Flere sandheder Formidling og metode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Problemformulering Hvad sker der i sammenstødet mellem omsorg og administration på en hospitalsafdeling? Hvilken betydning har dette sammenstød for sygeplejerskernes.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Analyse af kvalitative data
Lederudvikling.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Innovative ledelsesrum. Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis.
Formidling og metode Kvalitative metoder
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Effektivitet og Kvalitet Indlæg ”Der står altid et menneske bag” Dansk Facilities Management – 26. januar 2006.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Å.
Forretning og Ledelse lektion 7
Videnskabsteori og faglige metoder
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Æstetiske læreprocesser
Kultur- og branchestudier
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Vejlederens kommunikation
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
”Det professionelle venskab”
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Modstand i STS & innovation Peter Danholt, Center for STS-studier, IMV, AU DASTS - DPU
Inklusion og inkluderende processer
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Internettets historie...
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
When The Center Does Not Hold: The Importance Of Knotworking
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Problem- and play- based Learning
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor Camilla Moring, lektor.
Leg, kreativitet dannelse
Præsentationens transcript:

Flere sandheder Formidling og metode 22.10.12 Anne Hatting ITU 22.10.12

Viden i flg. ANT Rensede versioner af en broget virkelighed Orden = et stabiliseret resultat af processer Det vi tager for givet er effekt af forbindelser mellem heterogene aktører Vi (som sociologer) kan studere forbindelser hvad kan vi studere, når vi udspørger enkelte individer? Anne Hatting ITU 22.10.12

Livet i laboratoriet Kontroverser og ufærdig viden Stabilisere til ‘black box’ (facts, teori, selvfølgeligheder) Eks. Fra aktuelle debatter: Fosterskanninger, meningsmålinger ved folketingsvalg, IT – selvbetjening for borgerne, IT i folkeskolen, mobile tlf. og computere, IT-ledelse …. Anne Hatting ITU 22.10.12

Laboratoriet En artikelproducerende kultur ‘natur’/ sandheder er resultat af forhandlinger Først opdagelse, så videnskabelig dom Inskriptionsapparater – opstillinger, der leverer en visuelfremstilling Inskriptionsapp. -> beskrive processer uden at blive ‘forstyrret’ af disses kompleksitet Anne Hatting ITU 22.10.12

Inskriptionsapparat – eks. Et statistisk institut ~ en kalkulationsmodel som fx ADAM, DREAM, MINERVA … (kaotisk input -> ‘ordnet’ output) En database eller et regneark - fra praksis (arbejdsprocesser eller dyreforsøg, til tal til grafik) – væk med rodet og med dyrene, frem med ‘orden’ og ‘overblik’. Eks. - jeres projekter ?? Anne Hatting ITU 22.10.12

Kategorier og dikotomier Minerva – opdeler en gruppe mennesker i 4 kategorier (Bourdieu-inspiration). Hvad afspejler kategorierne? I flg. ANT: fiktion! Man kan ikke inddele verden i genstandsfelter Man kan se på praksis og på processer, hvor der sammenvæves Vælg begreber, der kan ‘sige noget’ om praksis (der er intet privilegeret begrebssæt) Anne Hatting ITU 22.10.12

Udvikling af netværk – finde allierede Pasteur – skabte forbindelser (mikrober, landmænd, dyr, læger, …) Vaccinere en befolkning -> omdefinere kategorier (fra socialklasser til rask/smittet) Eksperten i/og samfundet: - Pasteur-med-den-frelsende-vaccine ELLER ‘organdonation i 2012’ (ligheder, forskelle?) ELLER ‘det nye IT-System’ Anne Hatting ITU 22.10.12

Materialer og tanker – repræsentationer af verden Kan ting/ materialer have agency? Agency: intentioner og evne til at mediere social handling = aktiv Aktive materialer – fortidens nærvær i nutiden (ufrivillige erindringer, der gentages ubevidst i nutiden, men ikke kan fortælles (via interview og survey) , og derfor ikke fortolkes fx hermeneutisk Anne Hatting ITU 22.10.12

Relationer og netværk ‘Mennesker flyver’ siger vi Latour: Nej, mennesker flyver ikke, ej heller flyvemaskiner. ‘Flying is a property of the whole association of entities that includes airports and planes, launch pads and ticket counters. B-52s do not fly, the U.S. Air Force flies. Action is simply not a property of humans but of an association of actants….provisional ‘actorial’ roles may be attributed to actants only because actants are in the process of exchanging competences, offering one another new possibilities, new goals, new functions’ (Latour, Pandora’s Hope, 1999:182). Anne Hatting ITU 22.10.12

Relationer og netværk Mennesker bruger IT-systemer ? Nej, ikke mennesker, men en samling af eksistenser, som det ikke giver mening af analysere adskilt (Latour) - Handling kan udøves af en samling af eksistenser (humane og non-humane aktører) - Midlertidige aktørroller kan tillægges aktanter, fordi de er igang med at udveksle kompetencer og tilbyde hinanden nye muligheder Anne Hatting ITU 22.10.12

Pillebordet Livet væves sammen med forbrug af medicin Et fiktivt biografisk forløb: 28.000 piller + fotos Pillebordet folder tid og rum sammen Man overrumples af virkelighedens ‘tilstedevær’ Museumsgenstande er bærere af betydning, har materiel kvalitet ~ IT-systemer er bærere af betydning! EKS ?? Anne Hatting ITU 22.10.12

Viden Mange teoretiske bud. Fx: betydnings-kultur (viden er kun legitim, hvis den er produceret af et subjekt/person, der tolker) og tilstedeværs-kultur (verden/ praksis selv) de to kulturer kan ses adskilt (Gumbrecht) eller sammenvævet (Ingold) Anne Hatting ITU 22.10.12

Hele livet – og øjeblikket Pillebordet – livets udstrækning i rum Se på verdens materielle flow – fx. silketørklædet. -Silken som et materiale i en evig proces (morbærblade, larver, væv …) – tørklædet som en midlertidig stabilitet Hvordan kan indsamlede data vedr. IT-systemer få karakter af ‘pillebord’? Hvilken evig proces er I dykket ned i? Anne Hatting ITU 22.10.12

Pillerne og ‘mig’ En intellektuel oplevelse – erkende pillebrug En kropslig oplevelse – bjerget af piller på bordet Oplevelse af ‘tilstedevær’ kræver tilstedevær, derfor er det svært at skrive om IT-brugere – intellektuelle og kropslige oplevelser? Hvordan skrive om det ? Anne Hatting ITU 22.10.12