Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Magnus Kjøller Lou Januar 2009
designoplevelse -Designoplevelsen en vigtig del af den samlede brugeroplevelse -Testmetoder: -Fokusgruppe -Spørgeskema til fokusgruppedeltagere -Flowtest
testmetoder – fokusgruppe + spørgeskema Hvad fik informanterne til at købe den telefon de har? Er de bevidste om hvilke signaler de udsender med deres telefoner? Hvad er en godt designet telefon? Hvor meget betyder brugervenlighed I hvilke situationer bliver de opslugt af deres telefoner, og kan de miste fornemmelsen af tid (flow) Resultat Underbygning af resultaterne fra den indledende spørgeskemaundersøgelse Designet er væsentligt Brugervenlighed er også vigtigt
testmetoder – flowtest Udvikling af flowtest til mobiltelefoner Balance imellem brugerens evner, og sværhedsgraden af det system der betjenes
testmetoder – flowtest Opgaver i sammenhæng – som hverdagssituation – Indstil tiden en time tilbage – Tag et billede – Vis billedet til moderator – Gå på nettet og find en nyhed på dr.dk – Tag et billede af din moderator og send det til ”Magnus test” Evaluering Informant opnåede flow
brugeroplevelsestest Brugeroplevelse Test med belastning Usabilitytest Fokusgruppe Spørgeskema ved fokusgruppe Flowtest
brugeroplevelsestest Brugeroplevelse Test med belastning Usabilitytest Fokusgruppe Spørgeskema ved fokusgruppe Flowtest
pros / cons + Flowtest kan være en metode til at teste brugeroplevelse Hurtig at udføre - Kræver viden om målgruppen Vores flowtest var baseret på hvad vi mente var relevant Dokumentation af testen Vores interviewguides