Musikkultur 13.11.13 S2+LT2 Køn og seksualitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Litteratur- og informationssøgning
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Kulturmøder og kulturforskelle
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Hvad er korruption? En kort introduktion
Dansk Musik gruppearbejde
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Arbejdspladsudvikling
Mentaltræning Målsætning
Scenekunsten sætter sig i kroppen Teateranmelder Anne Middelboe Christensen DB kulturkonference 2011.
Musiksociologi- og kulturstudier
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Rt Camping 2006 Turen går i år til Vikjær-Diernæs Strand camping.
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Musiksociologi MM1 Køn og seksualitet.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Lyd og lyrik.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Musikkultur M2 Køn og seksualitet.
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Musiksociologi MM Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
Relationer – børn og voksne
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Forskellige former for magt
Musiksociologi MM Udlevering af opgave.
Trafikplanlægger for en dag! Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik Program –Intro –Arbejd.
International opgave = KULTUR
Introduktion til Access (Access, del 1)
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Styring af styregrupper
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
MM Projektopgave, vejledning mm.
Økonometri 1: Dummy variable
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Børn og unges sociale liv online
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
video. Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi: Alle over 15 år skal have NemID og Digital Postkasse efter november.
Børn og unges sociale liv online
AKKORDER Musik er opbygget af akkorder
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
AT4 Torsdagsplan. Dagens 4 timer: 1. modul: Undersøg om jeres samfundsfaglige hypoteser holder (tjek også om jeres naturvidenskabelige forsøg stemmer.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Workshop Sund By Netværket
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

Musikkultur 13.11.13 S2+LT2 Køn og seksualitet

Køn og seksualitet

Køn og seksualitet Overordnede betragtninger (Longhurst 2007, s. 112-14): Vi må kigge udover et fokus på musikindustri eller musikforbrug. Musikindustrien er mandsdomineret. Karakteristik af forskellige former for maskulinitet i ”cock rock” og ”teenybop.” Sammenhængen mellem disse tekstuelle og performative former, og publikum. Forsøg på at kigge udover sangtekster. Pop repræsenterer en ”femininisering” af rock. Køn og seksualitet er flydende begreber, der konstrueres.

Køn og seksualitet Eks. fra Frith & McRobbie (1990): Tammy Wynette: ”Stand By Your Man” >< Helen Reddy: ”I Am Woman”

Køn og seksualitet Vi tænker ofte på køn og seksualitet som noget meget visuelt, men det kommer også til udtryk musikalsk. Sonateform: Eks. Beethoven: Coriolan-ouverture. Stemme: Eks. Otto Brandenburg: Når en sailor går i land.

Køn og seksualitet To eksempler, der i sin tid skabte debat: John Zorn/Naked City: Torture Garden. http://www.youtube.com/watch?v=Pxhg3INmpeo Anne Linnet/Marquis de Sade: Marquis de Sade http://vimeo.com/42738306

Barrierer for kvinder Penge (kvinder har ikke adgang til økonomiske midler; der er ikke ligeløn). Udstyr (rockinstr. er stereotypt maskuline, derfor er det svært for kvinder, at få adgang til dem). Transport (kvinder ejer ikke transportmidler i samme grad som mænd; de er afhængige af andre) Rum/plads (mangel på privatsfære og udelukkelse fra offentlige rum). Regulering af kvinders fritid/leg (af forældre og kærester/ægtefæller) Mandlige musikeres udelukkelse af kvindelige (pga. rockens maskuline identitet mm.) Bayton, M.: ”Women Making Music”, Bennett, Shank & Toynbee (red.): The Popular Music Studies Reader, (Routledge, Abingdon, 2006), s. 347-54

Stærke kvinder? Madonna, udfordrer kønsroller inden for mainstream. Queen Latifah, bruger hiphoppems maskuline ”troper”. http://www.youtube.com/watch?v=f8cHxydDb7o Aretha Franklin, ”Respect”. C. Aguilera, blanding af de to forrige eks.? http://www.youtube.com/watch?v=dg8QgUIKXHw

Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s. 97-110

Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s. 97-110

Maskulinitet og rock Den umandige mand?

Gruppearbejde, analyse Queen Latifah: http://www.youtube.com/watch?v=f8cHxydDb7o C. Aguilera: http://www.youtube.com/watch?v=dg8QgUIKXHw Beyoncé: http://www.youtube.com/watch?v=4m1EFMoRFvY Springsteen: http://www.youtube.com/watch?v=EPhWR4d3FJQ Eller et af eksemplerne fra Ralf Christensens artikler.

Gruppearbejde, analyse Vælg et af mine eksempler (forrige side) eller find jeres eget. Hvilke steder kan du se/høre køn/seksualitet i spil? Hvilken betydning har det for de forståelse/fortolkning af sangen? Kør jeres case gennem opgavepentagonen. Fordel opgaverne i hver gruppe: En styrer ordet. En tager notater. En konkluderer og samler op på hvert punkt. En sørger for, at I overholder tiden (hvert punkt må højest tage ti minutter). En er ansvarlig for at fremlægge bagefter.

Opgavens pentagon     Den gode opgave, (Samfundslitt., 2008), s. 29