Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Connie Svabo, RUC Adjunkt i oplevelse og rumligt design Ph.d. om besøgendes oplevelser på naturhistorisk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Opstilling af forskningsplan og CV
WORKSHOP OM FJERNLÅN, DBC DET AUTOMATISEREDE FJERNLÅN • Baggrund • IT-faggruppens forslag • Forudsætninger • Begrænsninger • Reaktioner • Virkeligheden…?
MODELFOTO med stativ og lyssætning Unit A, 24. September 2009.
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
LYS laboratoriet Forskningscenter for Arkitektonisk Belysning
Feltarbejde om organdonation og danske pårørende til organdonorer
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Vejen går til Årets julemesse Klik med musen for at skifte billede.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.
Udstillingsprincipper Opfølgning på studieturen
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Historisk Atlas Lancering af brugstedet.dk 12. april 2012 Introduktion.
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
Museologi Implementering & lokal efteruddannelse
Egå Gymnasium 2010 CG – LM – TB – TS (Intrface-gruppen)
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
At udforske sin egen praksis
1 Introaften i DN-SAK. 2 Program Velkomst og introduktion Om DN Om DN-SAK Om jer Mad Lidt mere om ture og andet ekstra.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Konstruktioner af feltsites
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
PLANLÆGNING AF KULTUROPLEVELSER Hvordan er det muligt? Jørgen Ole Bærenholdt Professor i samfundsgeografi, kultur, turisme og regioner Ph.d. og Dr. Scient.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Forskningens rolle i indsamlingen - Samlingens rolle i forskningen ODM Odense Bys Museer 26. november 2013 Flemming Just Museumsdirektør.
Gratis entré og bedre formidling i Danmark Steen Kyed Afdelingschef Kulturministeriet, departementet.
Menighedsdag Kronborgvejens Kirkecenter. Hvad siger Gud til mig? Hvad gør jeg ved det? Observation Reflektion Diskussion Handling Ansvarlighed.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Den bæredygtige landsby
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde 10 timers arbejde – Tirsdag og onsdag eftermiddag… Uge 39, 40 & 41.
Glyngøre / Limfjorden 17. august Værdien af mega-events.
Hvad er en flodbølge? Flodbølge hedder tsunami på Japansk. Det udtales soo-ná-mee. Tsunami betyder ”havne-bølge”. Tsunamibølger bliver fejlagtig også kaldt.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde Være sammen med nye mennekser Lave frivilligt arbejde.
Pædagogiske rammer for fjernundervisning. Workshop I om fjernundervisning 10. – 11. januar 2012 Deltagere: KANUKOKA Kommunerne Namminersorlutik Oqartussat.
Projektresultater resultatmøde 26 januar En anden verden – men dog den samme mange aktører ikke én, men mange modeller Deling af viden frem.
Kortfilmen ”Beast”.
Inspiration og feltarbejde
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
Ishøj Kommune Byråd & Kultur ISHØJ BIBLIOTEK. Ishøj Kommune Byråd & Kultur Ishøj Bibliotek ca. 21 årsværk ca besøgende ca udlån Budget.
Præsentation af forårs-sfo
Interview - praktisk introduktion
”Selvom ny-museologien har flyttet primærfokus fra genstanden og samlingen til beskueren, så betragtes samlingen ikke som mindre væsentlig; det er fortsat.
Learning Museum Linjefaget historie, UCL, Møntergården og Den Fynske Landsby.
Inspiration og feltarbejde 1.Vores inspirationskilde = Web Etnografisk feltarbejde i design 3.Vores feltarbejde; CI og observation 4.Dokumentation.
Om at spørge.
og eksperimentelle engagementer VISPER Connie Svabo
Thoughtful design. Divergens Forberedelsesfasen.
Oplevelsesdesign og læring på museer Bestil en forsker, forår 2015 Dialogisk foredrag Connie Svabo, ph.d. og lektor, forsker, Roskilde Universitet Signe.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Intrfaceprojektet som partnerskabelse v/Lektor Ane Hejlskov Larsen, Center for museologi, Aarhus universitet Lederkonference 2010.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Innovative elever Løser virksomhedsproblemer J.F. Willumsen Museum 8. klasse.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
Kirken som oplevelsesrum Vor Frue Kirke. Agenda Hvorfor kirken? Lidt om Vor Frue Kirke Hvad har vi lavet indtil nu? Oplevelser vi har haft Den teknologisk.
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
Det gode museumsbesøg gennem aktivitet og undervisning
M/S Museet for Søfart Konference: Børn, kulturarv og museer d
Fremtidsværksted som vej til uledsagede unge flygtninges stemmer
Formidling i børnehøjde– et anderledes museumsbesøg
Menneskets forhold til naturen Dramatik c
FOKUSPUNKTER & INDSAMLINGSREDSKAB VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Præsentationens transcript:

Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Connie Svabo, RUC Adjunkt i oplevelse og rumligt design Ph.d. om besøgendes oplevelser på naturhistorisk museum Fagligt miljø: geografi, kultur og planlægning

Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer

Besøgende Udstilling dragt mobil- kamera opgave- hæfte

Undersøgelse af samspil mellem besøgende og den permanente udstilling Metode: 14 måneder etnografisk feltarbejde – Observation: 39 dage, 21 dage i udstilling, resten i kontorerne. Videooptagelser, lydoptagelser, noter – Interview: 26 on-site interview med besøgende – Interview med personale Ph.d.afhandling

Små tings dramatiseringer Besøgsteknologien er med til at iscenesætte oplevelsesrum og udvikle handlingsforløb; den dramatiserer Drama: handling, gøremål, aktivitet Dramatisere: at udvikle handling, at få handling til at opstå

Dramatiseret formidling Små tings museumsdramatiseringer Museumsbesøgets dramaturgi Forstå de handlingsforløb der opstår mellem besøgende og udstilling som dramatiske kompositioner lineær / ikke lineær Improvisation / instrueret …

Til diskussion Små ting som dramatikere – Giver det mening at sige at formidlingsteknologier som opgavehæftet og mobilkamera dramatiserer? Museumsbesøgets dramaturgi – hvad er potentialerne i at fokusere på museumsbesøget som dramatiske handlingsforløb? – hvilke dramaer kan besøg forstås som? – hvilke begrænsninger er der i denne måde at forstå museumsbesøget? Dramatiseret formidling – hvad medfører det for de besøgende? – hvilke krav stiller det til museerne?