Informationsmøde om skolereform Vallensbæk Skole 11. juni 2014
Dagsorden Velkomst og præsentation Skolereformen - Nationalt - På Vallensbæk Skole Eksempler på en skoleuge Lærernes arbejdstid (lov 409)
En længere skoledag Et skift fra at tænke i lektioner til at tænke i timer All inclusive (fag, motion, understøttende undervisning og pauser er indeholdt i timetallet) 4 skemaperioder (dog med et grundskema der gælder hele 1. halvår)
Nye timetal Næste skoleår: Dette skoleår: 0.-3.klasse: 30/28 timer 1. kl. 24,75 timer (25 lek, 2 lek lektiecafe, og pauser) 4.-6.klasse: 33/30 timer 5.kl. 28,75 timer (28 lek, 2 lek lektiecafe og pauser) 7.-9.klasse: 35/33 timer 9.kl. 31,5 timer (32 lek, 2lek lektiecafe og pauser)
Charlotte 1.B Klokken Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00-9.00 MAT IDR BIL DAN 9.00-10.15* IDR/MAT BIL/DAN MAT/MUS 10.15-11.15 KRI MUS Spise og pause 11.15-12.00 12.00-12.30 MOTION LÆSEBÅND 12.30-13.30 ENG USU 13.30-14.30 LEKTIECAFÉ USU/ LEKTIECAFÈ * Incl. 15 minutters pause
Charlotte 1.B Klokken Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00-9.00 MAT IDR BIL DAN 9.00-10.15* IDR/MAT BIL/DAN MAT/MUS 10.15-11.15 KRI MUS Spise og pause 11.15-12.00 12.00-12.30 MOTION LÆSEBÅND 12.30-13.30 ENG USU 13.30-14.30 LEKTIECAFÉ USU/ LEKTIECAFÈ Fagblok med individuelt tilrettelagte pauser Læsebånd 2 * ½ time om ugen Engelsk fra 1. klasse Motionsbånd 2 * ½ time om ugen – varetaget af pædagoger og på tværs af klasser (0.-2.kl og 3.-5.kl) USU (understøttende undervisning varetaget af pædagoger) Lektiecafé som tilbud til alle børn 2 timer/uge fælles på årgangen
Annette 5.B Klokken Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00-9.00 MAT HIS ENG -/HÅN DAN 9.00-10.15* ENG/N/T HÅN 10.15-11.15 N/T KRI Spise og pause 11.15-12.00 12.00-12.30 LÆSEBÅND MOTION SLØJD 12.30-13.30 SVØM IDR 13.30-14.30 SVØM/ IDR/MUS TYSK/FRA LEKTIECAFÉ 14.30-15.30 MUS/ * Incl. 15 minutters pause
Annette 5.B Klokken Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00-9.00 MAT HIS ENG -/HÅN DAN 9.00-10.15* ENG/N/T HÅN 10.15-11.15 N/T KRI Spise og pause 11.15-12.00 12.00-12.30 LÆSEBÅND MOTION SLØJD 12.30-13.30 SVØM IDR 13.30-14.30 SVØM/ IDR/MUS TYSK/FRA LEKTIECAFÉ 14.30-15.30 MUS/ Fagblok med individuelt tilrettelagte pauser Læsebånd 2 * ½ time om ugen Tysk/fransk fra 5. klasse Motionsbånd 2 * ½ time om ugen – varetaget af pædagoger og på tværs af klasser (0.-2.kl og 3.-5.kl) USU (kun 2 timer på 5. kl.trin = motion og læsebånd) Lektiecafé som tilbud til alle børn 3 timer/uge lagt på årgangen Svømning på 4. og 5. klassetrin
Susanne 7.A Klokken Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00-9.00 IDR TYSK/FRA ENG 9.00-10.15* IDR/USU USU ENG/N/T USU/MAT 10.15-11.15 DAN N/T MAT Spise og pause 11.15-12.00 12.00-12.30 BIO LÆSEBÅND HIS 12.30-13.30 BIO/- FYSIK/KEMI DAN/HJK HIS/DAN 13.30-14.30 VALGFAG HJK DAN/BIO 14.30-15.30 LEKTIECAFÉ BIO/
Susanne 7.A Klokken Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00-9.00 IDR TYSK/FRA ENG 9.00-10.15* IDR/USU USU ENG/N/T USU/MAT 10.15-11.15 DAN N/T MAT Spise og pause 11.15-12.00 12.00-12.30 BIO LÆSEBÅND HIS 12.30-13.30 BIO/- FYSIK/KEMI DAN/HJK HIS/DAN 13.30-14.30 VALGFAG HJK DAN/BIO 14.30-15.30 LEKTIECAFÉ BIO/ Fagblok med individuelt tilrettelagte pauser Læsebånd 2 * ½ time om ugen Motion: Lægges i den understøttende undervisning og som en del af fagene USU (varetaget af klassens dansk og/eller matematiklærer) Lektiecafé som tilbud til alle børn 2 timer/uge lagt på årgangen Valgfag på tværs af de 3 skoler i samarbejde med Ungdomsskolen Hjemkundskab som fortsætterfag i 7. klasse
Den åbne skole Samarbejde med musikskolen Samarbejde med ÆldreSagen 1. klasse musik og bevægelse som del af den understøttende undervisning 2. klasse blokfløjteprojekt i samarbejde med skolens musiklærere 3.klasse kor på den enkelte skole i den understøttende undervisning og besøgsdage på Musikskolen 4.klasse fælles korprojekt i samarbejde med skolernes musiklærer og musikskolen Samarbejde med ÆldreSagen Projekt læsetanter på 2. årgang Samarbejde med Ungdomsskolen om valgfag
Lærernes arbejdstid Lov 409 som ramme for lærernes arbejdstid Fast arbejdstid, der skal tilrettelægges i tidsrummet mellem 7-17 De enkelte lærerteams tilrettelægger selv og melder ud, hvornår de kan kontaktes indenfor dette tidsrum Tilstedeværelse – lærerne skal være på skolen i arbejdstiden, hvilket bl.a. betyder at hovedparten af forberedelsen foregår på skolen. Vi har aftalt en flexordning der gør at nogle forberedelsesopgaver stadigvæk kan løses andre steder end på skolen Pulje af timer til aktiviteter efter 17 (til forældremøder, sociale aktiviteter og fælles personalemøder) Mulighed for afholdelse af 6. ferieuge