Social- og sundhedshjælper

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TEMAEFTERMIDDAG FOR PRAKTIKVEJLEDERE NOVEMBER 2013.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Velkommen til vejledertræf
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Lolland Kommune Team Skovcentret Birgitte, Liza, Surekha og Henriette
Ændringer i LUP.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
The nursing home of the Future
Det primærkommunale arbejdsområde
Hverdagsrehabilitering
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
Sosu sprog og kultur Sosu flexSosu praksisSosu basisSosu power + 55 ugers grundforløb Et sprogligt og interkulturelt forløb. 12 ugers virksomhedso phold.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Det psykiatriske arbejdsområde
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
SSA-uddannelse 3 GRUNDFAG: Engelsk Dansk Dorte Hougaard Bang
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Hvis du brænder for mennesker
Ældre- og Handicapforvaltningen PRAKTIKVEJLEDERTRÆF Roller og ansvar 28/
Social- og sundhedshjælper retning
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
SPROG, KOMMUNIKATION OG PSYKOLOGI. TIDSFAKTOR 7 uger Avanceret Fordelt over ca. 10 gange Hele dage á 6 timer T1lægger op til praktikken i daginstitutionsområdet.
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
2. Skoleperiode Psykiatri.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Årskursus for visitatorer
UDDANNELSE OG PROFESSION.
GF 2 - sosu Udkast.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
24. Juni 2009 EPOS - Mette Vase Matcher EPOS’ uddannelsesudbud de udfordringer vi står over for? v. Mette Vase Uddannelseskonsulent i EPOS.
Kompetencemål 5  Borgerens ønsker og livskvalitet skal holdes ved lige, imens man motivere dem til en sundere livsstil – og få en bedre livskvalitet.
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Kompetencer Kategorisering 1-5
Forebyggelse og rehabilitering
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Hypotese1( Fagmål 5) Vi antager at Betina har socialfobi samt tvangsforestillinger pga. hun ikke har taget sin medicin regelmæssigt. (fagmål 5, sundhedspædagogik.
FOKUSPUNKTER & INDSAMLINGSREDSKAB VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Tag snakken – bryd vanerne
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Trin 1 – 2. skoleperiode 14 uger
Hospicemetoder i praksis – den palliative indsats på plejecentre
Præsentationens transcript:

Social- og sundhedshjælper Praktikvejledertræf 2014 Social- og sundhedshjælper Uddannelsens indhold & opbygning

Uddannelsens indhold 5 områdefag: Social- og sundhedssektoren Pleje og dokumentation Rehabilitering og social- og sundhedsfaglig indsats Psykologi og kommunikation Arbejdsmiljø og ergonomi (ikke eksamens fag)

Uddannelsens indhold 3 grundfag: Naturfag Engelsk (Dansk)

Uddannelsens opbygning SSH- Det ikke-komplekse borgerforløb 6 uger (7 uger med Dansk) 1. Skoleperiode 11 ½ uge (14 uger med Dansk) 2. skoleperiode Det komplekse borgerforløb 3. skoleperiode Den professionelle social- og sundhedshjælper 3 uger

1. Skoleperiode – Det ikke komplekse borgerforløb Her skal eleverne sætte sig ind i det grundlæggende arbejdsopgaver som SSH´eren løser i hjemmeplejen. Fokus er på det ikke komplekse borgerforløb og borgere, som har behov for støtte til personlig og praktisk hjælp samt pleje og omsorg i hverdagen. Forklarer at vi tager udgangspunkt i den n

Rehabilitering og social- og sundhedsfaglig indsats, 1. skoleperiode Resurser og begrænsninger Livshistorie Respekt for borgerens ønsker Støtte til at bevare funktionsevne og trivsel Praktisk hjælp Velfærdsteknologi Tilrettelæggelse og planlægning af praktiske opgaver Introduktion til rehabiliteringsbegrebet

Områdefag 1. skoleperiode Social- og sundhedssektoren Kvalitetsstandarder og serviceniveauer Fag- og myndighedsperson Øvelser Selvbestemmelse og demokratiske rettigheder Tavshedspligt Forvaltningsloven Serviceloven Dokumentation Magtanvendelse Utilsigtede hændelser Videregivelse af oplysninger Social- og sundhedspolitiske målsætninger Grundloven

Områdefag 1. skoleperiode Psykologi og kommunikation Samarbejde med borge, pårørende og kollegaer Resursetænkning - Sproget skabet vores virkelighed Anerkendelse: Set-hørt-forstået Samtalen som redskab Selvværd og selvtillid Værdier, normer, vaner Aktivlytning Fordomme og stereotyper Øvelser Identitet - selvet Kommunikation: Verbal- og nonverbalkommunikation Kultur og kulturforståelse

Områdefag 1. skoleperiode Pleje og dokumentation Fordøjelsen Kost og ernæring Medicinhåndtering Omsorg Smerter Sanserne Cellen Bevægeapparatet Huden Hjælp til personlig hygiejne Hygiejne og smitteveje Respirationen Kredsløbet Dokumentation Urinvejene

Hvilke forventninger kan man have til en elev efter 1. skoleperiode? Refleksion Hvilke forventninger kan man have til en elev efter 1. skoleperiode? Taksonomien: Begynder – rutineret – avanceret

Opsamling på refleksion Disse emner ligger på 2. skoleperiode: Demens Konflikthåndtering Kroniske sygdomme som diabetes, KOL, apopleksi Arbejdsmiljø og forflytninger

Det komplekse borgerforløb 2. skoleperiode Eleven skal arbejde med det komplekse borgerforløb, og med borgere der har brug for omfattende hjælp fra hjemmeplejen. Her arbejder vi med sundhedsfremme og sygdom forebyggelse, kroniske sygdomme, rehabilitering, service og sundhedslov og tværprofessionelt samarbejde, palliation samt arbejdsmiljø og ergonomi. Der er flere ting, der griber ind i hinanden, flere faggrupper, flere diagnoser

Rehabilitering og social- og sundhedsfaglig indsats, 2. skoleperiode Tværfagligt samarbejde Aktivitet og aktivitetstilbud Socialt netværk Sundhedsfremme og KRAM Rehabilitering og Hverdagsrehabilitering Motivation NUZO Introduktion til ABC-konceptet Aktivering At sætte mål Aktivitetsanalyse ADL Genoptræningsplaner Livskvalitet Mestring og handicap Motion Kristine Kromann 2012

Områdefag 2. skoleperiode Social- og sundhedssektoren Videregivelse af oplysninger Fag- og myndighedsperson Kvalitetsstandarder og serviceniveauer Faglig dokumentation At arbejde indenfor serviceloven og sundhedsloven Opgavefordeling indenfor social og sundhedssektoren Sammenhængende borger-/patientforløb Tavshedspligt Magtanvendelse Dokumentation Serviceloven Sundhedsloven forvaltningsloven Tværprofessionelt samarbejde

Områdefag 2. skoleperiode Psykologi og kommunikation Sorg og krise Den motiverende samtale Identitet Identitetskrise identitetstab Konflikter og konflikthåndtering Konfliktrappen Depression Øvelser Kulturmøde eller kultursammenstød Kultur, normer og værdier Konfliktmønstre

Områdefag 2. skoleperiode Pleje og dokumentation Apopleksi Depression Diabetes type 2 Hjerte-kar sygdomme Palliation Delirium/konfusion KOL Demens Dokumentation Selvmordstruet adfærd Psykoser

Arbejdsmiljø og ergonomi (ikke eksamens fag) Definition af arbejdsmiljø Psykisk arbejdsmiljø Samarbejde om arbejdsmiljøet Resurseperoner i arbejdsmiljøet Voldsforebyggelse og kriseberedskab Love og regler Hjælpemidler Arbejdspladskultur Oplæring og instruksion Arbejdsmiljøorganisationen Stress Fysisk arbejdsmiljø Kropsbevidsthed og betydningen af god fysisk form APV Kollegial omsorg Ansvar, pligter og rettigheder Forflytninger Kristine Kromann 2012

Refleksion Hvilke forventninger kan man have til en elev efter 2. skoleperiode? Taksonomien: Begynder – rutineret – avanceret

Den professionelle social- og sundhedshjælper. 3. skoleperiode Valgfrispecialefag Udtrukket prøve Afsluttende prøve Case eksamen !!!!! Kun tre uger, korte eksamener, - helhedsbeskrivelse