Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Innovation og iværksætteri
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Kvantitative metoder
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability E2003.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Opsamling fra forrige møde, Brugercentreret design
Usability: hvad, hvorfor, hvordan?
6. Kvantitativ usability
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
11. Marts 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informationsarkitektur ITU E2008.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Software test I ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 19. februar 2009.
1 USABILITY Session 11 Analytisk evaluering Rapportering.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2009 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Usability målsætninger og mål 3. kursusgang, 10. september 2009.
Øvelse 1: First Impressions
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
Project Management Managing The Progress of Projects.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Test af brugervenlighed
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08 ITU: Usability med projekt i brugercentreret design, forår 2008 v/ Egil Boisen

Evaluerings-’paradigmer’/ approaches Usability testing Environment and format of testing is controlled by evaluator (typically in laboratory-like conditions); aim of quantfying users’ performance Usability engineering: typisk ved senere faser af UI-design; navigation ift. typiske tasks ~ users’ needs Field studies Natural settings; aim of understanding what people naturally do and how products mediate their activities Analytical evaluation Inspections: heuristic inspection and walkthroughs Both formative and summative Predictive models (theory based): GOMS; Fitts’ Law

Evaulation: Formative/ Summative Formative: forholder sig brugernes behov Summative: Forholder sig til standarder

Usability studies: methods Indirekte: Spørgeskemaer, interviews, fokusgrupper, web-questionnaires osv. Direkte, uden brugere [mest summative, eb] A: Heuristisk evaluering/ Nielsens liste ... B: ’Cognitive walkthrough’: at simulere kognitive processer ved typiske brugsforløb C: Predictive models: GOMS; Fitts’ Law Direkte, med brugere (user studies) [mest formative, eb] D: usability testing v/ øvelser i laboratorium ’measuring performance’ E: user testing v/ øvelser i laboratorium eller uformelt E: Overvågning opsamling af bruger-problemer via web

Aspekter af systemaccept Social acceptability Practical acceptability Cost Compatibility Reliability Usefulness - anvendelighed Utility - faciliteter, funktionalitet Usability - brugbarhed easy to learn efficient to use easy to remember few errors subjective user satisfaction (Jakob Nielsen 1993)

J. Nielsens 10 heuristikker Visibility of system status: Hvor er jeg – og hvor kan jeg gå hen? Match between system and the real world: tal brugerens sprog. Support undo/ redo: ‘Home’-button, ‘ESC’, Consistency/ Standards: brugeren skal have kontrol og frihed. Error prevention: brugeren har altid ret! Recognition rather than recall: vi kan dårligt huske kommandoer præcist Flexibility and efficiency of use: ikoner + genvejstaster Aesthetic and minimalist design: ‘Keep it simple - but not simpler!’ Help users recognize, diagnose, and recover from errors Help and documentation

Ca. fem evaluatører er ofte nok Useit.com

Ikke alle ‘eksperter’ er lige gode Useit.com

Heuristisk inspektion (HI) – diskussion Bailey (2001) HE missed 21% of user problems 43% were ’false alarms’ PRS, 701-2 Finder HI ’for mange’ fejl? Hvad vil det sige? Brugertestene fandt heller ikke alle HI’s ’fejl’ Biltest: EKSPERT-chauffører aflæser køreegenskaber ved at presse bilen ud i ekstreme situationer Dramaturg: ’hvorfor’ fungerer et teaterstykke ikke? Design = evolution? Nej!

Generelle problemer for usability tests: for snævert fokus afdækker en begrænset del af systemets funktionalitet, pga. testenes udstrækning i tid (Shneiderman). fokuserer på førstegangsbrug (Shneiderman): men mange systemer skal bruges igen og igen.. måske er det for høje/ forkerte krav at stille at det skal være tilgængeligt at bruge med det samme? større funktionalitet gør et system mindre tilgængeligt, men det kan være besværet værd for den daglige bruger (Nielsen). fokuserer på fejl (Nielsen): Problemet er her at man ved fejlretning kan komme til at ødelægge elementer af systemet som faktisk har været fordelagtige, fordi de ikke er blevet kommenteret.

Category-specific heuristics Nielsens klassiske liste kan være utilstrækkelig; kan tilvirkes med Kontekst-specifik prioritering/ udvælgelse; tilføjelse af andre design guides lines; hensyn til markedsundersøgelser osv. PRS: diskuterer eksempel indenfor health info Nielsen: web ~ trust; navigation (link-typer + site struktur og dybde); layout; teknologi; sprog; rammebevidsthed.

Heuristisk evaluering: Fremgangsmåde Tre stadier i HE: Briefing af HCI-eksperter (bl.a. ud fra scripts/ typiske tasks) Evaluering: 2 timer; 2 gennemløb Diskussion af fejl + prioritering (severity rating) Mål: liste over usability-problemer Problemerne skal i fokus, ikke interface-elementerne: hvis et interface element har flere fejl skal alle disse fejl beskrives selvstændigt. Næste fase: revider prototypen. Her kan man holde møder mellem designteamet, eksperterne og brugerne: hvordan kommer vi videre, hvad var god og skidt og hvorfor. Også positive aspekter kommer på bordet.

Molichs problemkategorier Kosmetisk: Brugeren bliver forsinket i mindre end 1 minut, er lettere irriteret eller bliver konfronteret med information der i mindre grad afviger fra det forventede. Alvorligt: Brugeren bliver forsinket i flere minutter, er meget irriteret eller bliver konfronteret med information fra systemet der i betydelig grad afviger fra det forventede. Kritisk: Brugeren går fuldstændigt i stå og kan ikke komme videre uden hjælp; er stærkt irriteret; bliver konfronteret med information fra systemet der i kritisk grad afviger fra det forventede. (Katastrofe: hvis to brugere uafhængigt af hinanden oplever samme ‘kritiske’ problem).

Øvelse: Heuristisk evaluering Gå sammen to og to. Vælg et site at gennemgå ift. deres målsætning: Tamigo; ITU; ProOffice Diskuter og opstil heuristikker (5 – 10) Beskriv 5 (typiske) user tasks Analyser sitet og find fejl, individuelt. Diskuter fejl med makker og angiv severity rating

Øvelse: definér usability og user experience goals I grupper på tre, vælg to af disse systemer: Word processor; Mobil; iPod; Kampus.nu; DSB Rejseplanen; Amazon.com For hvert af de to systemer: Opstil key usability goals (rangordne listen) Opstil key user experience goals (3 – 5) Diskuter forskelle mellem de to systemer Diskuter: Hvordan vil du/ I undersøge de fokale usability og user experience goals?

Projektidéer (eb) ITU Tamigo – online vagtplaner DSB Informatik intranet/ mail ift. IT-universitets liv og formål Tamigo – online vagtplaner heuristisk analyse; brugertests; personaer; use cases. problemorienterede vinkler: arbejde med fokus på medarbejderen/ afdelingen; knowledge management; workshop-afvikling (udvikling af undervisningsmateriale); adgang til Tamigo via mobil. DSB Informatik Indførsel af usability i organisationen DSB Informatik ProOffice: undervisning i offentlig administration i ELDH; portal; hvordan kommunikere man så medarb kan håndtere info uden at miste modet.

Generelt om projektvalg/ vejledning Problemorienteret tilgang Interaktive systemer Brugercentreret design I behøver ikke begrænse jer til usability-kursets redskaber Akademisk refleksion: Fokus på de gode spørgsmål og de grunde, ikke på det gode produkt (den gennemførte applikation)! Lad jer ikke nøjes med at demonstrere konkret anvendelse af tilegnede redskaber! Lad metode og teori være dybt integrerede ift. problemfelt og problemidentifikation! Forhold dig til implicit dagsorden i dine redskaber.