Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet 19.3.2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Vækstacceleration: Hvor meget, Hvordan og Hvorfra? Carl-Johan Dalgaard Mini seminar om produktivitet og vækst Økonomi – og Erhvervsministeriet
Beskæftigelsesregion
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Højtuddannedes værdi for virksomheder
Analyse af regionale beskæftigelses- og ledighedsmønstre Seminar om udligningsarbejdet.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Vækstacceleration: Hvor meget, Hvorfra og Hvordan? Carl-Johan Dalgaard Vækst, Produktivitet og konkurrenceevne CEPOS konference
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Maler Dybbøl Mølle…? - Hvordan står det til med produktiviteten i Danmark og hvilke håndtag kan landet gribe fat i for at få det til at gå bedre? Carl-Johan.
Maler Dybbøl Mølle…? - Hvordan står det til med produktiviteten i Danmark og hvilke håndtag kan landet gribe fat i for at få det til at gå bedre? Carl-Johan.
Produktivitetsudviklingen: Maler Dybbøl mølle...? Carl-Johan Dalgaard AE’s årsmøde 7.9, 2012.
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid Frederiksberg-Falconer Rotary klub Carl-Johan Dalgaard.
The spatial division of talent in city regions: Location dynamics of business services in Copenhagen Af Høgni Kalsø Hansen & Lars Winther.
Uddannelse og vækst Carl-Johan Dalgaard Seminar om uddannelse i beskæftigelsesindsatsen 2. November 2009.
Dansk økonomi anno Den danske vækstproces: er der puls? Carl-Johan Dalgaard Skandia investForum
Firms, workers, and the Geographic Concentration of Economic Activity Af G. H. Hanson (i) The Oxford Handbook of Economic Geography s
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Introduktion til centrale begreber
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Er Malthus tilbage? - er grænsen for vækst nået? Carl-Johan Dalgaard CEPOS
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING BDO BAROMETRET INDLEVELSE SKABER UDVIKLING SMV’erne – rygraden i dansk erhvervsliv Eksport Kilde: Danmarks Statistik.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Dansk økonomisk politik under et nyt internationalt regime efter 1973
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Økonomiske begreber Samfundsfag.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Gennemgang af makro-prøve, II
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Vejlederkonference Arbejdsmarkedet i Østdanmark v. Gert Jørgensen Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED Erhvervsstruktur i Holbæk Kommune.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Den økonomiske udvikling og nyorientering på arbejdsmarkedet -udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedspolitikken Michael Rosholm Handelshøjskolen,
CEPOS Håndtering af udfordringer på arbejdsmarkedet ? Af cheføkonom Mads Lundby Hansen.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Makroøkonomi i 40 år! Jesper Jespersen Fredag, den 11. februar 2011.
DANSK ERHVERV Langvarigt sygefravær – en udfordring for virksomheder og samfund.
MUSIKTEATRET I HOLSTEBRO DEN 28 FEBRUAR 2011 DEN DEMOGRAFISKE UDFORDRING I LEMVIG, STRUER, HOLSTEBRO OG SKIVE.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Vækst og produktivitet CEPOS Vækstkonference 2017
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Energierhvervsanalyse
Energierhvervsanalyse
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Uddannelse, beskæftigelse og det danske produktivitetsproblem Carl-Johan Dalgaard Beskæftigelsesrådet

3 Spørgsmål: 1.Hvori består det danske produktivitetsproblem? 2.Hvorfor har Danmark tabt så mange industriarbejdspladser? 3.Hvilken rolle kan uddannelse tænkeligt spille i forhold til at accelerere væksten (og fastholde arbejdspladser i industrien)?

3 Svar: Vigende produktivitet i markedsservices i DK (og Europa) relativt til USA, siden midten af 1990’erne Lav produktivitetsvækst i markedsservices, relativt til industrien Et fokusområde: Bedre udnyttelse af den uddannede arbejdskraft

Hvori består det danske produktivitetsproblem?

Timeproduktiviteten i forhold til USA og Vesteuropa Vækst spænd ca. 1 pct point per år siden midt 90’erne

Timeproduktiviteten i forhold til USA i markedsservice

BUNDLINJE 1 Problemet er at Danmark (sammen med Europa) er faldet tilbage, produktivitetsmæssigt, i forhold til USA Acceleration i US, der udebliver i Europa Udspringer hovedsageligt af markedsservice  Nyttigt input til ”håndtagsdiskussion”. Er ”faktor X” vigtig? Er vi og Europa relativt ens i forhold til ”faktor X”, men anderledes end USA? Hvorfor skulle ”faktor X” være blevet vigtig (særligt for service og) siden midten af 1990’erne (hvor konvergensen jo hører op)?

Hvorfor har Danmark tabt så mange industriarbejdspladser?

Kilde: Tænketanken Kraka, baseret på data fra Danmarks Statistik.

Hvad driver denne langsigtede udvikling (og at den tager fart ”for nylig”)? Over længere perioder følger lønudviklingen produktiviteten. Simpel mekanisme: virksomhedens overlevelse og evne til at tiltrække arbejdskraft Forbigående kan mekanismen sættes ud af kraft  forringet løn-konkurrenceevne (hvis løn>produktivitet) Men når ”festen” er forbi vil beskæftigelsen (gradvist) tilpasse sig og genskabe linket mellem lønninger og produktivitet

Konsekvenser: Øget produktivitet øger altså efterspørgslen efter arbejdskraft på længere sigt. Højere løn eller større beskæftigelse? Afhænger af udviklingen i arbejdsudbuddet. Altså: nær sammenhæng mellem udviklingen i arbejdsstyrken og samlet beskæftigelsen, over længere perioder. Beskæftigelsen er ”bestemt” af udbuddet. Men hvad forklarer så fordelingen af beskæftigelsen på tværs af sektorerne? Relativ produktivitetsudvikling mellem sektorerne

To modsatrettede effekter af øget industriproduktivitet 1.”Arbejdsmarked”. Øget produktivitet i industrien (relativt til service)  øget efterspørgsel efter arbejdskraft i industrien  øget beskæftigelse i industrien. 2.”Varemarked”. Den produktivitets skabte lønstigning  øget efterspørgsel efter services  mere beskæftigelse i services. Hvad dominerer? Det viser sig, at hvis efterspørgslen efter service er relativt prisufølsom (elasticitet < 1), da dominerer 2. Og det er i praksis hvad vi ser …

BUNDLINJE 2 Den lave produktivitetsvækst i markedsservice (relativt til industrien) kan anses som en central forklaring på den langsigtede tendens til faldende beskæftigelse i industrien Komparativt langsommelige produktivitetsvækst i services siden midten af 1990’erne har bidraget til et forstærket tab af industriarbejdspladser  Styrkelse af produktivitetsvæksten i services vil både kunne løfte den samlede vækst i samfundet, og bidrage til at bremse faldet i industriarbejdspladser i Danmark.

Hvad rolle kan uddannelse spille?

Uddannelse (af given kvalitet) påvirker vækstprocessen på et utal af måder Grundliggende: Øger individets produktivitet, derigennem ”gennemsnittet”. ”Direkte effekt” Øger overførselstempoet af nye ”ideer” fra omverdenen og styrker derigennem gennemsnitsproduktiviteten. ”Indirekte effekt”. Teoretisk, og empirisk (makro): Betydningen af højtuddannede forøges jo tættere man befinder sig på ”best practise”, internationalt set  Vigtigt at uddanne arbejdskraft, og at denne finder anvendelse i erhvervslivet I lyset af ”diagnosen”: Uddannelsesniveauet i markedsservice?

Forskellene muligvis overvurderet i tabellen. Men selv en betydelig mindre forskel vil kunne ”redegøre” for en god bid af produktivitetsforskellen DK-US vurderet alene på uddannelses direkte bidrag til produktivitet. Kandidat til vigtig ”faktor X”: EU/DK ”ens”, forskellig fra US (mere uddannelsesintensiv) Særlig vigtig i forhold til markedsservice IT og WWW kan have øget betydningen af uddannelse i sektoren siden midten af 1990’erne

Men vil flere uddannede styrke produktiviteten i service virksomhederne? Mange relativt uproduktive virksomheder (målt på omsætning / timebeskæftigelse). Gælder industri, men også service. ”Halen” trækker gennemsnitsproduktiviteten ned. Men hvordan kan de overleve? ”Kvalitet” af input; lavproduktive virksomheder (i service, fx) anvender ikke uddannet arbejdskraft? Empirisk kan forskellen mellem ”top og bund” i dansk service reduceres med omkring 20% ved forbedret uddannelsesniveau i de lav produktive virksomheder (Fox og Smeets, 2011, IER). Dækker bl.a. hotel og restauration; reklamevirksomhed og computer aktiviteter (Revision er der åbenbart ikke meget at hente i)  Øget uddannelsesniveau i sektoren vil påvirke virksomhedsselektion og derigennem produktivitet på samfundsniveau

Bundlinje 3 og opsummering Sløj produktivitetsvækst i markedsservice  sløj samlet produktivitetsvækst i DK siden midten af 1990’erne Har også bidraget til tabet af industriarbejdspladser Sektoren er karakteriseret ved (internationalt set; specielt i forhold til US) lav uddannelsesintensitet Centrale spørgsmål: Hvorfor er service sektoren ikke mere uddannelsesintensiv? Generelt: Hvordan får vi mere uddannet arbejdskraft ud i den private sektor? Muligvis knyttet til spg om hvorfor danske virksomheder sjældent vokser sig store…

Tak for jeres opmærksomhed!

Bonus slides

Aggregeret konsekvens: 0,4* (3,3-0,9) = 0,96%

Relativ pris på services Relativ beskæftigelse i services Ligevægt på arbejdsmarkedet Ligevægt på marked for services

Relativ pris på services Relativ beskæftigelse i services Hvis efterspørgsel efter services er relativt pris uelastisk (<1) Ligevægt på markedet for services Ligevægt på arbejdsmarkedet