Ved rådmand, Dorthe Laustsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Miniprojekter, efterår 2013 Strategisk ledelse. 1. Fra agil entreprenør til trusted stabil samarbejdspartner Lille Dansk virksomhed som vokser meget.
Administrationsseminar
Mere potentiale – mindre fare En mulig opgave? Pia Gjellerup Centerleder.
SMED Single Minute Exchange of Dies
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Social kapital – rig på relationer
Kurver Hvorfor og hvordan?.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Det svære liv i en sportstaske
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KONFERENCE FOR SYGEPLEJERSKER I KOMMUNERNE 11.
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Variation i forbrug af lægemidler og økonomi i almen praksis. Hvor meget er rimeligt? IRF`s Årsmøde Vejle, Koordinerende læge i Nord-KAP, Jørgen.
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
EA og mig! En historie fra en Gøtze-discipel Maria Baun Lauridsen 23. april 2008.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Intern kommunikation PR og presse
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Be prepared! Hvad skal I sørge for at have klar -inden udbuddene kommer? Dea Cordt Kragh.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
HelsingørModellen var nøglen
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Hvad er kvalitet i ældreplejen - og for hvem? Tine Rostgaard Socialforskningsinstituttet ’Kvalitet på ældreområdet’ 8 februar 2006 Ålborg.
Holdningsændring til reformerne på beskæftigelsesområdet Viborghold1 - Pitch.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
RÅDMANDEN Kultur og Borgerservice Aarhus Kommune.
QUIZ En quiz er en sjov og anderledes måde at lære om nye emner. Hvis I deler de unge op i hold, er der et ekstra konkurrence-element - hvem ved mest om.
Generisk Ordination – EN GOD IDE? Annemarie Hellebek, Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Oktober 2008 Budget Vedtaget budget. Oktober 2008 Budget Minusmål Økonomi- og Planudvalget Budgetområde 1.01 Personalereduktion.
Rekruttering til Nyborg kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kolding kommune – er der et problem?
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Rekruttering til Assens kommune – er der et problem?
Rekruttering til Kerteminde kommune – er der et problem?
Kommunale Praktik- og løntilskudsstillinger i Skanderborg Kommune 2014
Rekruttering til Vejen kommune – er der et problem?
Rekruttering til Ærø kommune – er der et problem?
Mere MOST - mindre fravær
Afhandling Følgeforskning af Projekt Velfærdsledelse i Tønder -
Persondataforordning
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Ved rådmand, Dorthe Laustsen Projekt Kontrolfri Zone i Sundhed & Omsorg, Århus Kommunes, 7. oktober 2009 Ved rådmand, Dorthe Laustsen

Kontrolfri Zone Hvorfor har vi gjort det? Hvordan har vi gjort det? Foreløbige resultater Hvad har vi lært? Spørgsmål..

Hvorfor har vi gjort det? 78 % procent af de offentlige ansatte har været udsat for et voksende omfang af dokumentation, skemaer, evalueringer og andet papirarbejde de seneste fem år. 65 % mener, at papirarbejdet stjæler tid fra deres kerneopgaver. 25% af omsorgspersonalets tid bliver brugt til administration. Over halvdelen mener, at arbejdet med skemaer, evalueringer og andet papirarbejde er med til at svække deres arbejdsglæde. 47 % mener, at der er tale om en unødvendig kontrol med deres arbejde. Kilde: Ugebrevet A4, 2008 Ét er statistik – noget andet er de mange eksempler, jeg har hørt gennem mine snart 4 år som rådmand. Eksempel: måling af en kartoffels temperatur efter den havde været i mikrobølgeovnen, hvor efter tidspunkt

Målet med Kontrolfri Zone? Større arbejdsglæde Mindre sygefravær Mindre vikarforbrug Mindre personaleudskiftning Mere tid til faglighed Mere tid til de ældre Færre forskellige hjælpere

Opgaven Helt banalt: opgaven har været at skrælle alle unødvendige lag af, så vi kan komme ind til kerneydelsen

Hvordan har vi gjort det? Fase 1: Indsamling af forslag til at reducere unødig dokumentation fra personalet. Fase 2: Vurdering af forslagene ud fra devisen ”det er unødigt - med mindre det modsatte er bevist” Fase 3: Implementering så hurtigt som muligt, og så hurtigt som eventuelle dispensationer kan gives.

Hvordan har vi gjort det? Fase 1: Indsamling af forslag til at reducere unødig dokumentation fra personalet. Afskaffelsen af unødig dokumentation og kontrol tager afsæt i medarbejdernes ønsker og erfaringer. Alle medarbejdere i Sundhed og Omsorg har mulighed for at pege på områder, hvor dokumentationskravene ikke giver mening, eller hvor reglerne er for komplicerede. Spørgsmålet man skal stille sig selv er: Giver denne opgave mening - i forhold til min kerneopgave? Hvis ikke, er der måske noget, der bør gøres anderledes.

Hvordan har vi gjort det? Fase 2: Vurdering af eksemplerne ud fra devisen ”det er unødigt - med mindre det modsatte er bevist” Hvis en regel eller procedure har være ”anklaget for unødvendighed”, har vi taget den op og belyst den bredt ud fra forskellige fagligheder. Kan det ikke forklares, kan det ikke forsvares Faggrupperne ser forskelligt på tingene. Derfor bred faglighed i arbejdet.

Hvordan har vi gjort det? Fase 2: Vurdering af eksemplerne ud fra devisen ”det er unødigt - med mindre det modsatte er bevist” Styregruppe Projektleder Kvalitetssikringsgruppe Arbejdsgrupper Styregruppen består af følgende medlemmer: Rådmand Dorthe Laustsen, direktør Hosea Dutschke, sundheds- og omsorgschef Kirstine Markvorsen, områdechef Anette Poulsen, områdechef Bente Wenborg. Kvalitetssikring bruger-, medarbejder- og lederrepræsentanter. Styregruppe

Hvordan har vi gjort det? Fase 3: Implementering så hurtigt som muligt, og så hurtigt som eventuelle dispensationer kan gives. Gør det godt så lad det vare længe – gør det ondt, så gør det kort…. Rådmand og direktør sidder for bordenden og ændringen træder i kraft, når mødet er slut. Med mindre selvfølgelig, at det er lovstridigt… Er reglen/proceduren tilpas åndssvag, skader lidt civil ulydighed ikke. Man skal nok blive tilgivet…

Resultater Startskud februar 2008 133 forenklingsforslag er meldt ind til Kontrolfri Zone. 79 forenklingsforslag er færdigbehandlet: heraf er 40 er afskaffet, forenklet eller på vej til det 8 forslag afventer svar som et led i udfordringsretten 2 forslag afventer ny lovgivning. Vi er så småt ved at ændre på kulturen. Det er blevet legitimt at sige, Hvorfor det? Hvordan hænger det sammen med Kontrolfri Zone?, Eksempel fra Ekstra Bladet, 6. oktober 2009

Kan det ikke forklares, kan det ikke forsvares Selv om det selvfølgelig ikke er meningen, at vi skal have dialogen gennem medierne, så er det et godt eksempel på, at medarbejderne reflekterer over nye tiltage og ser dem med ”Kontrolfri Zone briller” – det er et nyt forslag og det viser med al tydelig, at jeg/ledelsen ikke har fået forklaret personalet, hvorfor det giver mening: Derfor: (klik) Kan det ikke forklares, kan det ikke forsvares

Hvem er banditterne? Hvem er kontrolentusiasternes? Folketinget Regeringen Byrådet De ansatte selv DJØF’erne Det er os, politikerne, som bærer en stor del af skylden for den øgede mængde papirarbejde. Især Christiansborg-politikerne er slemme til at sidde i deres osteklokke og forlange den ene undersøgelse efter den anden, men også de lokale politikere skal passe på, at de ikke bliver forblændet af målstyringslogik og managementmetoder, der lover overblik og kontrol, som sad man i et moderne cockpit. I sidste ende er det medarbejderne og borgerne, der lider under kontrolentusiasternes illusion om den perfekte verden Embedslægeinstitutionen

Hvad har vi lært? Der er kontrolbanditter på alle niveauer En kontrolkultur bliver ikke ændret fra dag til dag. Der er modsatrettede interesser i eget system Nødvendigt med rådmand/direktør for bordenden Mister man styringen og overblikket ved at afbureaukratisere? Overblikket?, måske i mindre udstrækning, men det er jeg villig til at ofre til fordel for mere arbejdsglæde og mere tid til borgerne Styringen?, Nej, det er bare en anden måde at styre på. Baseret på moderne ledelse. Baseret på respekt og tillid. Kan det ikke forklares, kan det ikke forsvares. Reglen/proceduren kan være god nok, men den er ikke kommunikeret godt nok. Brug fantasien og brug de forhåndenværende medier til at provokere kontrolkulturen.

Spørgsmål