FSD, oktober 20111. Vigtige spørgsmål Om retssikkerhed og reglerne på området Hvordan skal sagerne behandles? Overholdes disse sagsbehandlingsregler?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Juridisk metode på det sociale område
En utålelig sandhed Byrådsflertallet: Vi lukker dørene
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
TALEHANDICAPPEDE BØRNS RETTIGHEDER
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Specialundervisningens rammer
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Spørgeskemaundersøgelse
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Muligheder og rettigheder
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Ti bud på det gode menighedsrådsmøde Inspirationsdag for menighedsrådsmedlemmer, præster og medarbejdere ved kirkerne i Fyens Stift Odense 18. april 2015.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Oplæg om DUKH Specialbørnehaven Solsikken den 12. september 2007.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Oplæg for Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 24. september 2015 v/ socialfaglig konsulent Beth Lander Astrup.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Specialundervisningens rammer
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentationens transcript:

FSD, oktober 20111

Vigtige spørgsmål Om retssikkerhed og reglerne på området Hvordan skal sagerne behandles? Overholdes disse sagsbehandlingsregler? Hvad kan borgere med behov for hjælp gøre? Hvad kan ansatte gøre? 2FSD, oktober 2011

Retssikkerhed - to slags rettigheder Materielle rettigheder: Er indholdsmæssige rettigheder - kernerettigheder. Fx hvilken hjælp er der ret til? Formelle rettigheder: Er fx sagsbehandlings- regler. Hvilke rettigheder er der i forbindelse med sagens behandling?. 3FSD, oktober 2011

Hvad er retssikkerhed? FSD, oktober 20114

Retssikkerhed og uklare regler Nemt at få sin ret, hvis reglen er klar og præcis. Svært, hvis reglen er uklar, fx: ”Til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, tilbydes der specialpædagogisk bistand, hvis børnenes udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte.” FSD, oktober 20115

Hvilken specialpædagogisk bistand er der ret til – til børn? FSD, oktober 20116

Hvilke regler undersøgte jeg? Hvad reglerne siger om familiernes ret til: 1.at blive inddraget i sagen, særligt at få vejledning, dvs. oplysning om behandlingsmuligheder 2.at få meddelt afgørelser og 3.at få klagevejledning. Om disse 3 regler virker i praksis. Undersøgt via en spørgeskemaundersøgelse blandt forældre. FSD, oktober 20117

Hvem deltog i spørgeskemaundersøgelsen? Kriterierne for at deltage i undersøgelsen, var: 1.At barnet havde svær grad af dysfonologi, svær dysfasi eller verbal og/eller oral dyspraksi 2.At talehandicappet var konstateret (mistanke eller diagnose) med en vis sikkerhed, dvs. af en fagperson 3.At der havde været behov for talepædagogisk bistand efter den 1. januar familier deltog FSD, oktober 20118

Forældreinddragelse - oplysningspligt Forældrenes ret til inddragelse i hele forløbet frem til afgørelse træffes er på dette område vidtgående. Blandt andet fordi: det er ”….vigtigt, at forældrene på et tidligt tidspunkt i forløbet får et overblik og et realistisk billede af, hvilke støttemuligheder kommunen konkret råder, som har relevans ….” FSD, oktober 20119

Forældreinddragelse Hvad betyder reglerne konkret? Oplyse om alle relevante lokale og regionale muligheder for at få bistand. Uanset der pt. ikke er plads i eller penge til tilbuddet. Sikre inddragelse ved at oplyse om alle tilbud - ikke kun om det tilbud, man vil give barnet. Sikre at behov ikke tilsidesættes pga. økonomi - er ulovligt hensyn i skønsmæssig afgørelse. Sker det alligevel, skal der oplyses om det - pligt til fyldestgørende og sandfærdig begrundelse. FSD, oktober

Forældreinddragelse Hvad viste undersøgelsen? Jeg undersøgte, om forældrene informeres om eksistensen af regionale tilbud – også når PPR ikke i forvejen har tænkt sig at henvise. 69 % svarede, at de på intet tidspunkt fik oplysning om tilbud. PPR oplyste 20 familier om de regionale tilbud. 16 ud af de 20 fik tilbuddet af PPR, uden at de selv skulle bede om det. Tyder på, at der primært oplyses om tilbuddene til dem, PPR i forvejen har tænkt sig at henvise. FSD, oktober

Skriftlige afgørelser FSD, oktober

Skriftlige afgørelser Hvad viste undersøgelsen? Mange afgørelser i hver af disse sager. Svarene viste, at 45 % af familierne altid eller de fleste gange fik afgørelserne på skrift, mens 37 % aldrig eller kun få gange fik det.. Knap hver fjerde familie har aldrig fået skriftlige afgørelser, mens lidt mere end hver 4. altid har fået det. Tyder på konsekvent praksis. FSD, oktober

Hvilke klagemuligheder er der? Afgørelser om henvisning til regionale tilbud Klageret til nævnet iht. Folkeskoleloven § 51, stk. 3 Klagevejledning skal gives, jf. Forvaltningsloven § 25 Alle andre afgørelser om bistand (også afslag) Ikke egentlig klageret, men altid klagemulighed - til kommunalbestyrelse og fx ombudsmanden. Klagevejledning skal gives, når ”relevant”, FVL § 7. Hvornår er det relevant? FSD, oktober

Hvorfor er oplysning, skriftlighed og klagevejledning vigtigt? Af juridiske og politiske/styringsmæssige grunde, og for at sikre godt samarbejde og gensidig tillid. Borgere kan ikke klage over afgørelse, de er utilfredse med, hvis de ej kender klagemuligheder – eller end ikke ved, at der er truffet en afgørelse. Samarbejdet kan skades ved manglende inddragelse, manglende oplysning om fx behandlings- og klagemuligheder, eller ved fx uærlige begrundelser. Beslutningstagere mangler viden om problemer - og kan dermed intet gøre - hvis ingen/kun få klager. FSD, oktober

Klagevejledning Hvad viste undersøgelsen? 3 ud af 4 familier fik aldrig eller kun få gange klagevejledning – selvom de klart gav udtryk for utilfredshed med afgørelsen overfor PPR. De utilfredse fik ikke klagevejledning oftere end de tilfredse. FSD, oktober

Gensidig forståelse og respekt Begge parter er pressede. Nogle turde ej klage, da bange for, at det ville gå ud over samarbejdet og dermed barnet. Fjendebillede - ‘Os mod systemet’. Medicin: overhold sagsbehandlingsregler og signalér, at det er ok at klage. Offentligt ansatte kan føle sig klemt mellem borger og arbejdsgiver. Pga. pligten til at sørge for borgeres rettigheder og retssikkerhed på den ene side og loyalitets- og lydighedspligten på den anden side. Medicin: den samme og sig fra overfor klart ulovlige ordrer. FSD, oktober

Hvad kan borgere med behov for hjælp gøre? Insistere på at sagsbehandlingsreglerne overholdes. Klage hvis utilfreds. Søge information og få hjælp. Juridisk rådgivning til borgere: Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet. Hjælp til kommune og borgere ved manglende faglig viden i kommunen: Rådgivning vedr. skolebørn: FSD, oktober

Hvad kan ansatte gøre? Insistere på at sagsbehandlingsreglerne overholdes, dvs. At borgerne inddrages og informeres og, at der altid sendes skriftlige afgørelser med begrundelse og klagevejledning. Reagere på ulovlige ordrer Pligt til at undlade at følge klart ulovlig ordre. Ved tvivl pligt til at fortælle herom til leder. Tal evt. med kolleger, tillidsrepræsentant, fagklubber/foreninger, SU/MED-udvalg, eller få hjælp i fagforening. Bruge ytringsfriheden Skal fremgå klart, at man udtaler sig som privatperson, hvis ikke har ledelsens accept af sit indlæg i den offentlige debat. FSD, oktober

Anbefalet læsning Til alle Den særlige sagsbehandlingsvejledning på området ‘Vejledning om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand’ Til fagpersoner Vejledningen ‘God adfærd i det offentlige’, lavet af KL, Personalestyrelsen og Danske Regioner Dansk Socialrådgiverforenings vejledning ‘Sig nej til ulovlig praksis’ FSD, oktober

Tak for nu Specialet kan læses på: eller FSD, oktober