LEDELSE AF TALENT - I ET ELITE-DANNELSESPERSPEKTIV

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Det her talent foregår i nærheden af mig…
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Giv vejledningen vinger!
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Træningstilbud i Vedbæk Tennisklub Vi håber at kunne byde dig velkommen til vores klub, og at du/I vil benytte et af vores mange træningstilbud Motionisttræning.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Feedback Manual.
Af Michael Højlund Larsen
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
P O R T R Æ T A F Ludvig Holberg. I N D H O L D S F O R T E G N E L S E Portræt af Ludvig Holberg Kapitel 1- Holbergs baggrund Kapitel 2 - Rejser Kapitel.
TRÆNER VI ”RIGTIGT”? ”Har vi en høj kvalitet og kompetence i arbejdet med at udvikle spillerne?” Oplæg, spørgsmål og debat!
Evnen til at se og forstå talenternes forskellighed og behandle dem individuelt ud fra deres præmisser, gøre sig umage for at forstå de bagvedliggende.
Støvring den 11. september 2007
”Smidstrup Skærup Skole i bevægelse” Skolebestyrelsen Marts 2011.
Idrætseksamen 2006 Indledning Valg af emne, problemformulering..
Procesværktøjer.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Lærerprofessionen.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
HVAD SIGER BIBLEN OM KVINDER SOM HANNE?. Hvem kan finde sig en dygtig hustru? For hun er langt mere værd end juveler.
Fatter du Watt? 1 Watt er defineret som den effekt, der ydes, når der hvert sekund udføres et arbejde (eller omsættes en energi) på 1 joule, altså 1.
Pædagogisk forår i København
Etiske problemstillinger i forbindelse med patientinddragelse
KUP - seminar Oktober 2014 Ullevål. Status på KUP 17 klubber indgår Lia er gået ud og Kjelsås er kommet ind 16 af 18 har gennemført Startmøte med.
Strategi og samfundsdiagnostik
Future Zone, CBIT, RUC Mellemfolkeligt Samvirkes uddannelsesteam februar 2015.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Om at spørge.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Selvet som fokus i coaching – set ud fra Søren Kierkegaard Susanne Ploug Sørensen
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen,
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Tekniske og motoriske færdigheder Færdigheder – Udvikling og Kvalitet!
Talentet og udviklingsmiljøet Hellebjerg 26/ Claus Hansen.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Smidstrup prisen 2001 Jesper Larsen
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

LEDELSE AF TALENT - I ET ELITE-DANNELSESPERSPEKTIV KENNETH AGGERHOLM, PH.D.

AGENDA 1. HVAD ER TALENT? 2. HVAD ER UDVIKLING AF TALENT? At have, eller at være, det er spørgsmålet 2. HVAD ER UDVIKLING AF TALENT? Talentudvikling som en dannelsesproces Elite-dannelsens bevægelser mellem værdi, frihed, overskridelse og erfaring. 3. HVORDAN KAN MAN SÅ LEDE TALENT? I et dannelsesperspektiv bliver ledelse til et spørgsmål om pædagogik. Talenternes primære pædagogiske forhold: Træneren 4 bud på tilgange: Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser

1. HVAD ER TALENT? ”et sæt karakteristika, kompetencer og evner, der er udviklet på basis af medfødt potentiale og mange års træning, konkurrence og interaktion med det omkringliggende miljø. (Henriksen, 2008) At have talent At være talent Egenskab og færdighed Fortid-Nutid (allerede) Mål: udfolde sit talent Fare: ’spildt talent’ Essens Potentiale og indstilling Nutid-Fremtid (endnu ikke) Mål: ophøre med at være talent Fare: ’evigt talent’ Eksistens

2. HVAD ER UDVIKLING AF TALENT? ELITE-DANNELSE Decentrering Det mulige og umulige ’Jeg kan ikke’ (endnu) Modstand Kvalitativ forandring ’Jeg kan’ Udvidet spillerum Åbenhed for ny erfaring Valget ’Jeg vil’ Mening ’Hvorfor?’ Indstilling Indfældet i sporten Mens man indhenter sig selv På et højere niveau Værdi Frihed Overskridelse Erfaring

DET PÆDAGOGISKE FORHOLD 3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser Pædagogik er ’at ville noget med nogen’ (Larsen) Mellemværende Normativitet og krav Tillid og fælles projekt Forskelsforhold Magt og autoritet Respekt og anerkendelse Selvvirksomhed ”Min træner er den, der vil, at jeg vil.” (Sloterdijk) Det pædagogiske paradoks TRÆNER SPILLER SAGEN

DET PÆDAGOGISKE FORHOLD 3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser ”Når jeg var værst, var jeg sammenbidt. Når jeg var bedst, var jeg humoristisk.” (Rudbæk) Komik: Misforhold og modsigelse Det modne forhold til misforhold: Humor Alvor bag spøgen “Den, som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorligt han og hun har faktisk fattet begge dele dårligt” (Piet Hein) ’Stadig søgen’ mod sandhed Humor mellem sokratisk ironi og dogmatisk visdom. Træneres brug af humor Fejlretning Retledning og opretning TRÆNER SPILLER SAGEN

DET PÆDAGOGISKE FORHOLD 3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser Narrativer skaber virkelighed De er overalt: Sporten, klubben, holdet, spillere, etc. Trænere skaber narrativer Fare: begrænsning Mulighed: mening Måder: Begivenheden (kampnarrativer) Indstillingen (udviklingsnarrativer) TRÆNER SPILLER SAGEN

DET PÆDAGOGISKE FORHOLD 3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser ’Sporten er dødfødt uden forbilleder’ Det/de beundringsværdige Kropsliggørelse af værdier og idealer Mødet og den ’beundrende undren’ (Arendt) Det fuldkomne Det tiltalende Movebo-effekten ”Hingezogenheit zum Höchsten” (Sloterdijk) Det utrolige som målestok for øvelser Beundringsøvelser i praksis Begejstring Før-glæde Møder (direkte og indirekte) TRÆNER SPILLER SAGEN

DET PÆDAGOGISKE FORHOLD 3. HVORDAN LEDE TALENT? DET PÆDAGOGISKE FORHOLD Humor Narrativer Beundringsøvelser Forhindringsøvelser ”thi Geniet [læs: den talentfulde spiller] er ikke en Praas, der gaaer ud for en Vind, men en ildebrand, som Stormen blot udæsker” (Kierkegaard) Konkrete og eksistentielle forhindringer Det eksistentielle ’superkompensationsprincip’ Udvikling på trods Anstrengelse og lidenskab Træneren som ’benspænder’ Aktiv modstand Udvidende begrænsninger Den sokratiske træner ’Hestebremsen’ TRÆNER SPILLER SAGEN

SÅ LEDELSE AF TALENT - I ET ELITE-DANNELSESPERSPEKTIV kan bestå af… Beundrings-øvelser Humor Forhindrings-øvelser Narrativer