Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Hjælp der er en journalist i røret
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Opgaveskrivning Informationssøgning
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Fagligt træf 2012.
Arbejdspladsudvikling
Sikkerhed i Skyen og andre steder - At regne uden at kigge Ivan Damgård, Institut for Datalogi, Aarhus Universitet.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Sociale Medier og Jobsøgning - Twitter. Intro  Twitter er et Socialt Medie  Twitter er kendt for at give nyheder et frisk pust  De fleste kendte: Skuespillere,
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
AnnArt.com Af: Rasmus Steen, Sol Viksjø, Claus Lundgren Rasmussen, Sine Johnsby, Bjarne Ravn og Bjørn Toft Madsen.
Nyt medium og nye læsere Claus Thor Nielsen, Tekstformidling på Internet, lektion 6 Indhold 1.Danskernes internetvaner. Wæbtjek 2.Forstår vi læserne? Featuring.
Livets Ord September 2009.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Dagens øvelse # 7 Kend din målgruppe og lær at skrive til dem på nettet.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Problematisk anvendelse af for journalist Hans Eckermann  Journalist Hans Eckermann fra Gladsaxe Bladet.
Uddannelsesparathed - hvad er det
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Reklamer Reklametyper.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Web Analytics Wednesday Attribution Modeling i Google Analytics Dato:
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Søgestrategi Modul 2 1. Google søger på al tekst på Internettet 2.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Made by. Merlinia Assistance Hovedpunkter Øg sikkerheden for medarbejdere, der en gang imellem føler sig truet. Undgå behovet for dyre elektroniske alarmsystemer.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Børn og unges sociale liv online
Claus Thor Nielsen – Tekstformidling på Internettet Lektion 6 - Kend din målgruppe Kend din målgruppe.
Torben Leth Afdelingschef
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Vælg et flaskepost tema. Flaskepost nr.: Tema :________________________________________ Skriv 3 ord: ______________________ ________________________ ____________________.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Relationsbaseret markedsføring og Facebook Annoncering Anders Sevelsted | Aditup.dk | Havneparken 2 | | #AndersSevelsted.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Undersøgelse om sikker internetbrug
Vor tids paradoks Klik for næste side .
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på nettet 3.Syv ting, som læseren gerne vil have på dit web-site

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Først lidt statistik om danskernes internetvaner

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Antal personer med adgang til internettet i husstanden Kilde: AIM Webcheck

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Her er vi på nettet

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Så tit bruger vi nettet!

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Hvor lang tid bruges internettet på en gennemsnitlig dag? Køn Kilde: AIM Webcheck

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Hvor lang tid bruges internettet på en gennemsnitlig dag? Alder!

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Det bruger vi internettet til! Kilde: AIM Webcheck

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Konklusion – danskernes internetvaner To ud af tre danskere har adgang til internettet Primært fra arbejdspladsen eller hjemmet De fleste er på dagligt eller flere gange om ugen Kvinder bruger lidt mindre tid på nettet, når de er på Unge bruger mere tid på nettet, når de er på Vi mailer, surfer og downloader

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Læsernes adfærd på nettet

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Effektiv formidling handler om at vide, hvordan læserne bruger nettet. Sidder læserne i deres bedste lænestol med en kop kaffe – eller er de på vej ud ad motorvejen med 120 i timen…??? Hvis ikke du ved det, så rammer du ved siden af dine læsere og deres behov.

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Kilde: Steve Krug, Don’t Make Me Think

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Forside-niveau Sektion-niveauArtikel-niveau Opmærksomhed, tidsforbrug, motivation

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 - Vi søger ord, sætninger, fragmenter – der fanger vores interesse! - Vi skimmer fordi: - Vi har travlt - Vi ved, at vi ikke behøver læse alting - Vi er gode til det - Vi finder det anstrengende at læse på en skærm Tre hårde fakta om læsernes adfærd Fakta nr. 1: Vi læser ikke sider – vi skimmer dem!

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 - Vi træffer ikke rationelle, gennemtænkte beslutninger. - Vi vælger den første og tilsyneladende mest rationelle beslutning, fordi: - Vi har travlt, og ikke tid til at være rationelle og gennemtænkte - Vi straffes ikke for den forkerte beslutning - Det hjælper sjældent at tænke en beslutning igennem - Det er sjovere at gætte Tre hårde fakta om læsernes adfærd Fakta nr. 2: Vi træffer ikke det optimale valg

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 - Vi læser ikke manualen – vi prøver os frem - Vi finder anvendelsesmuligheder, der dækker vores behov. - Vi søger ikke efter alternative anvendelsesmuligheder Tre hårde fakta om læsernes adfærd Fakta nr. 3:Vi forsøger ikke at regne ud, hvordan tingene fungerer. Vi prøver os frem!

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Tre hårde fakta om læsernes adfærd - opsummering Fakta nr. 1: Vi læser ikke tekster – vi skimmer dem! Fakta nr. 2: Vi træffer ikke optimale valg – men følger intutitionen Fakta nr. 3:Vi prøver ikke at regne ud, hvordan tingene fungerer. Vi prøver os frem!

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Syv kendetegn hos den typiske læser: 1.Utålmodig og praktisk orienteret 2.Konservativ 3.Skeptisk 4.Flygtig 5.Skimmer 6.Kan ikke lide skærmen 7.Leder efter gode råd

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Syv forventninger, som læseren typisk har : 1.Mulighed for at finde den information de søger – og finde den hurtigt 2.Dit råd, dit forslag, din anbefaling 3.Opdateret indhold i høj kvalitet 4.Relevant og tilgængeligt indhold 5.Mulighed for at gøre noget 6.Mulighed for at interagere 7.Sikkerhed

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 Dine læsere sidder ikke i deres bedste lænestol med en kop kaffe De er snarere på vej ud af motorvejen med 120 i timen Og du har kun et par billboards til din rådighed Læserne vil hurtigst muligt frem til det specifikke indhold, de søger Hjælp dem – og de kommer tilbage De nye læsere - opsamling