”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d.18.4.2007 Oplæg Lars Brian Krogh,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Advertisements

1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Institut for Naturfagenes Didaktik
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
En skrivehændelse i biologi
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Grundforløbsevaluering elever 2006/ elevsvar 2007/ elevsvar 2008/ elevsvar 2009/10 – 160 elevsvar.
Kan bedømmelse være formativ?
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
HTX – teknisk gymnasium
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Studentereksamen - stx
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Religion og videnskabsformer
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Nanoteknologi i de naturvidenskabelige fag gymnasiet – (fysik og kemi i 2.g)
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Rosborg Sciencegymnasium Danske Sciencegymnasier 10. marts 2006.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Fagdidaktisk kursus i biologi
Gymnasiet (Stx)
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Matematik efter reformen
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Digital forandringsledelse
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
IT-Universitetet i København mere info på
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Science communication in Denmark
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Styrkede gymnasiale uddannelser
På stx og hf efter reformen
Velkommen til fagligt samspil
Digital forandringsledelse
Præsentationens transcript:

”De nye fysikstuderende efter gymnasiereformen - DEN DOBBELTE UDFORDRING ” Debatmøde i Dansk Fysisk Selskab Aarhus d Oplæg Lars Brian Krogh, Steno Instituttet

Fysik i gymnasiereform 2005 Ny struktur: –Grundforløb og studieretningsforløb med start i tilvalgte studieretningsklasser –Almendannende fysik-holdige fag for alle: Fysik C (nedtoning af det formelle og matematiske) Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV, introduktion til naturvidenskabelige fællestræk og faglige distinktioner) Almen Studieforberedelse (AT, 10 % af fysiktimerne til samspil med humanistisk og samfundsvidenskabelig tænkning) –Antallet af fagfaglige timer – nogenlunde uændret Økonomisk rammesætning: –mindre elev- og lærertid til skriftligt arbejde, reduktion i deletimer… Mål og indhold: –Faglige mål: Anderledes og i kompetence-termer –Indhold: mindre kernestof – mere supplerende og perspektiverende. Kun små ændringer i den overordnede emneliste for B- og A-niveauet Eksamensformer: Eksperimentel del-eksamen i Fysik B og A Synopsiseksamen i AT

Luftige svar – på tyngende spørgsmål Alt skal opfindes eller reformuleres Implementeringsprocessen er stadig i gang Enhver større udvikling giver et implementations’dyk ’. Rekrutteringsspørgsmålene: –Hvor mange? –hvem? Kompetence-spørgsmålene: –Hvad kan de? –hvad kan de ikke? Handlingspørgsmålene: –Er universitetet parat til at modtage elever fra det nye gymnasium? –Hvordan skal universitetet indrette sig SPEKULATIVT! …De skal nok blive klogere!

Rekrutteringens første skridt - faktorer af betydning for valget af A-niveau-fysik ( stx før reformen) Sær, kedeligt, anderledes tænkning Koldt, u- naturligt

”De sandsynligste rekrutter” (kilde: GFIII, Krogh (2006)) De traditionelle fysikvælgere: Nøjsomme og traditionelle i deres forventninger til undervisning (’fordybere’ m. pæn interesse for teknologi) De potentielle fysikvælgere: Mere orienteret mod ’blødere’ fysik, andre arbejdsformer (eksperimenter, diskussioner), ’frelser’-strategi m.m. Øget rekruttering vil lægge forandringspres på den eksisterende universitetsundervisning i fysik!

Hvilke forudsætninger vil de nye fysikstuderende komme med? Større spredning i faglige forudsætninger (afhængigt af studieretninger, enkelte traditionelle emner kan være helt væk) Mindre træning i opgaveregning Mindre sammenhængende enkeltfaglighed*? Større evne til at indgå i fagligt samspil og problembaseret arbejde* Større evne til at perspektivere naturvidenskab (”learning about science”) Erfaring med nye eksamensformer Bedre studiekompetence* * (anført i evalueringer af hhv. Fysik C, grundforløbet, eller AT - 1. år)

Fysik-akademikeres prioritering af faglige kompetencer (hos bachelorer & masters, ”Tuning-project” 2003) Bachelor- degree- topscorere: Problemsolving Theoretical understanding Mathematics skills Deep knowledge Experimental skill Modelling Problemsolving (PC´s)

Generelle kompetencer – Rankings ”TuningProject”, 2003 BeskrivelseAcademicsGraduatesEmploy- ers Capacity for analysis and synthesis 213 Capacity to learn 321 Capacity for applying knowledge in practice 532 Capacity to adapt to new situations 754 Capacity for generating new ideas (Creativity) 496 Oral and written communication (native t.) 977 Interpersonal skills 1465 Critical and self-critical abilities 6109 Basic general knowledge of the field of study 112

Nye studerende om deres kompetence- bagage (Beck et al, 2002, flere fag)

”DET FORKERTE STUDIUM” ”DEN ONDE CIRKEL” ”Underskuds”- udfordringen Den dobbelte udfordring Større spredning i faglige forudsætninger (afhængigt af studieretninger, enkelte traditionelle emner kan være helt væk) Mindre træning i opgaveregning Mindre sammenhængende enkeltfaglighed*? Større evne til at indgå i fagligt samspil og problembaseret arbejde* Større evne til at perspektivere naturvidenskab (”learning about science”) Erfaring med nye eksamensformer Bedre studiekompetence* * (anført i evalueringer af hhv. Fysik C, grundforløbet, eller AT - 1. år) ”Overskuds”- udfordringen