Australian Family Dispute Resolution (FDR). Family Law Amendment (Shared Parental Responsibility) Act 2006 Loven blev til på baggrund af anbefalinger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Fortolkning af AMO reformen
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Den 16.august 2010 Regionsgården
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inspirationstema: Børns rettigheder
Det svære liv i en sportstaske
Workshop almene boligdage
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Spejderidéen Spejderloven
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Merlivs seminar 27. August 2008
Børns rettigheder og FNs Børnekonvention
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Empowerment og sundhed
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Behandling i hjemmet København den
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Klar til barn Et tilbud til kommende fædre og mødre.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
AKT på Dybbøl Skolen.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Præsentation af forårs-sfo
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør EUR. ING, Projektleder, Konfliktmægler Udarbejdet af Lars Kristensen.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
1 Vold er ikke løsningen, Katuaq november Krisecenter i en Kommunal kontekst – tværfaglig samarbejde og borgertilbud Ved: Mette Sonniks:Organisatorisk.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
THE MENTORING JOURNEY.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Facilitering af survey-processen
Rita Buhl 22. september 2018.
Stresshåndteringsgruppe
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj: Check dine relationer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Australian Family Dispute Resolution (FDR)

Family Law Amendment (Shared Parental Responsibility) Act 2006 Loven blev til på baggrund af anbefalinger fra Parliamentary Committee Report “Every Picture Tells a Story” omkring påvirkningen af langstragte retsager og dybtgående konflikter på børn. Nogle af anbefalingerne:  behov for at børnenes mening får mere vægt i familie lov processen.  behov for at fokus på “barnets tarv” er det bærende princip bag alle beslutninger.

Vigtigste overvejelser at tage i betragtning i forandringsprocessen.  fordelen for barnet i at have et meningsfuldt forhold til begge forældre  behovet for at beskytte barnet mod skadelig psykisk og fysisk misbrug, forsømmelse og familie vold. Disse hensyn har lige stor betydning og skal ses ud fra det enkelte barns situation

Retssystemets anbefalinger Section 60 (I) Family Law Act (FLA) udtrykker klart at parterne skal gøre et oprigtigt forsøg på at løse forældrekonflikten inden det kommer til en retsag. Hjælp hertil gives af Family Dispute Resolution Practitioners (FDRP) (Familie Mæglere) i Family Relationship Centres (FRC) Family Dispute Resolution Practitioners er registrerede og har fuldmagt ifølge s 10 G of FLA.

DEN VIGTIGSTE STØTTE TIL ÆNDRINGER GIVES AF FØLGENDE:  65 FRC’s spredt rundt i Australien (med gratis service) + TDRS  Family Relationships Advice Line ( CSO team/ Parent Advisers (social workers) & Legal)  Family Relationships on-line website ( info om ændringer og lokale FDR tilbud)

HVEM BRUGER FRC?  Par som planlægger giftemål og par der bor sammen (information & henvisning til andre tilbud)  Familier som vil forbedre deres forhold og forhindre familie sammenbrud (information & henvisning til andre tilbud)  Separerede forældre og deres børn (FDR/ Grupper, resourcer)  Den udvidede familie (feks. bedsteforældre og andre der har betydning for familien) (FDR/ Grupper,resourcer)

FRCs FUNTIONER I FORHOLD TIL AT TILGODESE BARNETS TARV  Registrering og vurdering af familie forhold og behov.  Tilbud om Family Dispute Resolution (FDR) i forhold til forældrenes praktiske samarbejde omkring børnene. ( 3 x 3 timers sessioner I lobet af 2 år. )  Tæt samarbejde med retssystemet og andre organisationer til gavn for klienterne.

BØRNE FOKUSERET TILBUD  Børnevenlige omgivelser med legetøj, videoer, bøger etc.  Holistisk tilgang til arbejdet  Løbende information til forældrene

BØRNE KONSULTATIONS TILBUD Udføres af uddannet personale Kræver skriftlig tilladelse af begge forældre. Barnets stemme skal høres i hele processen. Kun samtaler med børn der er over 5 år. (Bruges i cirka 10-20% af samtlige sager)

FØR FDR (FAMILIE MÆGLING) Mæglerne skal vurdere om sagen er egnet til mægling på nuværende tidspunkt i henhold til (Reg 62 (2):  Tidligere vold I familien og parternes sikkerhed.  Lighed i parternes forhandlings evne  Parternes følelsesmæssige og fysiske sundhed.  Risikoen for at barnet bliver misbrugt.  Andre hensyn som FDRP finder relevante. For at foretage denne vurdering interviewer FRC mæglerne begge parter hver for sig.

FIRE TYPER CERTIFICATER: a.The person did not attend family dispute resolution (FDR) due to the refusal or failure of the other party or parties to attend the process (s 60 I (8) (a); b.Person did not attend FDR because the practitioner, considers having regard to the matters set out at sub regulations 62 (2) of the Family Law Regulations 1984, that it would not be appropriate to conduct the proposed FDR s 60 I (80 (aa); c.That the person attended FDR and all attendees made a genuine effort to resolve the issues in dispute ( s 60 I (8) (b); or d.That the person attended FDR but that person, or the other party, did not make a genuine effort to resolve the issue/s (s 60 I (8) (c ).

Familiemæglerens rolle Juridisk Familiemægleren tager sig ikke af bodeling Familiemægleren lytter til begge sider af sagen og er juridisk ansvarlig for at handle i barnets interesse. Tavshedspligt – udvidet Neutralitet Oplysnings pligt

Familiemæglerens Rolle -fortsat I udførelsen af Parenting Planen, er udgangspunktet: –The presumption of Shared Parenting Responsibility. –Shared Parenting: Herunder skal følgende tages i betragtning –status quo og situationen pt, –børnenes alder, –afstand mellem forældrenes hjem, –konflikt niveau mellem forældrene etc

FDR Process 1. Entry Intake – Client Services Officer 2. Client Interview (Needs Assessment) 3. Building Connections Program available? Yes Yes No 3(a) Building Connections Seminar 4(a) Pre Family Dispute Resolution Interview (60 min) 3(b) Child Focussed Interview (45 mins) 4(b) Pre Family Dispute Resolution Interview (60 mins) 3(b) Child Focussed Interview (45 mins) 4(b) Pre Family Dispute Resolution Interview (60 mins) 5. Child Consultation 6. The Family Dispute Resolution Session(s) 7. Resolution (final agreement reached) 7. Resolution (final agreement reached) 8. Follow up

Building Connections Kurset sætter fokus på: vigtigheden i at tage vare på sig selv hvordan separation og skilsmisse påvirker børn nyttige tips om forældre rollen strategier til at blive bedre forældre nye måder at kommunikere med den anden part på målsætninger omkring fremtidige forældre- roller tilgængelige støttetilbud

Forskning viser at børn der..... Har begge forældre aktivt involverede i deres liv  Klarer sig bedre i skolen og har mindre risiko for at få problemer i skolen  Bliver psykisk sundere og mere robuste  Blive selv gode forældre.

. Prisen er for høj for børnene når forældesamarbejdet ikke fungerer En velfungerende mor eller far kan støtte barnet i et godt forhold til begge forældre.

CREATIVE Transformation