IS-Strategi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Miniprojekter, efterår 2013 Strategisk ledelse. 1. Fra agil entreprenør til trusted stabil samarbejdspartner Lille Dansk virksomhed som vokser meget.
Virtuel medarbejder eller konsulent
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Analyse af eksterne og interne forhold
Gode råd og eksempler på faldgruber
Arkitektur - data.
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
IM-Strategi.
Vi gennemførte en række interview ifm
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
IT og virksomheden Organisationsteori.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Virksomheder – Leavitt’s model
Formularer (Access, del 3)
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Forøg din værdi som konsulent
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
IT-Strategi.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Budgetkontrol KAPITEL 12 ss. 504 – 519 samt
Salg og service Dag 1.
Virksomheder - definition
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Intern kommunikation PR og presse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
3 Eksterne forhold Eksterne forhold er forhold i virksomhedens omverden, som påvirker virksomheden. Eksterne forhold opdeles i: Den afhængige omverden/nærmiljøet.
Udviklingen i virksomhedens omverden Kapitel 7
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
CRM !? ”CRM handler sådan set bare om at behandle kunderne ordentligt og samtidig kun bruge energi på dem, hvor det kan betale sig.” - Claus Due, 2003.
Rambøll Managements definition af it-governance
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Dokumentation af opgaver
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Erhvervsservice Vækst og udvikling
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Rudersdal Kommune KL’s Ledertræf 2010 Den Kompetente Leder v/ Bjarne Pedersen, Kommunaldirektør Suzanne Henningsen, Skoleleder.
Det frivillige arbejde giver overskud Det frivillige arbejdes indflydelse på samfundet og økonomien.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Stress En folkesygdom?.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
IT i DGI – DGI i IT Møde med direktionen marts 2014 Ole B. Poulsen IT i DGI 2014 Direktionsmøde den 12. marts 2014 Bilag 6.1.
UU årskonference Stort behov for strategisk ledelse i det offentlige – men det er ikke uden dilemmaer  Kurt Klaudi Klausen, professor i offentlig organisation.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Samarbejdsaftale Badminton
Virksomhedens omverden
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
26. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Leavitts model.
Leavitts model.
Customer relationship management CRM
Business Model Generation
Mission, vision og forretningsidé
Projekt:værktøjsdagen 2018
En klassifikations-case
Præsentationens transcript:

IS-Strategi

Information kræver teknologi Alle strømme af infor-mation i en virksomhed er – i princippet – ikke afhængige af valget af teknologi Hvordan i alverden gjorde de i gamle dage??? RHS - Informationsteknologi

Information kræver teknologi Hvad er det, der skal drive en virksomheds valg af brugen af informationsteknologi? Virksomheden må formulere strategier for anvendelse af IT i virksomheden Ledelsesopgave RHS - Informationsteknologi 3

RHS - Informationsteknologi IT / IS / IM - strategi Traditionelt opdeles strategier for anvendelse af IT i tre niveauer: IS-strategi: Informations Systems Strategi IT-strategi: Informations Teknologi Strategi IM-strategi: Information Management Strategi RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IT / IS / IM - strategi IS-strategien definerer, hvordan vi vil anvende IT eksternt og internt. Er styrende for IT-strategien IT-strategien definerer, hvordan vil vi udvikle vores IT-platform IM-strategien definerer, hvordan vi udmønter vores IT-strategi i praksis RHS - Informationsteknologi 5

RHS - Informationsteknologi IS / IT / IM - strategi Hvorfor vil vi? IS-Strategi Hvad skal der til? IT-Strategi Hvordan gør vi? IM-Strategi RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IS-Strategi Hvorfor skal vi lave noget om? Ny teknologi kommer hele tiden til Verden forandrer sig Vores konkurrenter udvikler sig Kunderne kræver det ”Nu bruger alle andre System X” ”Jeg har set et smart system…” RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IS-Strategi Faktorer fra Virksomheden selv Nærmiljø Fjernmiljø Ændringer kan være frivillige eller påtvunget udefra RHS - Informationsteknologi 8

RHS - Informationsteknologi IS-Strategi I sidste ende vil vi gerne Kunne gøre det samme med færre ressourcer Kunne gøre mere med samme ressourcer Gøre helt nye ting – fordi det tilfører værdi Lidt forsimplet, men i sidste ende drejer det sig om værdikæden Danske Bank: Tjene flere penge Røde Kors: Yde mere hjælp RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IS-Strategi Ydermere opdeles IS-strategi i en ekstern del og intern del Ekstern del: Hvordan kan vi anvende IT i forhold til den omgivende verden Intern del: Hvordan kan virksomhedens egen IT-situation udvikles RHS - Informationsteknologi

IS-Strategi (ekstern) Igen ser vi på virksomhedens omgivelser Nærmiljø Kunder Leverandører Konkurrenter Fjernmiljø Lovgivning Offentlige myndigheder Befolkningen generelt RHS - Informationsteknologi

IS-Strategi (ekstern) Eksempler på overvejelser Nye kanaler til at forøge vores synlighed ift befolkningen generelt Mere smidig kommunikation med vores leverandører og kunder Opfyldelse af lovgivning om brug af elektro-nisk fakturering til det offentlige Automatiseret styring og analyse af vores kunderelationer (CRM) RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IS-Strategi (intern) Virksomheden selv ift brug af IT Teknik Behov / Muligheder Ambitionsniveau Økonomi Mennesker Uddannelse Kompetencer Organisation Arbejdsgange Kan/vil vi omstille os RHS - Informationsteknologi

RHS - Informationsteknologi IS-Strategi (intern) Eksempler på overvejelser Skift i kompetencer hos medarbejdere Uddelegering af ansvar vha IT Organisationsændringer Uddøende teknologier Muligheder for automatisering af interne processer (informationsflow, kunderelationer) RHS - Informationsteknologi