Erfaringer med samspil – 1: Lad udviklerne deltage! Anders Bruun Janne Jul Jensen Mikael B. Skov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Muligheder for samspil mellem usability-evaluering og interaktionsdesign Jan Stage Professor, PhD Forskningsleder i Informationssystemer (IS)/Human-Computer.
Advertisements

Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
‘rum for læring’ om program og indretning af studios
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Lærerprofessionen.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Aalborg Universitet Esbjerg
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Mødeledelse og deltagelse
FORSIDE 1 Præsentationens undertitel Skriv dit navn /titel /andet.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Empowerment og sundhed
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Evaluering af Skandinavisk KompetenceudviklingsNetværk
Motivationsskema februar 14’ 8Y.  Politik  35 % af klassen svarer, at de er svage i emner om politik  Forberedelse/studieteknik  40% af klasen svarer,
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Mød Aalborg Universitet
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Dagsprogram den 2. september Præsentation af dagsprogram Præsentation af dagsprogram Planlægning af arrangement - beslutning Planlægning af arrangement.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Forskningslederseminar Birte Siim : Hvilke udfordringer/opgaver har en forskningsleder/projektleder ? 1.Kontinuitet og dynamik 2.Anerkendelse eller.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
De seks bedste billeder fra gruppen
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
BRANDING som udfordring for FUR
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
TITEL PÅ PRÆSENTATION Præsentationens undertitel Skriv dit navn /titel /andet.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 1Efteråret 2013 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Lone.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Velkommen FIP 3 Matematik. Dagens program Velkomst / v fagkonsulent Laila Madsen Erfaringsudveksling i netværksgrupper fra de afholdte.
SPARKÆR LBO MØNSTED SKOLE Fællesbestyrelsen oktober 2015.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Problem- and play- based Learning
Samarbejdende LEGO-Robotter
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Skriv titel på præsentation
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Her er plads til undertitel
Præsentationens undertitel
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Erfaringer med samspil – 1: Lad udviklerne deltage! Anders Bruun Janne Jul Jensen Mikael B. Skov Jan Stage Aalborg Universitet Institut for Datalogi Selma Lagerlöfs Vej , Aalborg Øst

Introduktion Usabilityevalueringer bidrager med vigtige data! Udnyttelse af data er en udfordring ”Tankpasser pædagogik” -> Aktiv læring Eksperimentet: Workshop baseret på aktiv læring 2

Case Usabilitylaboratorium System: Ansøgning om byggetilladelse 10 testpersoner Procedure Tænke-højt Gennemgang af opgaver Dataindsamling Videooptagelser Analyse 75 problemer 3

Workshop Workshoppens ide: Aktiv deltagelse i udformning af redesigns Deltagere: 5 udviklere og 4 usabilityspecialister Gruppe 1: 3 Udviklere Gruppe 2: 2 Udviklere + 1 Usabilityspecialist Gruppe 3: 3 Usabilityspecialister 4

Workshop (fortsat) Forberedelse: Kondenseret problemliste Fordeling af personer på grupper Afholdelse af workshop Præsentation af problemer – 1 t. Redesign sessioner i grupper – 1.5 t. Udform en skriftlig beskrivelse af designet Illustrér designet på flip-over Forbered mundtlig præsentation Plenum præsentation og diskussion – 1.5 time 5

Resultater - Designstrategier Gruppe 1 (udviklere): Bottom-up Op til flere ændringer i designforslagenes overordnede flow Fokus på teknisk automatisering (opslag ift. tidligere indtastninger) Adressering af 9 usabilityproblemer i redesigns 6

Resultater - Designstrategier Gruppe 2 (udviklere + usabilityspecialist): Bottom-up Op til flere ændringer i designforslagenes overordnede flow Fokus på kontekstuel hjælp Adressering af 12 usabilityproblemer i redesigns 7

Resultater - Designstrategier Gruppe 3 (usabilityspecialister): Top-down Fokus på enkelthed (en del beslutninger blev lagt over på kommunens sagsbehandlere) Kun ændringer i flowet af lav-niveau elementer (inputfelter) Adressering af 16 usabilityproblemer i redesigns 8

Resultater – Forståelse af Usabilityproblemerne Styrker og svagheder ved systemet Før/efter workshop 9 Styrker - FørStyrker - EfterSvagheder - FørSvagheder - Efter Barcode22 Breadth1 Save1 Consistency1 Digital signature *641 Recognizability *53 Clarity *2251 Simplicity11 Instructions154 Attachment111 Excess1 Structure *NY3 Terminology *15 Visibility21 Workflow1 Land register21 Transparency *NY3 TOTAL201320

Konklusion Opfattelsen af styrker og svagheder ved systemet ændredes betydeligt i løbet af workshoppen Engagement og gode designforslag fra udviklernes side Behov for flere studier af samme emne 10

Spørgsmål? Anders Bruun Janne Jul Jensen Mikael B. Skov Jan Stage Aalborg Universitet Institut for Datalogi Selma Lagerlöfs Vej , Aalborg Øst