Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 3 Analyse af data.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdspladstyverier
Advertisements

Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Informationsstrategi.
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Situationelle Metoder til Digitale Studier
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Læserundersøgelse Dec – jan Dansk Sygeplejeråd, Kreds Midtjyllands medlemsmagasin DSR midt.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Kultur i organisationer
SARAH MARIA LYSDAL KRØTEL PHD STUDENT AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR MARKETING OG ORGANISATION 27. AUGUST 2013 PHD PROCES.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Den Regionale LEAN Enhed
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Logistisk regression Den lineære sandsynlighedsmodel
Repetition: likelihood ratio test Test af hvorvidt faktorer med flere end 2 niveauer (mere end 1 parameter) kan udelades fra model: likelihood ratio test.
Arbejdsklima i projektgrupper
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Videnskabsteori & metode
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Økonometri 1: Dummy variable
SÅDAN FÅR DU DRØMMEJOBBET IBM TIrsdag den 17. marts 2009
1.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Gruppe sort Morten, Peter, Jesper, Spencer & Støving.
”Det professionelle venskab”
Forudsigelse i markedsanalyse Burns & Bush ch. 19 Carsten Stig Poulsen Mandag d. 6. april 2009.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
1 20. januar Disposition Introduktion, pointer fra analysen, opsamling, videre undersøgelser - MARK Fokusgruppe -CHRISTIAN Nyt segment, SWOT -MORTEN.
Videnskabsteori og metode
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Om at spørge.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Øvelse 1: First Impressions
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SRO SKRIV!.
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Engelskfagets metoder
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Demokrati og medborgerskab
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Anvendt Statistik Lektion 6
Måling (psykometri) 1.
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 3 Analyse af data

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 1.Om dataanalyse - overordnet 2.Analyse af kvalitative data 3.Analyse af kvantitative data 4.Litteratur 5.Opgave Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Dataanalyse - en fortløbende proces Skift mellem teori – hypoteser – PF – og det metodiske arbejde. Kvale, hermeneutisk cirkel: at skifte frem og tilbage mellem helhed og delmængde.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Upartiskhed At gøre sig fri for ens forforståelse. Hjælper hvis man er flere. Foretag objektivering af objektiveringen: på hvilken baggrund foretager du fortolkningen af materialet.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Analyse og fortolkning Som udgangspunkt forskelligt. Analyse: At ordne/systematisere materialet gennem kritisk sans og en distance. Fortolkning: At komme frem til dybere mening bag materialet.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Analyse skal lede frem til: Afgrænsning af målgruppen Ny viden om målgruppen Besvarelse af PF Den gode historie: god argumentation er vigtigt for virkning

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Analyse af kvalitative interviews Eksplorativt at gå i dybden. Få svar på hvad der ligger bag målgruppens umiddelbare handlinger og ytringer. Finde nye pointer. Brainstorm som en vigtig del af analyse arbejdet.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Transskribering Indgående kendskab til udsagn At få øje på ens egen rolle

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Transskribering At finde frem til temaer – nye og gamle: 1.transkriberingen 2.gennemlæsning med anmærkninger 3.brainstorm og markering af temaer 4.kategorisering af overordnede emner

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Pas på med modsatte ytringer F.eks. er både dem der er utilfredse og tilfredse med X interessante. Kan være udtryk for en differentieret gruppe, som der skal tages højde for.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Diskursanalyse Formulerede holdninger, intentioner og formål. Men er det kendsgerninger? Læs mellem linerne om f.eks.: Selvforståelse Identitet Sprogbrug Holdninger Referencer

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Diskursanalyse Materiale f.eks.: Interviews Aviser Magasiner Hjemmesider Debatfora Fotografier Rapporter Salgsmateriale

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Analyse af kvantitative data Overordnet tre analyse-typer: 1.Univariat analyse – Analyse af én variabel 2.Bivariat analyse – To variable tjekkes, f.eks. køn og politisk holdning. Sammenhæng? 3.Multivariat analyse – flere end to variable tjekkes.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 1. Univariat analyse - nominal FrekvensProcent Mænd15075 Kvinder5025 Ialt200100

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 1. Univariat analyse – ordinal Meget enig10% Enig15% Uenig20% Meget enig55% Total100%

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 1. Univariat analyse – interval AlderFrekvens

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 1. Univariat analyse – interval

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse – nominal To dimensional fordeling

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse – nominal

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse – nominal To dimensional fordeling Afrundet til hele tal

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse – nominal

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse – ordinal % er afrundet til hele tal

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse – ordinal

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse – ordinal % er afrundet til hele tal

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse – ordinal

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 2. Bivariat analyse - intervalskala Punktdiagram

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 3. Multivariat analyse Bivariat analyse kan vise falske sammenhænge. Multivariat analyse kan finde bagvedliggende reelle årsager. Baggrund -> Holdninger -> Adfærd

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 3. Multivariat analyse Test af signifikans og sammenhæng CHI 2 Multivariat analyse kan efterteste kausalitet X -> y (Årsag -> Effekt) Indvandrer baggrund -> Social baggrund -> Kriminalitet Herudover korrespondance analyse – en multivariat analyse i sin yderste form ->

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 3. Multivariat analyse Det multi-dimensionelle rum.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 3. Multivariat analyse Det multi-dimensionelle rum.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Litteratur til næste gang INGENTING!!!, men…

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Fremlæggelse af projekt. Halv time til hver gruppe, inklusiv debat. Kvarter til fremlæggelse. Fokus på: 1.Kort intro af casen. 2.Problemformulering 3.Teorifokus, hvorfor? 4.Metode, hvorfor? 5.Problemer, hvis der er nogle. Øvelse