Sådan arbejder VISO! - viden til gavn Til VISO's leverandørnetværk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
Advertisements

Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Kommuneplaner 2013 Hvorfor og hvordan skal kredsbestyrelsen beskæftige sig med kommuneplanerne?
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Software test i Socialstyrelsen af: Jan Kristensen Nov 2013
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Gode råd og eksempler på faldgruber
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
BEDRE TRIVSEL OG ARBEJDSMILJØ I REGION HOVEDSTADEN Niende Laboratorium 26. februar 2013.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
En fortællende frise om Nattergalens BUPL støttede projekt: Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv – fra start til slut.
Årsmøde 8. maj 2012 Kl : Morgenmad Kl : Konsortiet byder velkommen og indleder dagen V/ Lone Knakkergaard og Kirsten Husted, Vejle Bibliotekerne.
Tværregional konference 30. april 2014 Opgaveflytning i almen praksis – projekt fra Region Sjælland.
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
Afslut Frem >>
Mødeledelse og deltagelse
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Pårørendetilbud i Københavns Kommune
Status på VISOs aktiviteter pr. august 2008 Materiale til Børne- og Kulturchefforeningen og Socialchefforeningen som opfølgning på miniseminar den 1. september.
Styrke Kontaktforældre og Kommunikation Forslag på opfølgning efter Kontaktforældremøde af januar 2014.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Fælles Visitation Gynækologi
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Organisationsudviklingsprojekt 28. juni 2007 Igangværende proces med afdækning og kortlægning af arbejdsgange opprioriteres, idet indsatsen skal.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
v. Marianne Jensen Sygeplejefaglig direktør
Mange bække små…. Hvad gjorde vi i med. afd.? Inventering Foråret 2013: Fokus på kontrolbesøg Foråret 2014: Fokus på forhindringer, som sætter begrænsninger.
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
VISO og kriminalitetsforebyggelse
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Diskussion, løsningsforslag, det videre forløb. Hvor kommer dokumenter fra? Intern produktion –På grundlag af skabeloner? –Uden brug af skabeloner? –Skabes.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden FSK Landskursus 8.november 2014 Birgitte Grube European Oncology Nursing Society Past President.
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
At deltage i projektarbejde
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Arbejdsgruppe om organisering af sekretær- og fuldmægtigbistand til kliniske professorer Tina Bach Aaen Sekretariatsleder, Institut for Klinisk Medicin.
Borgerne som medspillere -. Tidspunkt for og formål med inddragelsen Ide Analyse og planlægning Formål Udvikling og styring Implementering Evaluering.
Borgerens oplevelse af den kommunale forvaltning.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Temadag i Midt-, Vest- og Østjylland
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Implemementerings konference Den
Orienteringsmøde om kronisk sygdom den 5. oktober 2007 i Kolding.
Oplæg om fastholdelsesindsatsen i Glostrup Jobcenter
MTV af Demens: Organisation
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Temadag i Syd- og Sønderjylland
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
forretnings-modeller
Mødet med det offentlige system
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Statens HR – Implementeringskoncept
Præsentationens transcript:

Sådan arbejder VISO! - viden til gavn Til VISO's leverandørnetværk - efterår 2013/forår 2014

Historie – formål Arbejdsgruppe: Del I – afdækning af konsulentpraksis med fokus på forskelligheder Del II – ny konsulent- og specialistpraksis Formål: Udvikling og kvalitetssikring Fælles arbejdsgang/praksis i VISO Fundamentet til VIAS 4.2 – VIAS 4.2 understøtter sagsprocessen Tankerne bag revideringen af håndbogen: Beskrive måden VISO arbejder på. Der er snart gået 6 år, og vi har fundet en form. Begrænse forskellighederne både internt i VISO og eksternt i leverandørnetværket Der skal være plads til forskelligheder, men vi vil gerne kvalitetssikre kontakten med VISO, så henvender/borgerne får en nogenlunde ens behandling, når de samarbejder os. arbejdsgruppe 1½ år: 1) beskrive aktuel praksis med fokus på forskelligheder 2) Ny fælles praksis  konsulentbasis  leverandør/spec.niveau Håndbog: Sådan arbejder VISO klar om ca. 1 måned. Dynamisk redskab! Oplægget: Indledende, overordnede betragtninger i relation til VISO-sagsproces Om VISO-sagsproces i praksis

Sådan arbejder VISO - del I - overblik over arbejdets indhold og rammer Lovgrundlag/organisation Begrebsafklaring henvender / konsulent / leverandør / specialist / afklarende møde Notat - og journaliseringspligt Advissystemet! Borgerinddragelse Notér; hvis ikke inddraget Der har været en stor begrebsafklaring ifm. sagsproces 2.0. Her er eksempler på nogle af begreberne, der bruges i VISO. De øvrige fremgår af ”Håndbog: Sådan arbejder VISO!” Henvender: En henvender, er den borger/kommunal medarbejder/ansat i socialt tilbud etc., som kontakter VISO med anmodning om specialrådgivning og/eller udredning i en konkret sag. Sag: Enkeltsag: En enkeltsag omhandler én henvendelse vedrørende en eller flere problemstillinger om en person. Familiesag: En familiesag er en sag, hvor problemstillingerne vedrører flere børn og evt. voksne i familien. Der oprettes en sag i VIAS med flere tilknyttede parter. Gruppesag: En gruppesag vedrører en gruppe af borgere med samme problemstilling(er). Leverance: Aftale mellem centrale VISO og den enkelte leverandør omkring samarbejde vedr. løsning af problemstillinger i en konkret sag. Visitation: - Visitation omhandler det arbejde, der foregår fra en sag bliver tildelt en faglig konsulent til den afsluttes uden leverance eller der oprettes en faglig leverance vedr. rådgivnings- eller udredningsydelse. Visitationsbegrebet dækker den faglige konsulents og/eller specialists indledende arbejde med bl.a. at læse sagen igennem, afholde afklarende møde og aftale evt. leveranceforløb. Afklarende møde: Møde mellem VISO, henvender, leverandøren, den pågældende og øvrigt relevante personer omkring den konkrete sag. På mødet afstemmes de forskellige forventninger til det fremadrettede forløb.

Sådan arbejder VISO - del II - detaljeret indblik i enkeltsagsforløb Henvendelsen kommer ind Visitationsarbejdet 1. kontakt til henvender Inddragelse af specialist – visitationsydelsen Det afklarende møde Mange forskelle - Skabeloner! Den faglige leveranceaftale – udrednings- og rådgivningsydelsen Borgerinddragelse: Retten til at blive inddraget i sin egen sag fremgår af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Hovedregel: Som udgangspunkt deltager den konkrete part altid i det afklarende møde, således at denne har mulighed for at komme med input til hvordan de oplever den konkrete situation. Dette gavner det fremadrettede samarbejde, og medfører at den enkelte får ejerskab over den proces, som skal i gang i forbindelse med ekspelvis et rådgivningsforløb. Undtagelse 1: Social- og integrationsministeriet har ikke præcise krav om, hvordan samarbejdet med borgerne konkret skal forløbe, men det er et krav, at samarbejdet er forpligtende. Undtagelse 2: Omfanget af borgerinddragelse beror på en konkret individuel vurdering fra sag til sag Børn: Fra 12 år: Ret til at udtale sig inden der træffes afgørelser (forældre eller sagsbehandler). Fra 15 år: Skal give samtykke til en §50 undersøgelse, frivillig anbringelse og ændring af anbringelsessted. Hovedregel i VISO: Fra 15 år skal der fokus på, hvordan inddragelse kan foregå. Børn kan ikke kræve deltagelse på de afklarende møder, men kan kræve at blive orienteret.

Sådan arbejder VISO - del II fortsat Det faglige forløb Opgaver/roller/ansvar Advissystemet! Procesguide! Leveranceændringer Afslutning af leverancen Afsluttende møde Rapport/faglig opfølgning VIAS Vejledning: Senere på dagen vil der være en mere grundig gennemgang af VIAS. Captia: Socialstyrelsens elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem -ESDH. Standardiser arbejdsprocessen, og det er lettere at håndtere dokumenter og styre sager.

Sådan arbejder VISO - på hjemmesiden find den (Socialstyrelsen.dk  VISO  om VISO  leverandørnetværket i VISO  sagsprocessen  håndbog: ”Sådan arbejder VISO”) læs den – drøft den – relatér og omsæt den Kommentarer, ideer, ros/ris til: visokontrakter@socialstyrelsen.dk

God fornøjelse med VIAS 4.2!