Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland 19-06-20141.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Charter for flere kvinder i ledelse
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Velkommen til informationsmødet Et par nye adressebegreber
Porteføljestyring
Frivillige it-opgaver i lokalbestyrelsen og i distriktet.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Lønkommissionen Præsentation i Nationaløkonomisk Forening den 8. sept 2010 Niels Westergård-Nielsen,
Nyt fra I NTERBULL og fremtidige udviklingsopgaver Gert Pedersen Aamand og Anders Fogh.
Et fagligt løft af folkeskolen
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
GSAK Makroer Hvordan får du downloadet, installeret og konfigureret GSAK Af ProsperoDK (aka. René Boe) Teknik-event i det mørke Jylland IV - 16/
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Morten Vendelø7/2/20141 [Klubbens Bestyrelse] [4. marts 2010] Medlemsmøde i Sejlklubben Sundet om Klubudvikling.
Udbud og konkurrence 31. JANUAR Monopoler/dominerende stilling og udbud › Hvad er monopol/dominerende stilling ? ›Konkurrenceretligt ? Tilstrækkelig.
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Interesse Vilje Hensigt Mål Kommissorium SOSU Netværket øst for Storebælt.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Michael Hald Konsulent, KL
Klik for at redigere titeltypografi i masteren Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren Skarven – en succeshistorie med store.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Dødfødte kalve Data fra november |
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.
Ved Jannie Asklund Mobil:
Projektstyring dag 2.
Program Indkøb i Frederiksberg Kommune Nuværende miljømål og indkøbspolitik Fremtidens grønne indkøbspolitik.
Pressemeddelelse om - Mobilt bredbånd og internet på mobilen Tal fra Q danskere har deltaget i undersøgelsen.
Benchmarking | Benchmarking Virksomheds- analyse 1 Sammen- ligningstal Virksomheds- analyse 1 Sammen- ligningstal Virksomheds- analyse 2 Finans.
Ejerskifte fase 3.. Målgrupper efter Ejerskiftet Virksomheden der forsætter med nye ejere Virksomheden drives videre efter Going Concern konceptet, og.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
Sygehus perspektiv Afgiftning og motivation af misbrugere.
Nye ældre – nye muligheder
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Samarbejdsaftale Badminton
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Forpligtende aftaler - og loyalitetsaftaler
Mobil- og bredbåndsdækning
Et fælles kig på fremtidens aftalelandskab
Institutionernes erfaringer med møbelindkøb
Hvordan giver indkøbssamarbejde værdi for institutionerne i fremtidens aftalelandskab.
20. september 2018 Ny 02.08, Tele og data, 2014 Tom Kjærsgaard Larsen.
10. august 2019 Ny 02.08, Tele og data, 2014 Tom Kjærsgaard Larsen.
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
Præsentationens transcript:

Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland

Oversigt Baggrund Begrænsede handlemuligheder Dilemmaet Pressemeddelelse Muligheder i eget udbud Mulige stramninger af krav Hvad håber vi på

Baggrund Omfattende kommunal digitalisering øger afhængigheden af især mobil telefoni og bredbånd: Meget arbejde udføres udenfor rådhuset Arbejdsgange systemunderstøttes tættere Mobile enheder vinder frem Mobildækning omfatter tale og data I Midt- og Vestjylland er den udendørs tale- dækning ikke fuldstændig I Midt- og Vestjylland er dækning med mobilt bredbånd helt utilstrækkelig Digitaliseringskravene skeler ikke til disse forhold – og det er afsættet for det fælles tele- og dataudbud

Begrænsede handlemuligheder Teleforliget 1999 – fokus på markedskræfter som mekanisme til udbredelse Kommunalfuldmagten – kommunerne er ikke til for at udbrede eksempelvis mobile bredbånd og fremme bedre dækning Erhvervsliv og borgere afspejler frustration over utidssvarende dækning – men kommuner må ikke generelt fremme dækning for dem Manglende håndtag i eksisterende forpligtende aftaler som SKI og SKI Det er dog muligt at stille krav i forbindelse med køb af telefoniydelser – således også ved eget udbud

Dilemmaet Digitaliseringen er vanskelig med nuværende mobildækning Borgere og erhvervsliv er også begrænset af nuværende mobildækning Der er ikke hjælp at hente i eksisterende indkøbsaftaler På egen hånd har den enkelte kommune ikke volumen til at gøre sig interessant Men hvordan fremmer man så bedre dækning til gavn for kommunernes medarbejdere, indirekte borgere og erhvervsliv? Og hvordan gøres det uden løbske priser til følge?

Hvorfor ikke SKI aftalerne? Teleleverandørerne kan ikke forpligtes på at foretage en ønsket udbygning af dækning i den enkelte kommune under SKI og eksisterende SKI Med andre ord kan den enkelte kommune ikke forlange bedre dækning end den leverandøren tilbyder i forbindelse med udbuddet Hvis en kommune vil arbejde aktivt med at forbedre sin mobildækning i aftaleperioden, er SKI’s aftaler derfor ikke egnede I forbindelse med høring af SKI afviste SKI at indføre sådanne forpligtelser for leverandører på aftalen SKI arbejder dog med en stand by leverandør, hvis der konstateres områder med dårlig dækning hos hovedleverandøren Modellen introducerer mere administration og opfølgning Modellen tager ikke højde for kørende medarbejdere, der kan opleve flere områder med dårlig dækning hos begge leverandører Modellen løser ikke problemet hvis begge leverandører har sammenfald i områder med dårlig dækning

Pressemeddelelse

Muligheder i eget udbud Krav kan øges med henvisning til kommunale behov Volumen kan øges ved at gå sammen flere kommuner Volumen kan øges ved at indføje f.eks. mobiltelefoner og andre varer i udbuddet Volumen kan øges ved at øge den efterfølgende rammeaftales levetid

Mulige stramninger af krav I Generel dækning – andre aftaler kræver eks. 98 % demografisk dækning. Vi mener, at man kan stramme dette krav ved at arbejde med andre opgørelser end den demografiske Vi mener, at man kan stramme dette krav, fordi flere teleudbydere allerede arbejder på at øge den generelle dækning med tale og dataforbindelser Man kan arbejde med kendte områder med dårlig dækning som eksempelvis i SKI

Mulige stramninger af krav II Kommunal dækning – andre aftaler etablerer f.eks. konkurrence på at tilbyde udendørs dækning Vi mener, at man kan stramme dette krav ved generelt at øge vægtningen af dækning over pris i udbuddet Vi mener, at man kan stramme dette krav, ved at lade leverandørerne konkurrere mere også på den indendørs dækning på kommunale adresser

Mulige stramninger af krav III Etablering af bedre dækning efter aftalestart Vi mener, at man bør sikre sig leverandørers samarbejde om at etablere dækning, hvor den ønskes forbedret Vi mener, at man kan arbejde med dette i en dialog. Forudsætningen for en vellykket dialog er, at man i sidste ende kan forlange bedre dækning Pris/risiko kan f.eks. tøjles ved i første omgang at tillade afsøgning af andre muligheder for at øge dækning Pris/risiko kan tøjles ved i den sidste ende at tilbyde eks. færdige ”master” eller lejefri benyttelse, såfremt man presser etablering af merkapacitet igennem

Hvad håber vi på? En forbedret dækning ude og inde på kommunernes adresser Et fordelagtigt prisniveau ift. eksisterende aftaler En afsmittende effekt på den samlede mobildækning i alle kommunerne til gavn for daglig drift, digitalisering, erhvervsliv og borgere