Et eksperiment med digitalt interaktivt TV. [også et TV-program for analoge seere]

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
DPS Data ApS Få bedre datakvalitet, spar tid og penge - med Adresse*Kontrol Henrik Skalbo DPS Data ApS Blokhusvej 3, DK-2920 Charlottenlund Tlf:
Analyse ? Erik Nordahl Svendsen Medieforsker i DR Medlem af KLFs Fokusudvalg.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Borgernes barrierer for brug af IT
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Digital tv i Nødebo 2009.
Mediestatistik - hovedkategorier
DLBR Landmandens Bundlinje NU! v. Udviklingsdirektør Ivar Ravn.
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Elevernes digitale dannelse
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Udviklingsplaner Sønderborg
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Forøg din værdi som konsulent
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Singlerne på boligmarkedet: hvem er de og hvor bor de?
Pinpoint.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
”Vi når målet – men hvordan?”
Lars Bodum MTM 01 - VisualiseringLars Bodum Digitale Plandokumenter - DdL seminar 14. maj 2002 Fremtidige medier for den fysiske planlægning Digitale Plandokumenter.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Styrkelse af dine lederkompetencer  Karrieresparring  Budskabstræning  Strategisk kommunikation Vibeke.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Tilgængelighed - det handler om at være med!
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
1000 ansatte i Arla skal lære at læse "Der er ikke længere et job tilbage derude, hvor der ikke indgår en eller anden form for skriftlig del i arbejdet.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Børn og unges sociale liv online
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Analyse ? Erik Nordahl Svendsen Medieforsker i DR Medlem af KLFs Fokusudvalg.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
DIGITALE TRENDS BIBLIOTEKERNES DIGITALE PULS LIGE NU.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Gruppe 8 Freyja, Guðrún, Iben, Sigurbjörn. Problemfelt Ideer i Februar –Målgruppe: De som har obligatorisk danskundervisning på Island –Problemområde:
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
DVB-T og MHP pilotprojekt i Danmark, TV2/Nord-Digital Status Q v. Thorbjørn Vynne
Hvor blev indholdet af ? af Keld Reinicke Hvor blev indholdet af ?
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
1 Konceptudvikling til interaktivt digitalt tv og bredbånd Modul september 2001 Peter Olaf Looms.
Klubbutviklingsseminar NBTF OLT/Ullevål 9-10/
ViasatOverblik Nye kunde Eksisterende kunde
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Et eksperiment med digitalt interaktivt TV

[også et TV-program for analoge seere]

Oversigt Baggrund og projektforløb Fra eksperiment til programserie De interaktive funktioner ROFL på WWW og SMS Brugerundersøgelse

Hvad var ROFL? Infotainment: Fakta og quiz Målgruppe: årige Juniorudgave af velkendt format 20 udsendelser - Uds 01: Alle kunne se ROFL –Satellit –Kabel –Antenne

Sådan startede det Idé: Sommer 1998 Strategisk udviklingsprojekt –februar > december 1999 Eksperiment -> realisérbar plan

Mål Parallel broadcasting analogt/digitalt Undersøge muligheder for digital merværdi Opsamle og overføre erfaringer Public service med fremme i feltet

Strategi Konkret output –idé + plan for implementering Udgangspunkt i noget velkendt Teknologisk ubesværet målgruppe Format egnet til interaktivitet Enkelthed > forståelse > diskussion > resultat

Proces: Fra idé til virkelighed Brainstorm - vilde ideer 4D-realtime-holografi-virtual-community- powerful-end-to-end-solution-tool Indsnævring –tid, økonomi, teknologi Teknik >< indhold

Prototyper Hurtigt i gang uden store tekniske investeringer Dummy - Director Brugertest Ny dummy (Iterativ proces)

Inspiration Eksempler fra andre lande –Formel 1 fra Frankrig –Wimbledon fra BBC –Lykkehjulet fra TwoWay TV Ikke lige noget, der passede til vores idé...

Indholdsmæsige mål Deltage i quiz Deltage i undersøgelser Vælge mellem forskellige videokilder Få ekstra information om emnerne

Tekniske begrænsinger Simuleret halvgennemsigtighed Kun 16 farver til grafik Begrænset computerkraft i settop boks Kompliceret at sende direkte Storm-P løsninger

Fra eksperiment til programserie DR uden egen digital distribution Nye spillere på markedet Økonomi Synlig strategi internt og eksternt Politik...

Implementering 3 platforme -> Satellit, kabel og antenner Analogt og digitalt Flow TV Realiseringen gjorde ROFL til værdifuld erfaringsbase

Dilemmaer Bleeding edge Digital merværdi Nyskabende Snæver målgruppe Gammel teknologi Skal fungere analogt Velkendt format Accept fra alle?

[digitale seere kunne noget ekstra]

Interface Bjælker i top og bund

Hvad kan man i ROFL?

Digital ROFL

Udsendelse 02

Mange kokke Koordination - afhængighed Kompliceret signalvej Fleksibilitet?

Nyt for redaktionen Nye arbejdsmetoder Digitalt og analogt på samme tid Mange outputs: TV, interface, www -> Kompliceret planlægning Seerne som medspillere -> Feedback og inspiration, magten deles

Tamagotchi-TV? ROFL skal nurses Giv ROFL historier Kom på highscore-listen Bliv testpilot

ROFL på WWW og SMS Service for seerne Community - Testpiloter Arbejdsredskab for redaktionen - søgbar database SMS notifikation

Hvor mange så ROFL analogt? seere mod normalt i slottet Share: 50+ i gennemsnit (peak: 70%) Rating: % i målgruppen Vurdering i kernemålgruppen:

Hvor mange så ROFL digitalt? Ca husstande per –TDC bokse og Viasat ca bokse –Typisk mænd over 35, høj indtægt, bor alene eller sammen med 1 anden Ca husstande i målgruppen (med børn) –heraf ser mellem 18% og 30% ROFL, når det sendes digitale husstande i målgruppen pr. udsendelse

Brugertest - mål Kvalitativt: Digital merværdi? –Observationer/interviews i 4 digitale hjem Kvantitativt: Forholdsvis flere seere? –Gallup undersøgelse; 300 digitale seere Image: Misundelse eller vrede? –Besøg på skoler, ROFL i social kontekst

Hvordan blev ROFL modtaget? Undersøgelser: –TV-meter seertal (Gallup) –Kvalitativ undersøgelse (DR medieforskning) –Kvantitativ undersøgelse (Gallup Telesurvey)

Populære funktioner 8%13%10%52%11% Læse ekstra informationer Vælge X-cam Vælge mellem 3 vinkler Deltage i quizzer Deltage i afstemninger

Hvad sagde de voksne? 70 % af de, der har prøvet de interaktive funktioner, vurderer oplevelsen som ”god” eller ”meget god” Voksne seere vil gerne ”kunne det samme” i forhold til Rene Ord For Pengene ROFL’s share blandt voksne var højere end normalt i slottet

Brugerundersøgelse - konklusioner Digitale seere er mere tilfredse end analoge (67 % af årige mener, at de digitale funktioner gør udsendelsen bedre eller meget bedre) Det digitale ROFL er en personlig oplevelse Adfærd afhænger af indhold - der vælges efter interesse, køn, relevans De unge er kritiske seere - zapper, hvis de keder sig ROFL ”samler sine egne seere op”

Kommer der mere i fremtiden? Digitalt jordbaseret sendenet (antenner) Alle kan modtage digital TV Fælles standard for kabel, satellit og jordbaseret –fordel for forbrugere –fordel for tv-stationer DR vil fortsætte med interaktive ydelser Fælles standarder...

Medskyldige Tele Danmark Kabel-TV NSAB - Viasat Agency.com

Slut på ROFL…? Bo Kousgaard Kristian Stokholm