Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VEKTORER AM 2006.
Advertisements

Løb Løbeteknik Løbeskader Løbestilsanalyse Lars Henrik Larsen Lektor, Fysioterapeut BSc, MSA, MScPT, Stud. PhD Forsvarets idrætsledere 2010.
The Cape Cod Model.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
løbestilsanalyse valgfag 7. semester efteråret 2005
Den 16.august 2010 Regionsgården
Introduktion Basal bevægelseslære
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
DIMENSIONERING Ved dimensionering er rækkefølgen:
Muskelarbejde og innervation
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Hvidovre, 8-9. april 2010 Dokumentationskultur Evidensbegrebet
Funktioners parametre Beviser
Introduktion Basal bevægelseslære
Se videoklippene og besvar spørgsmålene undervejs… Mads -en motionsløber En videobaseret case opgave Sundheds CVU Nordjylland fysioterapeutuddannelsen.
Statik og rumlig stabilitet
Træningskort - Coretræning
Bibelen Bibelen & Videnskaben Stemmer overens
Karl Henrik Flyums model
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Siddestilling og CP-børn
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 22/8
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Reduktion AM 2009.
Respiration Spørgsmål: Under hårdt arbejde, når man kraftigt ventilere og nervesystemet vælger at afslappe den abdominalevæg. Hvilke omkostninger har det.
Økonometri 1: Dummy variable
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Konstant acceleration
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Undervisningsplan fysik B (foreløbig) 21/8 INDLEDNING -Naturvidenskabelig metode -Forsøg & matematisk model -Målemetoder -Enheder -(vi vender løbende tilbage.
Ortopædist Uddannelsen Af Ali Ghotbi
Biologi i AT.
Satellitbaner . Hvor er satellitten ? Kan vi se den ?
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Satellitbaner . Hvor er satellitten ? Kan vi se den ?
3. Mandag Bevægeapparatet del 2 Formuleringsfejl i bog observeret:
Muskler.
Lars Bodum PML GIS kursusgang 9 Netværk og tilgængelighed.
Lars Buch Bevægeapperatet
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Fysiologi & anatomi CHC.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 5: Tænk på din læser!
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Ellen Holm, Forskningscafé
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Velkommen til Atroseskolen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Knogler: Knogletyper: Funktion: Støtte og afstive legemet
3-punkts rygkorset Instruktion og øvelser
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Fysisk aktiv under indlæggelsen Stående øvelser
Fysisk aktiv under indlæggelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat…… Her skal dias suppleres med en mundtlig gennemgang, der beskriver de formelle papirer som hjælper studerende til at navigere gennem uddannelsen og faget. I punktform nævnes de formelle papirer som vil blive gennemgået i de følgende dias. Vi har valgt at opstille i punkt-form og med få informationer for at den studerende nemmere kan få et overblik.

Mobilitet  stabilitet Frihedsgrader Bevægelighed Stabilitet Mobilitet flexibilitet Bevægelighed Dynamik Form  force closure Opgaven Individet Konteksten

Modeller til at forstå bevægelse Mobilitet og stabilitet er mekaniske kernebegreber Flere modeller som vi vender tilbage til senere, fx 4 motoriske stadier som bygger på observation af børns udvikling Systemteoretiske modeller der bygger på forskning Kinetic control modellen til højre Artikulære system Connective tissue system Neural system Myofascial system The movement system – efter Comerford og Kinetic control 2004.

Mobilitet  stabilitet – eks. Menneskets bevægelser kan analyseres ud fra parametrene mobilitet og stabilitet. Begge begreber skal ses som dynamiske – dvs. at bevægelse er en kontinuerlig proces med samspillet mellem dem. Opgave - se videoen og besvar nedenstående: find eksempler på faktorer der har indflydelse på mobilitet og stabilitet find eksempler på angulære og translatoriske bevægelser

Mobilitet og stabilitet  alignment Linjer gennem anatomiske punkter

Funktion: rejse sig – gå – sætte sig Mekanisk bevægeanalyse -Analyse og beskrivelse af funktionen Funktion: rejse sig – gå – sætte sig Opdel funktionen i delfunktioner Beskriv den sidste af delfunktionerne i forhold til bevægelse i rummet + bevægelse i leddene i UE – husk at anvende termer der ikke misforstås Lav en analyse af delfunktionerne: Hvad er formålet med de enkelte delfunktioner, set i relation til hele færdigheden?

Mekanisk bevægeanalyse -Analyse af delfunktionen Hvilken type muskelarbejde laver de store muskelgrupper i UE under bevægelserne? Beskriv nærmere: Hvad sker der i højre hofteled under bevægelsen? Hvad sker der inde i selve leddet? Hvilken betydning har antallet af frihedsgrader for mobilitet og stabilitet? Hvilken ledkæde er der tale om ved gang, når vi ser på UE? Hvordan er sammenhængen mellem ledkæder og stabilitet? Hvorfor?

Mekanisk bevægeanalyse -Analyse af delfunktionen Hvilke muskelgrupper er de vigtigste for stabiliteten over knæleddene ved gang? Hvor i bevægebanen arbejder musklerne under gang? Hvilke stillinger er knæleddet i under gang? Hvad sker der med tyngdepunkt og understøttelsesflade under udførelse af færdigheden? Beskriv hvad der sker Hvilke mekaniske faktorer afgør hvor god stabiliteten er i den stående stilling? Hvad er en kraft? Hvordan udtrykkes kræfter? Hvilke kræfter påvirker den der bevæger sig? Analyser på kræfterne ved hjælp af Newtons love

Mekanisk bevægeanalyse -Analyse af muskelarbejdet i delfunktionen Hvilke muskelgrupper arbejder under bevægelsen? ( fleksorer, ekstensorer, abduktorer, osv.). Angiv punctum fixum og punctum mobile. Angiv, om muligt, agonist, antagonist, synergister, og fiksatorer.

Kræfter Biomekanik -analyseredskab til bevægelsesanalyse -forklaringsmodeller for funktioner og dysfunktioner -analyseredskab til at vurdere belastninger -redskab til pro- og regression af øvelser -pædagogisk redskab til ergonomi -skal jeg kunne lave matematiske beviser? -hvad skal vi kunne???

Kræfter

Kræfter og muskelkontraktion Punctum fixum – punctum mobile? Musklens bevægebane? Agonist  antagonist  synergister  fiksatorer Koncentrisk kontraktion: Ydre kræft > indre kræft Excentrisk kontraktion: Ydre kræft > indre kræft

Kræfter Hvordan arbejder musklerne ved elastiktræning i denne situation? Punctum fixum – punctum mobile? Musklens bevægebane? Agonist  antagonist  synergister  fiksatorer

Kræfter Hvordan arbejder musklerne ved træning i denne situation? Punctum fixum – punctum mobile? Musklens bevægebane? Agonist  antagonist  synergister  fiksatorer

Kræfter Angrebspunkt Retning Størrelse Eksempel 1 Opløsning af kræfter

Drejningsmoment Drejningsmoment T = f x d F Biceps d Biceps F TYNGDE

Kræfter Biomekanik Resulterende kræft =abduktion

Newtons love Biomekanik 1.) Inertiens lov Et legeme, som ikke er under påvirkning af kræfter, forbliver enten i hvile eller foretager en jævn, retlinjede bevægelse.

Newtons love Biomekanik 2.) Kraftloven Et legeme med massen, m, som påvirkes af kræfter med summen F, vil være accelereret med accelerationen, a, bestemt ved F = m x a F = m x a m = F / a a = F / m

Newtons love Biomekanik 3.) Loven om aktion og reaktion Når to legemer vekselvirker, er kraften F1, hvormed legeme 1 påvirker legeme 2, lige så stor og modsat rettet kraften F2, hvormed legeme 2 påvirker legeme 1, dvs.: F1 = —F2

Biomekanik Newtons love

Biomekanisk vurdering af belastningen ved at skovle sne…..

Biomekanik Forsimplinger Antagelser Model Worst case? Statik Mekanik Forbedrende/for- værrende faktorer? Statik Mekanik Muskelgrupper

Ydre kræfter

Indre kræfter

samlede kræfter

resultant

Biomekaniske vurderinger statik Biomekaniske beregninger T=F x d dynamik Biomekaniske vurderinger praktik Biomekaniske anvendelse

Bevægelsesanalyse - noget bøvl! Accuracy:  Precision:  Accuracy:  Precision:  Hvad er videnskabelighed? Accuracy:  Precision:  Accuracy:  Precision:  Accuracy: nøjagtighed Precision: præcision

God arbejdslyst