Step 6: Evaluering og læring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Kommunikation.
Medarbejderudviklingssamtalen
Lederudvikling.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Modul 1 - Processer.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Step 1: Situationsanalysen
Ressourceplanlægning Typer af ressourcer
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Evaluering.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Illustrationer til undervisningsbrug
Når effektmåling rammer organisationen
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Step 5: Styring og kvalitetssikring af projektet
Kommunikation i projekter
Roller og afgrænsninger
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Ledelse af innovative medarbejdere
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Illustrationer til undervisningsbrug
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Illustrationer til undervisningsbrug
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
- Kom tættere på dit barns skolegang
Præ-projekt Planlægning Afslutning
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Talentudvikling SOSU elever.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Step 6: Evaluering og læring

”Either learn from History or relive it” Evaluering og læring ”Either learn from History or relive it” George Pitagorsky

Evaluering og læring Hvornår og hvordan Læring skal foregå løbende Evaluering kan naturligt knyttes op til organisationens projektmodel Evaluering foregår på flere niveauer - projektgruppen, projektejer, eksternt – på gruppeniveau og individuelt Evaluering bør ske både på både produkt, tid, ressourcer og proces Husk læringsspiralerne – gode erfaringer bør komme alle til gode

Knowledge Management Typer af viden og hvordan de formidles Eksplicit Implicit Dokumenter Databaser Rapporter Facts Ideer Teorier Intuition Anskuelser Værdier Dialog Samtale Mentoring Vide hvad Rutiner Procedurer Instruktion Ekspertise Instinkter Uformel praksis Manualer Metodebeskr. Vejledninger Vide hvordan Erfaring Lærlingetid Coaching

Evaluering og læring Gode råd til et lærende projektmiljø – fra symposiet i Projektledelse 2003 Ledelsen skal efterspørge evalueringen Gør det enkelt og effektfuldt Brug erfarne projektledere Få folk til at tale Gennemfør reviews og evalueringer samtidigt for flere projekter Overvind - eller udelad - yndlingsforhindringer Hold læringsseancerne væk fra skolegården

Verifikation Validering Evaluering og læring Lær af fortiden – men lær ikke kun ved at se i bakspejlet Baglæns Tænkning Forlæns Verifikation Svarer resultatet til spec’s ? Validering Er resultatet brugbart ? Krav-/produkt- specifikation Arbejds- resultat Brugernes verden Kilde: www.prodevo.dk

Videndeling, Evaluering, Summe....... Brug hinanden i grupperne til at udveksle erfaringer og ideer til evaluering Hvilke metoder kan anvendes? På hvilket tidspunkt bør man evaluere? Hvordan bliver evaluering brugt/hvordan kan den bruges ?

Evaluering og læring Projektlederreviews kan anvendes som videndeling, uddannelse og kontinuerlig forbedring Projektlederreviews udføres for: Proaktivt at undgå problemer Støtte projektlederen i sit hverv Understøtte videndeling i organisationen Hvornår: Inden større milepæle – således at korrektioner kan indgå i næste fases plan Skal være indeholdt i planen fra start! Målepunkter: Organisation og kultur – motivation, kommunikation, delegering, rekruttering, værdibærer Projektets kontekst – projektbeskrivelsen, virksomhedens strategi, forhold til andre projekter Hvem: Sker mellem projektleder og coach Coach er en anden projektleder

Evaluering og læring Projektets afslutning Projektbeslutning (projektstart) Projektslut “Værd at gøre” “Rigtigt gjort” “Nyttevirkning opnået” Afslutning Gennemførelse Erkendelse Tænke, se, gøre Projektgrundlag og etablering Koncept- udvikling Drift, anvendelse Driftsvision og første produkt- billede ”Rigtigt set” Lære af projektet, så næste projekt kan håndteres endnu bedre Et ordentligt farvel Synlig overdragelse – synlig lukning af projektet Husk effektmåling – som ofte ligger efter projektets afslutning