Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere og bedre? 21/6 2005 Forandringsprocesser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Datadelingspolitik for forskningsinstitutioner Dansk Data Arkiv.
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
JordWeb: en hjemmeside til anmeldelse af jordflytning.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Digitale flytterapporter
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
TATIONpRÆSEN 7. SEP AARHUS UNIVERSITET NY HJEMMESIDE TIL AU 1.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Gruppe 6 Præsenterer POLSAM Politiets nye IT system.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
SMA Vores nye dagligdag ☺.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Udviklingsplaner Sønderborg
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Lægens Uddannelsesbog
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
KOD I FERIEN 2012: INSPIRE PROJEKTET. HVEM ER JEG? Mossa Merhi • Studerende på Københavns Universitet • Studie: Naturvidenskab og IT • Fokus: Fysik og.
Mamut ServiceSuite Opsætning Online arbejdsseddel og Online booking
Velkommen.
Risici for SAPA-projektet
Indsatser 2009 SSC Indsatser i 2009 Skole/hjem samarbejde Skolebest. kommunikation med hjemmene Skolebestyrelses- valg 2010 Åben skole Trivsels - ambassadører.
Go´morgen og velkommen Velkomst og præsentation Praktiske forhold Dagens program Formandsmøder – formål og værdi.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Økonomi - AOU Timeafregning Kørsel Materialer Egen betaling.
Lean Netværk AAU.
Implementering af brandingstrategi på nettet
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Brønden. Brøndopkoblingen Ved DBC Ding Ding - Hosting Den server som Ding løsningen kører på. ● Internt hos biblioteket ● Hos kommunen ? ● Tredje udbyder.
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
21. juni 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvorfor nye AU-systemer?  For at støtte hovedopgaverne: forskning, uddannelse, forskningsformidling og.
»Vi åbner os for verden over nettet«
Det første ark i regnearket:
Virksomhedens informationsbehandling
Sted og dato Dias 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet.
13. April 2005 Fit for bits? Digitalisering af kommunikation og videndeling kræver mere end et netstik Gitte Wührnfeldt, Center for Informatik Udannelses-
Status GMO tiltag styring, kvalitetssikring, forandring
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
U Brugernavn Password LOG IND Sygeplejerapport Opret ny bruger.
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Sende data til Shop Nav integrationsmodulet til eSellerCloud indeholder 3 forskellige måder at sende data til.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Århus 13/ Uffe H. Engberg 4D First Regnskaber.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
STS i relation til SAPA Foredragsholder: Allan Eriksen HVORFOR SAPA HAR INPUT TIL STS 25. APRIL 2016.
SuperNovaONLINE. Projekt beskrivelse Programmet kører på central server Flere fra foreningen kan få adgang til samme regnskab – idrætsmodul Backup foregår.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
Initiativer under Uddannelsesplan II Initiativer under EUD – Brancheskolerne 2014.
Samarbejdsaftale Badminton
Microsoft® Office Excel® 2007-kursus
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Governance 2014 MedComs standarder
Lokal myndighed Uge Oprydning i KOS2.
webkoordineringsudvalget
Erfaring med specialeplanlægningen
OS2indberetning – tjenestekørselsindberetning og ferie
Hvordan ændrer jeg teksten på min hjemmeside?
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Hvorfor SAPA har input til STS
Sundhedsaftale
Central myndighed Uge Oprydning i KOS2.
Vejledning til brug af værktøjet CVR-flyt
Præsentationens transcript:

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere og bedre? 21/ Forandringsprocesser

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Baggrund  De 3 decentrale aktører  Fra Det naturvidenskabelige Fakultet, NAT  Charlotte W. Aaes, idræt  Ruth Laursen, fysik  Uffe H. Engberg, datalogi  Indførelse af systemerne:  Navison  PØS  Targit  Tilbagemeldinger fra Navison brugere på NAT-institutter  Enslydende tilkendegivelser og oplevelser  Enig i hensigten med indførelsen af systemerne  Ønsker at bidrage til at nå fælles mål

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Optakt til indførelse af systemerne  Forhåndsinformation - decentralt  Opgavernes omfang  Forskellige strukturer på institutterne  Input fra brugerne til AU's styregruppe  Hvad blev der af det?  Løndisponering (budgetreservation)  Udskrifter  Skyggeregnskaber  Systemtilretninger  Pris og konsekvenser

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Indførelse af systemerne  Pilotprojekt  Kurser  Materiale afspejle brugernes virkelighed  Centralt før decentralt  Testdatabase til afprøvning hjemme  Hot-line hjælp

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Dokumentation (1)  Hvorfor?  Vidensdeling, undgå mesterlære for nye medarbejdere  Systemerne  Overblik, funktion, ”skærmbilleder”, felter, genveje, opsætning, ind- og udlæsningsmuligheder, udskriftsmuligheder  Instrukser/retningslinier/vejledninger  Arbejdsgange/procedurer  Principper  Udskrifter  Referater  Tidsplaner for og annonceringer af  Delsystemers indførelse/klarmelding  Centrale normale/ekstraordinære kørsler, dataoverførsler, deadlines  Ændringer i arbejdsgange, principper

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Dokumentation (2)  Systemfejlmeldinger, ønsker fra brugere  Status  Systemerne, kørsler, tidsplaner, fejlmeldinger, ønsker  Egenskaber  Webbaseret  Fra dag 1  Søgning  Opdateret, dato, hvem  Forandringshistorie  Konsistent med udmeldinger i s og ved møder  (open source)

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Kommunikationsveje, ansvarsfordeling  Informationer  Generelle retningslinier  Korte meddelelser  Fejlmeldinger, system & brug  Ønsker  Tilbagemeldinger  Hvad vej skal de enkelte informationer flyde?  Hvem må/kan/skal hvad? Afd 1 Fakultet Institut 1 Institut m... Afd n... Central Admin

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Systemerne (1)  Gennemsigtighed  Systemerne imellem  Virkemåde, konsekvenser af brug  Hvilke dele virker på nye/gamle data  Nye system burde virke på gamle (konverterede) data  Tidssvarende  Ændre størrelse på vinduer (resize), normal scroll  Gemme/sende elektroniske udskrifter, af høj kvalitet  Copy/paste over alt internt, til/fra eksterne programmer  Udveksle data med eksterne programmer (ind-/udlæsning)  Indstillinger, N sidst brugte, gemme/navngive  Kontekstafhængig valgmuligheder, hjælp, vejledninger

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Systemerne (2)  Stabile, færdigudviklede, med nødvendige tilretninger  Aftestede og anmeldte opdateringer  Gearet til stor organisation  Mindre responstider (også når der ikke laves større centrale kørsler)  Større lokale friheder, lave egne tilretninger  Lokal afgrænsning  Hvad der kan ses  Skadeskonsekvenser  Systemer fordelt på forskellig centrale afdelinger  Hvordan koordineres integrationen?  Flere tilknyttede personaleresourcer  Centralt og decentralt  Feedback, oftere og hurtigere

Hvad kunne have gjort min dagligdag lettere? Forandringsprocesser, 21/ A A R H U S U N I V E R S I T E T NAT Idræt/Fysik/Datalogi Egne tiltag  NAT “ Budget besøgstjeneste”  Inspirerede til udbygning af samarbejde mellem institutter ved NAT  Netværk - Erfagruppe  Institutadministratorer  NAT Admin websted   Kontaktpersoner til gensidig rådføring/hjælp  Navn, tlf., , arbejdsområder/kompetencer  Webboard forum  Erfaringsudveksling, spørgsmål/svar  Links  Repræsentant(er) for institutbrugere i planlægningsgrupper?  Institutbehov forskellige fra fakultetsbehov