har mulighed for at starte i SFO en uge før skolestart. Tilbuddet gælder som følgende: Hvis man kun har tilmeldt sit barn til morgenmodulet, har man på skolefrie dage pasningstilbud fra 6.30 – 14.00 Hvis man kun har tilmeldt sit barn til eftermiddagsmodul, har man på skolefrie dage pasningstilbud fra kl. 8.00 – 16.30 /16.00 (fredage)

1. skoledag 1- 6. kl. starter d. 11. aug. kl. 8.00 og følger skemaet. Forældre er velkommen 1. skoledag. Der vil være kaffe og tid til snak med ledelsen i SFO’en fra kl. 10.30 – 12.00

og vejen bliver til mens vi går… Vi er på vej, og vejen bliver til mens vi går… Det er en stor og omfattende proces. Vi er langt fra i mål og det når vi heller ikke til 1. aug. Men vi er klar til at tage fat og skabe liv og mening bag tankerne og ide’erne. Vi kaster os ud i det, velvidende at vi ikke er istand til at gennemtænke alle detaljerne og udfører alle ide’er og intentioner fra starten. Der vil sikkert komme justeringer og og ændringer undervejs. Reformen er en proces, der for alvor tager sin begyndelse pr. 1. aug. 2014, men som vil udvikle sig og kvalificerer sig løbende de næste år.