Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Indflydelse i Med-systemet?
15 % ansatte på særlige vilkår + Service Center med 15 afklaringspladser / træningsbaner i samarbejde med Holstebro Kommune under uddannelse.
Roskilde Tekniske Skole
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
God trivsel = God læring
Rummelighedens rammer - ansættelsesmuligheder for personer med hjerneskade, sindslidelse eller udviklingshæmning Oplæg ved Karen Tinggaard og Maja Rosenstock.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Vi gennemførte en række interview ifm
EU Socialfondsprojektet
Projekt ’fra barriere til karriere’ DSI (De Samvirkende Invalideorganisationer) ogArbejdsmarkedsstyrelsen.
Grænser for rummelighed
Stress og ledelse.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Hvordan passer jeg på mig selv ?
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Rummeligt arbejdsmarked i turistbranchen
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Mod en ny arbejdsmarkedspolitik Mogens Ove Madsen Fmd. Specialsektorudvalget Region Nordjylland.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Det Sociale Kapitel
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Håndtering af Sygefravær
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Organisering Som vi plejer…… eller????.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Stress En folkesygdom?.
Sådan bruger du præsentationen
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Workshop 2 De usynlige organisatoriske barrierer for stresshåndtering v/ Tanja Kirkegaard.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Efterskoleforeningen
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tag snakken – bryd vanerne
Er din virksomhed en hobby med indbygget job i
Præsentationens transcript:

Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige

Medarbejdernes overvejelser og fordomme  Tager de arbejdet fra os ?  Hvad gør vi, hvis vedkommende ofte er syg ?  Bliver vores arbejde hårdere – skal vi løfte mere, løbe hurtigere ?  Skal vedkommende være medlem af en fagforening – og hvilken ?  Er det en løntrykker, vi får ind ?

Medarbejdernes overvejelser og fordomme  Virksomheden skal derfor have gjort sig helt klart, hvorfor de har lyst til at være en rummelig arbejdsplads og kunne kommunikere dette klart ud til alle medarbejdere. Det kan være en del af ambassadørens arbejde at pointere dette over for virksomheden.

Ledelsens overvejelser og fordomme  Er det organisatorisk og administrativt besværligt ? – fx hvis vedkommende har flere sygedage end gennemsnittet  Er det en økonomisk byrde ?  Er det bureaukratisk og indviklet ?  Kan vedkommende præstere et stabilt fremmøde ? VIGTIGT !

Ledelsens overvejelser og fordomme  Det er vigtigt for virksomheden at vide, hvilket handicap der er tale om – fx medicin, epilepsi, skjulte handicap – så de føler sig trygge, og ved hvad de skal gøre, hvis der sker et eller andet uforudset. Det er et punkt, som JCMB-konsulenten kan have fokus på, når der laves en aftale om job. Dette kan samtidigt være et emne ambassadøren tager op. INFORMATION ER VIGTIGT.

En leders udtalelse  ”… vi er fortravlede, og derfor bliver vi sådan lidt magelige der. … i en travl hverdag kan det godt knibe med overskud. … Sidder der en, der er døv eller hørehæmmet eller synshæmmet, så skal man jo gøre tingene på en særlig måde, og det ved jeg da ikke, om der er sådan overskud til.”

Ledelsens ansvar  Det er et ledelsesmæssigt ansvar at informere medarbejderne ordentligt mht. konsekvenser / fordele af at være en rummelig arbejdsplads.  Information til kolleger vedrørende personens handicap og kompensationsbehov er en central faktor for et vellykket opstarts- eller tilbagevendelsesforløb på arbejdspladsen.

Fokus ved virksomhedsbesøget  Det handler om holdnings- ændringer og for at ændre holdninger, skal man vide, hvor barriererne ligger

Fokus ved virksomhedsbesøget Der kan være fordomme eller myter om personer med handicap, fx:  personens arbejdsevne ?  personens stabilitet/sygefravær ?  hvilke hensyn skal man tage som kollega ?  tager det tid fra kollegerne, så de skal løbe hurtigere ?

Fokus ved virksomhedsbesøget Der kan være fordomme eller myter om det økonomiske i ansættelsen af en person med handicap, fx:  er det dyrt for virksomheden at have en person med handicap ansat ?  er der manglende viden om støttemuligheder og kompensationsordninger ?  hvorfor skal en ansat i fleksjob have ligeså meget i løn som ordinært ansatte, selvom vedkommende arbejder færre timer ?  skæres der i normeringen ?

Fokus ved virksomhedsbesøget Der kan være fordomme eller myter om samarbejdet med myndighederne, fx:  usikkerhed vedr. vanskelig administration ?  tungt bureaukrati ?

Fokus ved virksomhedsbesøget  Det er vigtigt, at Ambassadøren spørger den enkelte virksomhed fra gang til gang, for det er måske forskelligt hvilke barrierer, der virker som de sværeste at overkomme.  OG HUSK at humor er en god barriere-nedbryder

Virksomhedernes forventninger  Virksomheders forventninger til vanskeligheder i forbindelse med ansættelse af personer med handicap er generelt overdrevne i forhold til deres efterfølgende erfaringer fra konkrete ansættelses- forhold. Men der er en reel barriere af utryghed og usikkerhed pga. uvidenhed og manglende selvoplevede erfaringer med personer med handicap.

Virksomhederne oplever  Virksomheder oplever, at ansættelsen af medarbejdere med handicap har en gunstig effekt på samarbejdsklimaet og opfattelsen af ’rumelighed’ både i virksomheden og hos medarbejderne.