31. Aktivitetsoptimering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
13. Aktivitetsoptimering
Advertisements

Økonomiske beregninger
Driftsøkonomi kapitel 5
Virksomhedens ide og mål
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Indtægter (indtjening)
26.2 Kapacitetsomkostninger
26.3 Variable omkostninger
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Økonomistyring og budgettering
Claus Timm, Stefan Frello og Morten Nilsson
Ny Årsrapport Analyse og rådgivning Internt regnskab og rådgivning Merete Jensen, projektleder.
11. Virksomhedens indtægter
12. Valg af afsætningsalternativ
Virksomhedens ide og mål
10. Virksomhedens indtægter
Andengradsfunktioner
3.Virksomhedens afsætningsforhold
12 - Regnskabsanalyse.
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
Kapacitetsstyring.
Aktivitetsoptimering
30. Mere om omkostninger Virksomhedens omkostninger
Indregning af IPO v. statsautoriseret revisor Erik Mousten Rasmussen
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel del
14. Kapacitetsstyring Kapacitetsbegrebet: Eksempler:
7. Virksomhedens omkostninger
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Regnskabsanalyse Idé og grundlag.
20.1 Bidragskalkulation udarbejdet som en forkalkulation
6. Virksomhedens indtægter
1 vare på 2 markeder, samme pris
AFSÆTNING B – Schønberg Markedsføring omfatter arbejde med at tilrettelægge tiltag – f.eks. udvikling af produkter, fastlæggelse af pris, valg af distributionskanaler.
7. Virksomhedens omkostninger
26.4 Samlede omkostninger Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil.
8. Virksomhedens indtjening
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Budgetmetoder og styringsniveauer
Opgave 4 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
28.1 Overskudsgrad Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
28.2 Omsætning og variable omkostninger
25.3 Afsætning og omsætning
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
28.4 Andre sammenligninger 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo.
KNÆK KODEN Erhvervsøkonomisk område Opgave 3. Erhvervsøkonomiske område opgave 3 Virksomheden Økologisk Børnelegetøj sælger bl.a. puslespil. Læs opgaveteksten.
Andengradsfunktioner Navn:. Disposition Introduktion Definition af en andengradsfunktion Parametrenes betydning Bevis for nulpunktsformlen Bevis for toppunkt.
konkurrencesituation
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
28.3 Omsætning og kapacitetsomkostninger
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Kapitel 26 Prisoptimering.
31. Aktivitetsoptimering
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
32. Styring af kapacitet og andre knappe resurser
Dækningsbidrag   Forskellen mellem dine indtægter ved salg og de direkte omkostninger kaldes bruttofortjeneste eller dækningsbidrag Beløbet fortæller,
6. Virksomhedens indtægter
8. Virksomhedens indtjening
8. Virksomhedens indtjening
30. Mere om omkostninger Virksomhedens omkostninger
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

31. Aktivitetsoptimering Virksomheden kan anvende handlingsparametre til at påvirke aktiviteten

31. Aktivitetsoptimering Prisfastsættelsesmetoder Omkostningsbaseret prisfastsættelse Produktionspris + ønsket fortjeneste Konkurrentbaseret prisfastsættelse Udgangspunkt I konkurrenternes priser for tilsvarende produkter Efterspørgselsbaseret prisfastsættelse Udgangspunkt i forventet sammenhæng mellem salgspris og afsætning

31. Aktivitetsoptimering Priselasticitet

31. Aktivitetsoptimering Priselasticitet Eksempel på beregning

31. Aktivitetsoptimering Priselasticitet Priselasticitet (ep) > 1 Elastisk afsætning Priselasticitet (ep) = 1 Neutralelastisk afsætning Priselasticitet (ep) < 1 Uelastisk afsætning

31. Aktivitetsoptimering Grænseomsætning og differensomsætning

31. Aktivitetsoptimering Grænseomsætning og differensomsætning

31. Aktivitetsoptimering Eksempel på beregning af differensomsætning

31. Aktivitetsoptimering Grænseomsætning og differensomsætning - Sammenhæng mellem priselasticitet, prisændringer, omsætning og DOMS

31. Aktivitetsoptimering Dækningsbidrag og differensbidrag

31. Aktivitetsoptimering Dækningsbidrag og differensbidrag Differensbidrag DIFB = DOMS - DOMK

31. Aktivitetsoptimering Prisfastsættelse – Totalmetoden - Ved totalmetoden vælges det alternativ, der giver det største samlede dækningsbidrag

31. Aktivitetsoptimering Prisfastsættelse – Enhedsmetoden - Ved enhedsmetoden vælges det alternativ, der giver det største samlede dækningsbidrag

31. Aktivitetsoptimering Prisfastsættelse – Differensmetoden - Ved differensmetoden vælges det alternativ, indtil hvilket differensbidraget er positivt

31. Aktivitetsoptimering Andre handlingsparametre - Reklame Optimeres på grundlag af markedsføringsbidraget - Kvalitet

31. Aktivitetsoptimering Nulpunktsberegninger - Nulpunktsafsætning Fastlæg krav til dækningsbidrag i alt efter parameterændring Dækningsbidrag i alt før parameterændring + Eventuelle ekstra reklameomkostninger + Eventuelle ekstra kapacitetsomkostninger Beregn dækningsbidrag pr. stk. efter parameterændring Salgspris efter parameterændring - Variable enhedsomkostninger efter parameterændring Beregn nulpunktsafsætning Krav til dækningsbidrag i alt / nyt dækningsbidrag pr. stk.

31. Aktivitetsoptimering Nulpunktsberegninger - Nulpunktsomsætning Fastlæg krav til dækningsbidrag i alt efter parameterændring Dækningsbidrag i alt før parameterændring + Eventuelle ekstra reklameomkostninger + Eventuelle ekstra kapacitetsomkostninger Beregn nulpunktsomsætning Krav til dækningsbidrag i alt x 100 / dækningsgrad