SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Kommunikation.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Den 16.august 2010 Regionsgården
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Coaching …en introduktion
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Lederudvikling.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Modul 1 - Processer.
Ledelse i Praksis – 4. aften
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Kommunikation i projekter
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kvantitative metoder
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Projektlederens rolle(r)
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Kommunikation Intern kommunikation
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Workshop Motivation og fokus på målet
Børn og unges sociale liv online
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Læring, kommunikation og samarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Den lærende organisation
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Ledelse i forskellige retninger
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Bachelorprojektvejledning?
SUF - gevinstrealisering
Når PR giver gevinst på bundlinjen
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION Workshop I KLIKOVAND 6. december 2012

Dagens program Ankomst og morgenmad Velkomst & Program Fra husejer Fru Kælderloft til virksomhedsejer Hr. Profit Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den? Et godt samarbejde mellem kommune og forsyning Borgerrettet kommunikation – en aktiv arbejdsgruppe bringer nyt KLIKOVANDs netværk – en kilde til viden og erfaring Netværksfrokost

Fra husejer Fru Kælderloft til virksomhedsejer Hr. Profit v./ Journalist Susanne Sayers

Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den? Fra kode til kommunikation Hvordan kan vi planlægge den interne kommunikation? Uenigheder er gode, men…

Fra kode til kommunikation Vær meget opmærksom! Internt i projekter og organisationer: Høfligheden forsvinder lettere – tyendemoral Eksterne DIG dine kollegaer Egen faglighed og andel i et organisatorisk enhed fylder

Fra kode til kommunikation Tre vigtige begreber i en kommunikationsproces: Viden – En indre mental tilstand – kan ikke iagttages Information – Ydre repræsentationer for viden – kan afkodes og anvendes (f.eks. sprog, modeller, billeder) Transformation – Erkendelse er den mentale proces, når information transformeres til viden – eller omvendt

Fra kode til kommunikation Enkel kommunikationsmodel Kontekst Viden i mit hoved omdannes til I hører/læser den og information (f.eks. sprog) transformerer informationerne til viden Og det sker i en specifik kontekst afsender- modtager- formål effekt viden – transformation – information – transformation – viden

Fra kode til kommunikation Tre niveauer for faglig kommunikation Videnskabelig kommunikation symmetrisk – lighed – krav til form og indhold – indforståede fagtermer Faglig kommunikation symmetrisk – lighed – anvendt viden – indforståede fagtermer Faglig formidling asymmetrisk – forskellighed – valg ud fra modtagers behov

Fra kode til kommunikation Forskellige skriftlige sprog Videnssproget – et indforstået sprog, der er bundet til fagfolk og eksperters viden Formidlingssproget – * kan ikke sættes på en utvetydig formel * er bestemt af, hvad teksten skal anvendes til * er modtagerorienteret Kend dit videnssprog – anvend et formidlingssprog – fagfolk vil (heller) ikke læse svære ord og tekster

Fra kode til kommunikation Afsender skal være opmærksom på den situation, der kommunikeres i og kommunikere i øjenhøjde med modtageren kende begrænsningerne i den valgte form for kommunikation (telefon, e-mail…) vide, hvad der foregår i modtager og modtagers verden – f.eks. hvordan skal dine informationer bruges (planlægning, borgerkommunikation, myndighedsbehandling, ....)

Øvelse: Sæt jer i modtagers sted! Tænk på én bestemt person, tænk på en bestemt lidt svær eller akavet situation, hvor du havde et budskab/ ville opnå en dialog eller andet Når du sætter dig, ER du den person, du tænkte på

Hvorfor planlægge den interne kommunikation? For at støtte medarbejdere og ledere i at arbejde og lære sammen, så de kan forfølge vores fælles målsætninger for klimatilpasning og dermed være med til at skabe øget værdi for vores indsats både mht. løsninger, økonomi og arbejdsglæde. God kommunikation bedre samarbejde

Hvilke metoder kan vi anvende? Stil Medietype Virkning og grad af effekt Informere Notater og memoer, interne nyhedsbreve, intranet Øger bevidstheden (lav grad af ændring) Diskutere Mindre grupper informeres, chat room på intranet, traditionelle møder Øger forståelsen (lav grad af ændring) Dialog Faciliterede møder, coaching, læring i teams Bygger motivation og stimulerer adfærdsændring (høj grad af ændring)

Kommunikationsstile og erkendelsesniveauer Data Information - struktureret data, der giver mening Informere Viden - information, der struktureret kan danne baggrund for valg/beslutninger Diskutere Færdigheder - viden og information omdannet praktisk anvendelse eller know-how Visdom - evnen til at uddrage håndtere nye situationer ud fra data, informationer, Dialog viden og færdigheder

Hvordan kan vi planlægge? Planlæg den interne kommunikation samtidig med projektplanlægningen – ud fra, hvad I skal nå hvornår, hvorfor I vil kommunikere med hvem internt, og hvilken metode og aktivitet, der egner sig bedst Beslutning/ deadline Tid Målet med kommunikationen Målgrupperne Aktivitet/ handling Projekt-gruppemøde 12.12.06 Større forståelse af hinandens fagligheder Projektets interne deltagere Dagsorden faciliteres med henblik på dialog

Øvelse: Hvordan kan vi arbejde med intern kommunikation? Stil Medietype Virkning og grad af effekt Informere Øger bevidstheden (lav grad af ændring) Diskutere Øger forståelsen (lav grad af ændring) Dialog Bygger motivation og stimulerer adfærdsændring (høj grad af ændring)

Uenigheder... er legale og nødvendige kan skabe udvikling, når de håndteres konstruktivt kan give stof til konflikt, når vi arbejder på kanten af vores fagligheder

Uenigheder... Lyt godt efter – hvilke interesser ligger bag? Tænk og arbejd som en journalist (lyt, spørg, skriv evt. ned) Vær loyal over for dine egne interesser, men vær villig til at gå din kollega i møde Få konfirmeret, at du har opfattet din kollega rigtigt (opsummér) Udvis fleksibilitet, vær tålmodig og vedholdende

Uenigheder Forhandlingens diamant Uenighed Standpunkter/ Argumenter x x x x x x x x Interesser/ Finder enigheder x Enighed