Udarbejdet af skolebestyrelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Er det ikke noget i klassen?
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Trivselsgrupper for forældre
Den gode klasse Forældrenes rolle
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældre fremmer fællesskabet
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Faglighed og omgangsform
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Det gode klasserådsarbejde
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Forældremøder på Kalbyris
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
forældre og klassens sociale liv.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Folkeskolereform 2014.
Kodeks for offentlig topledelse
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Information til nye forældreråd i 0
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Kursus for kontaktforældre
AFTENENS PUNKTER Kontaktveje mellem skole og hjem Hvor kan forældre få indflydelse Forældremøder Temaforældremøder Skole-hjem samtaler Andet Debat.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
AKT på Dybbøl Skolen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Medborgerskab på Korsager Skole SMTTE Status: (før projektet gik i gang) Gælder for både elever, forældre og personale. – Manglende sammenhængskraft på.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Princip for kontaktforældre
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Udarbejdet af skolebestyrelsen Idebog- klasseråd Udarbejdet af skolebestyrelsen

Indholdet i denne idébog Formålet med idébogen og kontaktforældreråd Organisering og forslag til møder Forslag til drøftelser og samarbejdsemner på de forskellige årgange Erfaringer fra det hidtidige arbejde Indholdet i denne idébog

Det står klasseråd frit for at ændre og supplere idebogen Formålet med denne idebog er: Give ideer til at få organiseret klasserådet Give ideer til samarbejde med skolen Give ideer til samarbejde med klassens lærere og evt. pædagoger Give ideer til at støtte klassens sociale og faglige mål Give ideer til at opnå en god trivsel i klassen Give ideer til at forældre kan støtte hinanden, løse konflikter og forbedre hverdagen for sit barn og barnets omgivelser på skolen Det står klasseråd frit for at ændre og supplere idebogen

Vi kan som forældre gøre en forskel – det kræver også en indsats… Målet med samarbejdet er, at ’udnytte’ forældre som en betydende og aktiv medspiller, som kan gavne hverdagen for børnene og give mere udbytte Vi kan som forældre gøre en forskel – det kræver også en indsats…

Det første forældremøde – Organisering af klasserådet På forældremødet - typisk august - vælges klasseråd. 3-5 medlemmer vil være passende Planlæg 4 møder i klasseråd, 2 inden årsskiftet og 2 inden sommerferien Regn med 1-3 ekstra dage hvor der gennemføres aktiviteter Alle forældre kan hjælpe med aktiviteter Vælg en ’tovholder’ som sikrer at møder indkaldes Det første forældremøde – Organisering af klasserådet

Afhold et møde med klassens betydende lærere (og evt. pædagoger). Drøft åbent hvordan klasseråd/forældre kan støtte klassens trivsel. Respekter at lærerne underviser og har den faglige kompetence - ’bland’ jer ikke i undervisningen, men brug konstruktiv feed back. Respekter at lærerne selv prioriterer, hvor meget tid de afsætter til denne del af deres arbejde – de har jo mange andre prioriteringer at forholde sig til. Etabler et respektfuldt og loyalt samarbejde med klassens betydende lærere - skab tillid.

Det andet forældremøde – Også ’faglige’ aktiviteter… Forældreteamet har mange kompetencer. Synliggør og tilbyd disse til lærerteamet- udarbejd f.eks. et lille katalog. Forældreteamet kan arrangere virksomhedsbesøg, aktiviteter som støtte til undervisningsaktiviteter. Forældreteamet kan løse konflikter, som læreren ellers skal bruge tid på. Forældreteamet kan sparre/evaluere med læreren om successer og ideer. Vind lærernes tillid til at åbne op for et udviklende samarbejde. Respekter lærernes faglighed og ansvar Brokkeri og ’find 5 fejl’ – er FORBUDT Det andet forældremøde – Også ’faglige’ aktiviteter…

Inddrag børnene Drøft mobning. Drøft sprog- og god omgangstone. Drøft hjemmearbejde og det at være parat til skoledagen. Lav arrangementer for børnene så de kan forbedre deres sociale netværk – både i og udenfor skoletiden. Bak op. Etabler tværgående ’leveregler’ for børnene - tilpasset deres alder. Inddrag børnene

Tredje forældrerådsmøde omkring februar Tag igen en snak med lærerne. Evaluer året til nu og kik frem på årets sidste måneder. Lær af gennemførte aktiviteter – hvad har været givtigt – lad os få mere af det Hvordan er børnenes Trivsel indsats motivering faglighed i forhold til forventet Hvor kan forældrene bidrage? Tredje forældrerådsmøde omkring februar

Sikr en god social omgangstone og accept af elever, skole og lærere – forældrenes aktive opbakning til skolens aktiviteter er meget vigtig. Afhold aktiviteter på tværs af forældregruppen og lær hinanden at kende – vær parat til at løse konfliktsituationer i forældregruppen – aftal f.eks. ’leveregler’ for forældresamarbejdet. Vær klar over, at ikke alle forældre vil/kan bidrage – vi andre skal anerkende og acceptere, at ikke har ressourcer til at være en aktiv del af forældresamarbejdet

Det fjerde klasserådsmøde Evaluér jeres indsats og indsatsområder Hvad virkede, hvad virkede ikke Forslag til det nye klasseråd Tilbagemelding og erfaringsudveksling med skolebestyrelsen og andre klasseråd Det fjerde klasserådsmøde

Livslang aktivitet: spis-sammen-grupper Læreren laver grupper med 4-5 børn i, som på skift tager hjem og spiser hos hinanden ca. en gang om måneden, dvs. at hvert forældrepar én gang på et halvt år får besøg af 3-4 andre børn fra klassen til en gang mad Det giver forældrene mulighed for at lære de andre børn at kende, og børnene får set, hvordan deres klassekammerater bor – spis-samme- grupperne er nu udbredte i en hel del klasser på skolen Efter det halve år laver læreren så nye grupper, og så kører rumlen igen Det betyder, at nogle af de børn, som måske ikke snakker sammen til dagligt, pludseligt får øjnene op for, at de hver især faktisk er gode nok og har nogle kvaliteter, som ikke opleves i skolen, hvor man jo hurtigt får en bestemt rolle, dvs. at det er en måde at ryste og rykke de sociale mønstre på – og det kræver altså bare, at de enkelte forældre laver mad (evt. sammen med børnene) til 4-5 stk. mere to gange om året Se endvidere eksempler på ting som støtter lærerteamet på de forskellige årgange

Fællesskab og god trivsel forudsætter fælles oplevelser At skabe fællesskabet Fællesskaber eksisterer ikke på forhånd, de må skabes gennem fælles oplevelser Mennesker oplever den tavse udelukkelse fra fællesskabet som den værste form for mobning. Og det kan være svært at gøre indsigelser mod noget, der ikke er blevet sagt, f.eks. når man ikke inviteres med til en fødselsdag Tænk derfor i fællesskaber og lav aftaler om det i klassen, f.eks. at alle skal med, når I – og børnene – inviterer til fødselsdag. De mindre sammenkomster på f.eks. farvehold, med de to-tre nærmeste veninder eller kammerater kan altid arrangeres og behøver ikke nødvendigvis finde sted i de sammenhænge, hvor man kan understøtte det store fællesskab Fejring af f.eks. fødselsdage er velegnede til at styrke fællesskabet. Man må ikke tro, at de børn, som ikke inviteres, er uvidende om, at der finder et arrangement sted – børn såvel som voksne ved som regel udmærket godt, når der sker noget, de ikke er en del af Så tænk i helheder som alle drenge, alle piger eller hele klassen – vælg fællesskabet de gange, hvor der helt naturligt er mulighed for det Fællesskab og god trivsel forudsætter fælles oplevelser

0. kl. Opbyg forældrenetværk Forældrenes kendskab til de andre forældre og børn styrker klassens trivsel markant! Til forebyggelse af konflikter, drilleri og mobning Skaber fælles rammer Problemer tackles bedre, hvis man kender hinanden bedre og har aftaler omkring kommunikation, hvis det er nødvendigt Hjælper til at undgå misforståelser, frustrationer og usikkerhed Et godt forældrenetværk består af forældre, som Tager ansvar for hinandens børn Vil samarbejde omkring hinandens børn Tager rygter alvorligt og reagerer hurtigt og klogt herpå Reagerer hurtigt og klogt på akutte problemer – og tager andre forældre med på råd Ikke går alene med sine bekymringer Drøfter fælles fødselsdagstraditioner Laver aftaler om legetøj/ikke legetøj i skole/SFO Opretter legegrupper/hygge- eller spisegrupper Stjæl de andres gode ideer 

1. kl. Diskuter hvordan I som forældre kan påvirke en god trivsel Giv hinanden lov til at kontakte hinanden ved bekymring – aftal retningslinjer Arranger dialogmøde med diskussion i mindre grupper og plenumopfølgning om holdninger og værdier samt principper for børnenes samvær Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt

Stor i indskolingen 2. kl. Lav legegrupper Diskuter åbenhed i forældregruppen: hvor meget åbenhed er der, hvordan kan vi blive bedre til at skabe åbenhed og tillid i forældrekredsen? Hvad skal vi dele og hvornår? Diskuter hvornår børnene må få mobiltelefon Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt Stjæl de andres gode ideer  Stor i indskolingen

Ny på mellemtrinnet 3. kl. Diskuter omgangstone og sprog Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt Stjæl de andres gode ideer  Ny på mellemtrinnet

4. kl. Diskuter opførsel i fællesskab: skal vi have fælles normer i klassen og i fritiden? Hvad kan vi ikke accepetere? Hvad gør vi, hvis vi opdager, at nogen ødelægger noget/laver hærværk o.l.? Hvordan forholder vi os til ’dvd-aftener kun for de udvalgte o.l.? Sikr at alle inviteres med til sociale arrangementer Diskuter udfordrende modepåklædning Diskuter omgangstone og sprog Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt Stjæl de andres gode ideer 

5. kl. Diskuter hvordan vi ønsker, at vores børn skal bruge mobiltelefonen og internettet Nu starter risikoadfærden – hvordan kan vi som forældre forebygge en sådan adfærd i vores klasse? Sikr at alle inviteres med til sociale arrangementer Sæt fokus på ’social pejling’ – tag udgangspunkt i holdninger, grænser og dilemmaer fra hverdagen og gå ikke efter, at alle skal være ens, have ens grænser eller løse konflikter på samme måde, for ’social pejling’ er en fordomsfri debat med konkrete eksempler for at kunne pejles ind på andre forældres grænser, holdninger og meninger. Lad dig inspirere og få afklaret, om du selv er for meget på ’kant’ ift. resten af forældregruppen – gode emner kan være Pligter Mobiltelefon Lommepenge Komme hjem-tider Sengetider Fjernsyn Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt Stjæl de andres gode ideer 

6. kl. Er der konflikter blandt vores børn? Hvordan løses de? Hvordan kan vi som forældre støtte heri? Diskuter hvordan man kan understøtte overgangen til udskolingen, dvs. 7. kl., og hvordan vi som forældre tager hånd om børn i puberteten Sikr at alle inviteres med til sociale arrangementer Sæt fokus på ’social pejling’ – tag udgangspunkt i holdninger, grænser og dilemmaer fra hverdagen og gå ikke efter, at alle skal være ens, have ens grænser eller løse konflikter på samme måde, for ’social pejling’ er en fordomsfri debat med konkrete eksempler for at kunne pejles ind på andre forældres grænser, holdninger og meninger. Lad dig inspirere og få afklaret, om du selv er for meget på ’kant’ ift. resten af forældregruppen – gode emner kan være Pligter Mobiltelefon Lommepenge Komme hjem-tider Sengetider Alkohol og fester Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt Stjæl de andres gode ideer 

Godt på vej – i udskolingen 7. kl. Diskuter om der skal være alkohol på bordet, når vores børn er sammen? Hvordan opnår vi, at det ikke kommer på? Udsættelse af alkoholdebut Forældreaftaler herom? Risikoadfærd Sociale overdrivelser? Hvordan skal blå mandag foregå? Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt Sikr at alle inviteres med til sociale arrangementer Stjæl de andres gode ideer  Godt på vej – i udskolingen

8. kl. Diskuter misbrug og stoffer: Hvad gør vi, når vi får kendskab til brug af narkotiske stoffer blandt eleverne? Hvis vi indgik en alkoholaftale, skal den så ændres nu? Eller skal vi tage en snak herom i det nære netværk, dvs. blandt forældrene til vores børns nærmeste venner? Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt Sikr at alle inviteres med til sociale arrangementer Stjæl de andres gode ideer 

På vej ud i livet 9. kl. Drøft hvordan sidste skoledag skal fejres Hvad tillader vi omkring at sove sammen, hvad er acceptabelt i dag? Lav sociale arrangementer, hvor forældrene kan lære hinanden at kende og vise børnene, hvordan man omgås ordentligt Sikr at alle inviteres med til sociale arrangementer Stjæl de andres gode ideer  På vej ud i livet

Forældrenes feed-back - udfordringer og gevinster 1 Sikre ’positiv’ kommunikation Definer hvad kontaktforældre må ’blande’ sig i Lærere skal som gruppe definere hvad de kan/vil bruge forældregrupperne til Lærere vil have gavn af at planlægge for at kunne inddrage kontaktforældrer Få lærere til at forstå at forældre tilbyder sig som en ressource der kan trækkes på Klare linier – og retningslinier Forældrenes feed-back - udfordringer og gevinster 1

Forældrenes feed-back - udfordringer og gevinster 2 Pas på her: Undgå at drøfte personrelaterede sager Lærere er ansvarlig for at sikre den faglige udvikling Tag eksempelvis fat i: Kommunikation – omgangstone Konfliktløsning Påklædning Fødselsdage Forældrenes feed-back - udfordringer og gevinster 2

Forældrenes feed-back - udfordringer og gevinster 3 Bestyrelsen/skolen skal kommunikere klart fra starten Forældre skal kende hinanden bedre Differentier mellem indskoling – mellemskole og udskoling Konstruktiv kritik fra skole til forældre imødeses Sikre fornyelse Sikre tværgående samarbejde klasseråd – aldersrelateret Øget involvering fra alle forældre Faglighed – også input fra forældre Forældrenes feed-back - udfordringer og gevinster 3