SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Modul 1 - Processer.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Almen studieforberedelse
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Relationer – børn og voksne
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Relationer – Omgangstone
Relationer – børn imellem
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Vejlederens kommunikation
Læse/studiegrupper.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Eksamen.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
KIGO og kommunernes opgaver
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Problemorientering, samarbejde og vejledning
At deltage i projektarbejde
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Projektplanlægning og -styring
Organisation/ledelse, procesanalyse
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Business cases.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
29. juni 2015Jan Helbo, 1 Oplæg til pilotprojektet Hvad Hvorfor Hvordan.
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Projektets mål og rammer
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring Vejledertypologi· Hvad er et projekt? · Hvorfor projektstyring? · Planlægningsparadokset · Værktøjer til planlægning og styring Eksempler på projektplaner

Vejledningens form 1. Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning

Vejledningens form 2. Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Sammenhængende projektrapport Løsningsorienteret Produktorienteret (Færdig konstruktion - Færdig rapport)

Vejledningens form 3. Procesvejledning Ser projektarbejde som erkendelsesproces Vejledning i gruppesamarbejde Igangsættelse af refleksive processer Stille spørgsmål i stedet for at angive løsninger

Vejledningens form 4. Laissez-faire vejledning Gruppen får lov at passe sig selv Manglende engagement Overordnede og tilfældige kommentarer Minimalt tidsforbrug

Vejledningens form 5. Kontrolvejledning Gruppen sættes på prøve Tænker på bedømmelsen Én lang eksamen Interesse for hvad den enkelte studerende kan

Hvilken type vejledning passer til de enkelte faser i erkendelsesprocessen ? (Summemøde)

Opgaver til SLP mm4 Del 1 Udarbejd et udkast til en samarbejdsaftale hvor I tager udgangspunkt i vejledertypologien fra kurset samt jeres egne erfaringer og forventninger. Elementer I kan overveje er : Hvilken type vejledning ønsker I ? Hvorfor det ? Ønsker I samme type vejledning i hele projektperioden ? Hvornår skal der holdes møder ? Vil I mødes med begge vejledere samtidigt eller hver for sig ? Vil I anvende ordstyrer på møderne ? Hvem skal det være ? Hvilken rolle skal vejlederne have i forhold til jeres projektorganisation ?

Hvem fremlægger næste gang ? To grupper fremlægger deres udkast til en samarbejdsaftale.

Hvad er alternativerne ? Hvad er et projekt ? Hvad er alternativerne ? (Summemøde)

Projekterne i værtsorganisationen Udvikling Produktion Salg Indkøb Værksted Test   Projekt 1 Projekt 2 Projekt 3  Værtsorganisationen og projektorganisationen 1. Den bureaukratiske organisation er ikke fleksibel 2. Ydre påvirkninger skaber turbolens i organisationen 3. Der nedsættes projektorganisationer til at håndterer undtagelserne 4. Som følge af projektorganisationernes opståen svækkes værtsorganisationen

Projekter er begrundet i usikkerhed Formålet med projektstyring er at reducerer usikkerhed ! Hvor stammer usikkerheden fra ? (Summemøde)

6 H-modellen Hvorfor ? Hvad ? Problemstilling Hvem ? Hvor ? Hvordan ? Hvornår ?

Post It Brain storm (“De gule sedlers metode”) Alle skriver stikord på gule lapper i 5 minutter Alle lapper klistres op på tavlen En eller flere læser stikordene på alle lapperne op Alle går op til tavlen og strukturerer brain stormen

Projektledelse ? Diskuter jer frem til 3 argumenter for og 3 argumenter imod at vælge en projektleder (Summemøde)

Projektplanlægning Projektstyring     Projektplanlægning Projektstyring   Hvad vil vi ? (Mål og midler) Hvad gør vi ? Projektafgrænsningen Projektplanerne Delmålsformuleringerne Dagbogen Samarbejdsaftalerne Referater Projektmappe Projektleder Organisering (Tid/Læring)

1) Få overblik over projektets aktiviteter med ”de gule sedler” Øvelser til SLP mm4 – DEL 2 1) Få overblik over projektets aktiviteter med ”de gule sedler”   2) Udarbejd diagrammer der indeholder følgende information:   ·       Projektets kendte aktiviteter ·       Jeres ressourcer ·       Arbejdsfordeling ·       Forventet tidsforbrug ·       Projektets milestones ·       + Det I synes er vigtigt for at have overblik over projektet I bør først prøve at udarbejde et ”aktivitetsdiagram” og et ”Gantt-kort”. I må derefter meget gerne være kreative og skabe det diagram som passer jer bedst.

Resten af projektperioden I udarbejder jeres projektplaner fordi de skal anvendes. I skal løbende holde øje med om de fungerer. Er de gode ? Bliver de anvendt i det daglige ? Er der problemer med dem ? Hvilke ?   For at få erfaring med projektplaner skal I eksperimentere med dem gennem projektperioden. Derfor bør I evaluere jeres projektplaner på jeres gruppemøder og evt. sammen med vejlederne. Husk at planerne samt jeres erfaringer med dem er en del af det materiale der skal indgå i jeres procesanalyse.

Hvem fremlægger næste gang ? To grupper fremlægger deres projektplaner