Den Regionale LEAN Enhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

Kend din værkstøjskasse
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Prioritering.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Værdistrømsanalyser.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Bliv klogere på salg til kommuner Dialog-workshop –
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Den Regionale LEAN Enhed
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kundeværdi.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Den Regionale LEAN Enhed
Den Regionale LEAN Enhed
Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Den anerkendende interviewform
”Før gjaldt det om at bygge den bedste borg. Nu gælder det om at skabe den bedste bevægelse” – Hein-Sørensen Tendenser indenfor organisationer.
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Evaluering - metoder og værktøjer -
6M-skema SVS Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse
Den Regionale LEAN Enhed
Hvad er mål/resultat (output)?
Den Regionale LEAN Enhed
Kvalitetsmålinger Den Regionale LEAN Enhed. Formål Hvornår Succes kriterier Kvalitetsmålinger viser i hvor høj en grad ambulatoriet leverer en høj kvalitet.
Produktivitetsmålinger
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
Den regionale Lean enhed
Projektopgave Problemstilling.
Implementering af strategi
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
1 Præsentation V. Brugergruppe. Muligheder - hvor giver det mening at gøre noget anderledes [Her kan I eksempelvis angive ideer til og områder, hvor det.
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Salg til det offentlige - Næsten det hele er sandt!
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Den Kreative Platform I TIK 3
Web > ProjektFrivillig.dk Facebook > Projekt Frivillig Find og fasthold unge frivillige.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Tools for Supplier Development Inspirations of tools to be used in workshops.
Salg til det offentlige - Aarhus Kommune. Public Intelligence: Vi har lavet de fleste fejl selv. Peter Julius Public Intelligence rådgiver virksomheder,
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Oplæg til medarbejderne
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Interaktion og usability
Den værdifulde arbejdsplads
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Den Regionale LEAN Enhed Fiskebensdiagram Den Regionale LEAN Enhed

Formål Hvornår Hvordan Succes kriterier Fiskebensdiagrammet anvendes til at identificere årsager til et problems opståen. Fiskebensdiagrammet sikrer en metodisk tilgang til afdækningen Formål Hvornår Fiskebensdiagrammet anvendes i Current State (analysefasen). Angiv en konkret udfordring i ”problem” (fiskens hoved). Brainstorm på mulige årsager til problemet og noter dem på ”benene” af fisken. Sæt ring om de, der er mest relevante – og gå i gang med problemløsninger Hvordan Fælles opfattelse af processen. Medarbejder involvering Platform for forandring. Succes kriterier

EKSEMPEL Metoder Mennesker Printeren virker ikke Maskiner Management Der er ingen vejledning Inge føler sig ansvarlig for printeren Vi ringer til IT, med der sker ikke noget Vi ved ikke hvordan vi skifter toner EKSEMPEL Der er ikke noget papir i Ingen tør skille printeren ad Printeren virker ikke Inge føler sig ansvarlig for printeren Det er en gammel printer Den krøller ofte papiret Det er ikke blevet budgetteret i år Der er ikke noget papir i Maskiner Management

Metoder Mennesker Maskiner Management

Tips & tricks Hovedårsager: Her er angivet de 4 M’er (menneske, metode, maskine, materialer) som hovedårsager. Der kan være andre hovedårsager – og så angives de i stedet. Kender man ikke hovedårsagerne på forhånd kan de 4 M’er være et godt udgangspunkt. Hvordan skal de 4 M’er forstås: Menneske: Det er menneskelige fejl / mangler. Eksempler kan være: manglende instruktion/ fejl / manglende viden Metode: Det er arbejdsbeskrivelser / standarder / retningslinjer eller andet som sikrer at alle arbejder på den samme måde. Maskine: Det er vores udstyr, eksempelvis pc og printere. Management: Det skal forstås som ledelse i bred forstand. Er problemstillingen prioriteret? / hvad er ledelsens holdning? / På baggrund af fiskebensdiagrammet udvælges de relevante årsager – og så kan 5* HVOROFR anvendes til at finde den egentlige årsag En årsag kan godt noteres på flere ben