Fremtidens skole - skolen fremtid 2. februar 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Er du vokset op i 50-, 60- eller 70-erne..... ?
Trivselspolitik på Løsning Skole
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
Fremtidens Videoforbruger
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Bokstav børn.
Det der med mennesker, - kan det nu betale sig ?
Arbejdspladsudvikling
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Forældremøde X årgang.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Fair play og respekt Danmarks Ishockey Union. Danmarks Ishockey Union (DIU) har det overordnede ansvar for ishockeyens fælles værdigrundlag i Danmark.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Sommer hele året? Den anden bolig og forbruget Oplæg på Dansk Byplanmøde, 2012, Kirsten Gram-Hanssen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Virksomheder - definition
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Støvring den 11. september 2007
- Hvad kan I forvente som forældre?
Generation Y og arbejde, hvad så? Alice – Hypervælgeren Bastian – Lystfiskeren Shamir/Aisha -
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Intern kommunikation PR og presse
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Den inkluderende skole
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Seniorbofællesskabet Kløvermarken. Hovedoverskrifter Mangeartede bofællesskaber Visioner Kløvermarkens visioner Justering af visioner Succes-kriterier.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Fritidspas.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Hej 8. klasse… Jeopardy.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Psykoedukation skizofreni
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Præsentationens transcript:

Fremtidens skole - skolen fremtid 2. februar 2009

Det er svært at spå – især om fremtiden! En krystalkugle

Kig med i fremtidsforskernes kalejdoskop? •Ønsker og forventninger til fortsat materiel velstand •Nye livsfaser •Relationer er helt centrale, - ensomhed og venner •Hvad skaber frygt og utryghed •Det er resultater der tæller •Den nye mangelvare bliver den nye luksus •Nye idealer Begrænsede ressourcer kræver fokus på: •Det grønne valg: miljø og klima •Det sunde valg: kost, motion, arbejdsmiljø •Samarbejde mellem professionelle og frivillige •Sammenhæng mellem mål og økonomi

Luksus og materiel velstand •Levestandarden er steget helt fantastisk •Materielt lever vi som grever og baroner, når vi sammenligner os globalt •Luksus er blevet en selvfølge – næsten for alle •Der vil i stigende grad være interesse for at sikre mulighed for velfærd •Fremtidens udfordring: Tilbage på sporet frem for erstatning – vi skal selv opleve - person frem for penge

Fremtidens børne- og ungdomskultur •Hypervælgeren Shopper rundt og afprøver forskellige muligheder, kan godt være i gang med sit syvende uddannelsesforløb på 3 år •Lystfiskeren Vælger kun at deltage i lystbetonede opgaver/aktiviteter. Arbejde skal være lige så sjovt og spændende som hobby. Lystfiskeren stiller ikke op til kedeligt rutinearbejde

Ensomhed blandt årige

Nære venner blandt årige

Hvad betyder mest i livet? •Venner –Tre lag af venner –4-8 intime venner, gode venner, netvenner •Familie –Mine forældre, især min mor •Aktivitetsvenner – sport, fritidsinteresser mv.

Fortrolighed •Har du nogen at tale med, hvis du har vanskeligheder? •64 pct.: mor og far - og venner •16pct.: mor og far •14 pct.:venner •6 pct.: ingen

Hvad er danskerne bange for? •Pludselig død blandt de nærmeste •Klimaeffekten og vandforurening •Kræft og andre dødelige sygdomme •Miste livs-evner: Hukommelse, kraftig overvægt, stress, overfald, skilsmisse, utroskab •Familie og børn rammes •Dårlig ryg •Lavest: Kaput maskine, strejke, fyring og utæt tag

Resultater tæller for de unge! •Hvor unge tidligere var fokuseret på at realisere sig selv, er de i dag mere optaget af at lykkes i forhold til omverdenen. Kollektive individualister er den betegnelse, velfærdsstatens fremtidige samfundsstøtter har fået •Det siger forskningsleder Noemi Katznelson fra Center for Ungdomsforskning på Danmarks Pædagogiske Universitet i undersøgelse om unges uddannelses- og karrierevalg.

De nye mangelvarer bliver den nye luksus! •Tid: Afkobling, have tiden til sin egen rådighed •Opmærksomhed –En luksus at være massemedie-fri – at kunne være fuldt sammen med et andet menneske •Rum og plads –Udfoldelse, der hvor ingen andre kommer, væk fra bilkøer, monkey- class, forsimple sin bolig •Fred og ro – fravær af larm og støj •Natur og renhed: Ren luft, rent vand, mad uden gift •Sikkerhed –Fuldkommen tryghed er en ny luksus – næsten alle steder er risikobetonede

Tidsånden og nye idealer •Unikke enkeltindivider – der afviger fra hinanden – ”alt er tilladt” indenfor mode, •Normaliteten er indsnævret,det er middelklassens ulidelig sejr rygning, fedme, alkohol, - men der er en reaktion på vej •Fra fremmedfjendskhed til tvunget mangfoldighed og en ny accept •Gøre noget godt – en god sag – mening og indhold i tilværelsen •Nyt sundhedsbegreb – forebyggelse af sundhedsrisici

Elite, middelklasse og de marginaliserede •Eliten vokser - men der er grænser for størrelsen •Middelklassen - kan snart det hele – og er blevet rigtig stor – ikke rigtig globaliseret, men langt mere viden, kunnen og information end tidligere •De marginaliserede - bruger den forkerte strategi på livet – spiser meget, forbruger i nuet, numerologi frem for planlægning – det er ikke pengene, der er den største forskel det er videnskapital og socialkapital

Hvilken rolle skal skolen spille? I en verden der er •Accelererende •Rastløs og hvileløs •Hvor tid og sted er ophævet •Hvor ”Du altid er på” •I ustandselig bevægelse

Skolen skal understøtte •Socialt netværk •Anerkendelse og respekt •Kompetence •”modstandskraft” •Selvværd •Identitet •Indre kerne af overbevisning

Skolerne i Ishøj vil være kendt for? •Et centralt styret decentralt system •Professionalisme i forhold til drift og udvikling •Forandringsdygtighed, hurtig og klog tilpasning •Systematisk kvalitetssikring, - arbejde med mål, evaluering og opfølgning •Rentabilitet, - skabe rentable enheder, fokus på det der virker •Ambitiøse mål for elever og medarbejdere •At rumme og ramme Ishøjs børn og unge

Bliv leder i dit eget liv Hvad vil jeg? Hvorfor vil jeg? Hvem er jeg? Hvordan vil jeg? Kræver • Ro • Tid • Fokus Hvad kan jeg?

Du må selv være den forandring, som du ønsker at se i verden Mahatma Gandi