INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING Kommuneqarfik Sermersooq Prøveresultater 2010 Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 3 af 9. januar 2009
Kommunens samlede prøveresultater sammenlignet med landsresultatet vises for følgende: –Grønlandsk –Dansk –Engelsk –Matematik –Fysik/kemi –Projektopgaven INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Resultaterne i Grønlandsk ligger i alle discipliner under landsresultat Kommuneqarfik Sermersooq Hele landet INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Resultaterne i Dansk ligger i alle discipliner over landsresultat Kommuneqarfik Sermersooq Hele landet INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Resultaterne i Engelsk ligger i alle discipliner over landsresultat Kommuneqarfik Sermersooq Hele landet INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Resultaterne i Matematik ligger i alle discipliner over landsresultat Kommuneqarfik Sermersooq Hele landet INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Resultaterne i Fysik/kemi ligger i alle discipliner over landsresultat Kommuneqarfik Sermersooq Hele landet INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Resultaterne i Projektopgaven ligger over landsresultat Kommuneqarfik Sermersooq Hele landet INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Det var så det samlede billede på hele kommunen i forhold til landsresultatet Men der er individuelle forskelle på de enkelte skoler samt i den sydlige, den vestlige og den østlige del af kommunen INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
De største problemer med prøveresultaterne er der i den sydligste del og den østligste del af kommunen Det vil sige Paamiut, Tasiilaq og Ittoqqortoormiit Her er næsten alle resultater under landsgennemsnittet INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
I Nuuk er der en fine prøveresultater på næsten alle byskoler Der er primært Grønlandsk, som kan anbefales som indsatsområde her INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
På nogle skoler tegner det billede sig, at det er den svage elevgruppe, der skal sættes ind over for i visse fag Samtidig skal der sættes ind for at få overgangene fra trin til trin til at fungere bedre samt den løbende evaluering INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Samtidig med dette overordnede billede for kommunen er det nødvendigt at se på hver enkelt prøveafholdende skole: –Der er bilag på hver enkelt skoles resultater i forhold til landsresultatet –Der er notat på hver enkelt skole med anbefalinger ud fra skolens resultater INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
I mange af anbefalingerne til de enkelte skoler peges der på den svage elevgruppe Et godt råd her kunne være: Start med de elever, der får karakteren E Dem er der et potentiale i Den rigtig svage gruppe, der får F og Fx kan være svær at flytte INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Det er desuden nødvendigt at følge prøveresultaterne over en længere årrække på hver enkelt prøveafholdende skole Og ligeledes følge det samlede kommuneresultat over en årrække Er der fremgang? Er det de samme resultater? Er der tilbagegang? INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Hver enkelt prøveafholdende skole må desuden stille sig nogle spørgsmål i forbindelse med et års prøveresultater Hvorfor er der fremgang? Hvorfor er det de samme resultater? Hvorfor er der tilbagegang? INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
De indsats områder, der peges på i forbindelse med prøveresultaterne skal selvfølgelig ses som en del af en helhed sammen med: Trinresultaterne og den løbende evaluering Prøveresultater Implementering af effektive undervisningspricipper Kursus- og videreuddannelsessituationen Midler og ressourceforbrug INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Prøveresultaterne kan ikke stå alene De er en del af den samlede afsluttende evaluering Vidnesbyrd Standpunktskarakterer (årskarakterer) Elevens egen vurdering Prøver Fremlæggelse af en projektopgave INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING
Spørgsmål til gruppearbejde Hvordan kan en skoleleder forbedre sine prøveresultater? Hvordan kan skoler med de samme problemfelter arbejde sammen om løsninger på bedre resultater? Hvem har gode forslag og ideer, der virker? INAARUTAASUMIK NALILIINEQ AFSLUTTENDE EVALUERING