Handleplan for læsning Tårnby Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Advertisements

En læseindsats der virker!.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Alle børn skal være del af fællesskabet
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Hvad skete der med vores input fra sidste reformmøde i januar måned? Hvor langt er vi kommet med implementeringen? Hvordan følger forældre med i reformarbejdet?
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Gjellerupskolen.
Frøslev-Padborg skole
Årshjul Skolebestyrelse 2010/11
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Engelsborgskolens Kompetencecenter
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Vejen til en anerkendende og struktureret samarbejdsform og en didaktisk læringskultur på Vissenbjerg skole.
Steen Gravgaard Eriksen
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Indsatser 2009 SSC Indsatser i 2009 Skole/hjem samarbejde Skolebest. kommunikation med hjemmene Skolebestyrelses- valg 2010 Åben skole Trivsels - ambassadører.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Styrke Kontaktforældre og Kommunikation Forslag på opfølgning efter Kontaktforældremøde af januar 2014.
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Ny skole i Brøndby Strand
Ø NSKER OG VISIONER FRA EN LOKALT FORANKRET SKOLE I BALANCE RULL- proces – forældre, elever, medarbejdere ( 2009 – 2011) Lego-projekt – elever ( 2008 –
Faglig fordybelse i indskolingen
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Vedbæk Skole Møde med kontaktforældrene og Skolebestyrelsens årsberetning for maj 2010.
Skoleåret  Høj faglighed  Helhedssyn  Respekt  Engagement  Udviklingsorienteret Klik på skyen og se en fortolkning af værdien ”høj faglighed.
Den forebyggende indsats
Skoleledermøde den 17. og 18. april Midtvejsevalueringen og derefter Midtvejsevaluering i 2010 – Skab din fremtid II januar – Skatte- og velfærdskommissionen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Sunds skole Evaluering
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
27. marts 2009 Landskursus – Landsmøde Tema: Sprog med alle sanser Gl. Avernæs 1.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
BYRÅD SBU Skolebestyrelser Skoleforum Styrelsesvedtægt.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Årgangsforældremøder Skovgårdsskolen Det gode samarbejde Skolebestyrelsen: Beskæftiger sig med principperne for skolens virksomhed Skolelederen:
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Årsplan skolesundhedsplejen 2015,
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Handleplan for læsning Tårnby Kommune Udvalg nedsat af Forvaltningen 2007-2008

Kommunalt besluttet indsatsområde Formål At alle børn bliver bedre til at læse At sikre en helhedsorienteret indsats på læseområdet At færre børn udvikler læsevanskeligheder At flere børn rummes og tilgodeses i det almene læringsmiljø At styrke skolernes forudsætninger for at udvikle læseundervisningen

Handleplan for læsning Forord - Kommissoriet - Tidsplan Småbørnsområdet Skoleområdet - Indskoling - Mellemtrin - Udskoling Andre områder - Det Pædagogiske Læringscenter - Hjemme- og fritidsområdet Bilagsdel

Handleplan for læsning Handleplanens opbygning: Flerårigt projekt Hvert hovedområde består af Status- og visionsdel Konkrete fokuspunkter 2008/2009 SMTTE-skema med tiltagene

Småbørnsområdet Konkrete fokusområder 2008/2009 De pædagogiske læreplaner - Der arbejdes intensivt med sprogdelen Sprogscreeninger - At sikre at de børn, der har brug for en fokuseret indsats, får den Overflytningsplan - Brugen af den vedtagne overgangsplan med overgangsskema og handleplan

Indskolingen Konkrete fokusområder 2008/2009 Børnehaveklassen - Brug af elevplaner - Strukturerede kursusforløb til børn, der har sproglige vanskeligheder Tosprogede i indskolingen - Særlige kursusforløb - Brug af indstiksarket for dansk som andetsprog Indskolingen 1.-3. klasse - Fokus på lixtal med forslag til materialer - Brug af indstiksarket for dansk

Indskolingen - fortsat Udarbejdelse af lokal læsehandleplan Fælles minimumskrav - Klasselæsekurser på hver årgang - Test- og prøveplan på hver årgang - Klasselæsekonferencer på 1. og 3. årgang Kommunikation med forældrene - Gode råd til læsestøtte som en del af den lokale handleplan

Mellemtrinnet Konkrete fokusområder 2008/2009 Kurser for mellemtrinslærere - Fokus på læseprøver Tosprogede på mellemtrinnet - Særlige kursusforløb - Brug af indstiksarket for dansk som andetsprog Mellemtrinnet 4.-6. klasse - Fokus på lixtal med forslag til materialer - Brug af indstiksarket for dansk

Mellemtrinnet - fortsat Udarbejdelse af lokal læsehandleplan Fælles minimumskrav - Klasselæsekurser på hver årgang - Test- og prøveplan på hver årgang - Klasselæsekonferencer på 4. årgang Kommunikation med forældrene - Gode råd til læsestøtte som en del af den lokale handleplan

Udskolingen Konkrete fokusområder 2008/2009 Kurser for udskolingslærere - Fokus på læseprøver Tosprogede i udskolingen - Særlige kursusforløb - Brug af indstiksarket for dansk som andetsprog Udskolingen 7.-10. klasse - Fokus på lixtal med forslag til materialer - Brug af indstiksarket for dansk

Udskolingen - fortsat Udarbejdelse af lokal læsehandleplan Fælles minimumskrav - Klasselæsekurser på hver årgang - Test- og prøveplan på hver årgang - Klasselæsekonferencer på 7. årgang Kommunikation med forældrene - Gode råd til læsestøtte som en del af den lokale handleplan

Det Pædagogiske Læringscenter Hver skole udarbejder et læsekursus (skønlitterært og fagligt) for ét klassetrin. Skolebibliotekar og læsevejleder Der oprettes en it-læseplads på hvert skolebibliotek med CD ORD 6 og scanner. IT-vejleder Fælleskommunal læseuge i 2009/2010. Skolebibliotekarer, danskkonsulent og en repræsentant for folkebiblioteket

Klasselæsekurser Differentierede kurser med en koordineret progression Samles af PC Distribueres til alle, så hver skole har ét samlet sæt Koordination i materialeudvalget Koordination i læsevejledernetværket Dansk- og specialundervisningskonsulenter

Læsetest i undervisningen Måned 0.klasse 1.klasse 2.klasse 3.klasse 4.klasse 5.klasse 6.klasse 7.klasse 8.klasse 9.klasse August September Oktober Sprog-screening November OS 120 December Januar Februar Marts ? Nation. Læse-test April Maj OS 64 Læse- test SL 40/ Nation. Juni

Læsning og IT IT-læseplads med CD ORD 6 og scanner på hvert bibliotek IT-vejlederen bliver ansvarlig PC tilbyder kursus for it-vejledere

Fælleskommunal læseuge Læseuge i 2009/2010 Skolebibliotekarer, danskkonsulent og en repræsentant for folkebiblioteket

PLC og læsevejlederen

Skoleledelsen Den lokale læsehandleplan - Klasselæsekonferencer på 1.,3.,4. og 7. klassetrin - Udarbejdelse af ét læsekursus på hver skole - Udarbejdelse af skolens testplan - Gode råd til forældrene om læsestøtte Lægges på skolens hjemmeside i foråret 2009 - sammen med alle jeres andre gode tiltag!