Mikael Lindholm Redaktør Huset Mandag Morgen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virtuel medarbejder eller konsulent
Advertisements

- på vej mod et mere innovativt Danmark
DataHub implementeringsprojekt
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Velkommen.
Lederstormøde 6 – 16/12-08.
Analyse af eksterne og interne forhold
Velkommen til KICK-OFF på Nordjyske Nyskabere 2014
Marketingplanlægning
Opstart af netværk - fælles vision v/Henrik Mikkelsen Vækstgruppen Vordingborg.
Kompetenceudvikling i ISS
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Den glade CEO og iværksætter!
Præsentation Michael Ahring Petersen Projektchef/Manager Projects Tel  Business Kolding Akseltorv 8, 6000 Kolding.
Ledelse af innovative medarbejdere
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Virksomheder - definition
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Naturkvalitetsplanlægning EnviNa-temadag 30. april 2014
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
De 8 excellence-begreber
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Borgermøde 25. juni 2013 Velkommen til borgermøde! Ordstyrer: Formand for Plan- og Klimaudvalget Lars Simonsen 17:00 Velkomst ved udvalgsformand Lars Simonsen.
Markedsområdet Thorben B. Hansen chef for Markedsområdet Bente Bøllingtoft Lindstrøm, leder af Salgsafdelingen Peter Knudsen, Kundekonsulent - hovedansvarlig.
Velkommen til seminar for udviklingspartnere på Kortforsyningen ®
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Resultatet af Unge Stemmer
Velkomst og dagens program Marianne Pilgaard )Kommunemøde den 2. oktober 2014.
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Festivalchef Marttin Stuart Nielsen Admistrationschef Kirsten Mejnholt Logistikchef Teddy Hansen Publikumschef Søren Rasmussen Chefarkitekt Lex Telvig.
Administrativ organisation
Region Hovedstadens apotek
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Markedsanalyse og valg af kundegrupper Temamøde den 28. oktober 2004 v/Katrine Nygaard Hansen.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Borgmester Direktion Drift og Service Ejen- domme Job- center Borger- og Social- service Ældre og Sund- hed Dag- tilbud Skoler Familier og Sund- hed Administrativ.
Velkommen LVK Inspirationsdag Regionsmøde Dagsorden Status på foreningen LVK Skift af chefdyrlæge i kvægafdelingen Fokus på markedsføringen af LVK.
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Organisation bestyrelse og direktion
Organisation Direktion Nedrivning Anlæg Materiel Økonomi KMA.
INTERESSENT INVOLVERING
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
PRÆSENTATION AF VISION FOR UDVIKLING BADMINTON
Niels Voller Kristensen
Organisation bestyrelse og direktion
Præsentationens transcript:

Mikael Lindholm Redaktør Huset Mandag Morgen Innovationens elite Vi skal leve af vores evne til at nytænke. Men hvordan bliver vi verdensmestre i innovation? Hvad kan vi lære af de bedste? Mikael Lindholm Redaktør Huset Mandag Morgen

Nye forbilleder Nye innovations- kompetencer Ny forskning og viden Nye uddannelser Ny politik

Holdet bag Innovation Cup Sören Salomo, professor, Graz University Katrin Talke, Graz University Anders Drejer, professor, Handelshøjskolen i Århus John Bessant, professor, Cranfield University Wenche Strømsnes, Center for ledelse Thomas Hansen, Center for ledelse Jens Holmgren, Center for ledelse Jesper Bove-Nielsen, Digimental Lars Bo Madsen, Coloplast Per Falholt, Novozymes Frank Nielsen, Radiometer Trine Nielsen, Danmarks Radio Tommy Rex Christensen, Novozymes Jens Ove Nielsen, Jyske Bank Camilla Blomquist, Huset Mandag Morgen Henrik Larsen, PentaStrategy Mikael Lindholm, Huset Mandag Morgen Elinor Bæk Thomsen, Århus Amt Mai-Britt Aslund, Storstrøms Amt Pia Becker, Vejle Fjord Charlotte Kjeldsen, Innovationsrådet Verner Kristiansen, Innovationsrådet Jens Maaløe, formand for Midtjyllands Innovationsråd Bjarne Henneman, formand for Sjællands Innovationsråd Erik Rasmussen, Huset Mandag Morgen Susanne Gren Svendsen, Fyns Amt Jeppe Spure Nielsen, Århus Amt Brian Sørensen, Århus Amt Gitte Madsen, Nordjyllands Amt Bente Hornbæk, Århus Amt Henning Petersen, Center for ledelse Bjarne Nybo Jensen, EVU Steen Lohse, CVU Dorte Eg Auerbach, Fyns Erhvervscenter Erik Dalsgaard Hansen, Fyns Erhvervscenter Jan Neergaard, Kolding Erhvervsudvikling John Lassen, Zalto Henrik Knudsen, Iværkcenter Vejle Mogens Fahlgren Andersen, Ringkøbing Amt Erhvervsservice Frans Bjørn-Thygesen, Ringkøbing Amt Erhvervsservice Line Blaunfeldt Nielsen, Handelshøjskolen i Århus Anne Rasmussen, Handelshøjskolen i Århus Lise Haahr Hanneslund, VirksomhedsStart & Vækst Morten Nielsen, Handelshøjskolen i Århus Kean Sørensen, Handelshøjskolen i Århus Anders McIlquham Schmidt, Handelshøjskolen i Århus Susanne Holde, Handelshøjskolen i Århus Jacob Harritz Poulsen, Handelshøjskolen i Århus Mette Nordstrøm Simonsen, Handelshøjskolen i Århus Morten Toft, Potentiallyou Palle Gudbergsen, TIC Viborg Lone Andersen, TIC Viborg Nicolai Mandrup Hansen, Uddannelsescentret Knabergaard Tommy Nuncher, Uddannelsescentret Knabergaard Carsten Steno, Erhvervsbladet Per Westergaard, Ingeniøren Joannes Gaard, IDA Torben Bo Toft Christensen, Landbrugsrådet

Innovationens elite Fakta om deltagerne i Innovation Cup 2006 Nationalt 114 deltagere Beskæftiger 107.000 medarbejdere Private virksomheder omsætter for knap 10 pct. af Danmarks BNP Fremstilling: 39% – Service: 28% – Handel: 15% – Offentlig: 26% 29 pct. af omsætningen kommer fra produkter, som ikke eksisterede for 3 år siden Omkostningerne er skåret med 10 pct. seneste tre år

Innovationens elite er rene pengemaskiner Innovation Cup’s deltagere tjener penge på nytænkning Overskudsgrad Innovation Cup Danmarks 1000 største NB: Ingen tilgængelig tal for Gazellernes overskud

Hvordan måler vi innovationens frontløbere?

Innovationens syv cirkler En analyseramme for innovationsevne

Innovationens DNA Hovedmålepunkter i Innovation Cup Innovationsrammer – strategi, kultur og kompetencer Innovativ indstilling – kunder, viden, analyser Strategisk fokus – retning, kommunikation, innovationsfokus Kultur og struktur – holdninger, kompetencer, læring Innovationsprocesser – fra ide til implementering Ledelse – igangsætning og opbakning Projektledelse – styring og motivering Arbejdsproces – samarbejde og klarhed Innovationsresultater – ”Return on Innovation” Salg, kvalitet, kundetilfreds, image Intern effektivisering Fornyelse Kilde: Innovationens syv cirkler

Sådan bliver vinderne vist Rang Virksomhedsnavn Point Resultater Processer Rammer 1. ABC A/S 76 ☺☺☺☺ ☺☺☺ ☺☺☺☺ 2. BAC A/S 74 ☺☺☺ ☺☺☺ ☺☺☺ 3. CBA A/S 71 ☺☺☺ ☺☺ ☺☺☺ Pointskala fra 0-100 Placeringen bygger på svar fra 450 spørgsmål til ledere og medarbejdere i de deltagende virksomheder, som belyser 60 forhold væsentlige for hvorvidt en organisation er innovativ. De bedst placerede har haft besøg af en innovationsassessor, som har efterprøvet rigtigheden af data og bidraget til evalueringen af virksomheden.

Nationale vinderkategorier 2006 1. Private virksomheder (alle) – Top 25 2. Små virksomheder (10-100 medarbejdere) – Top 10 3. Store virksomheder (Best Innovator) – Top 1 4. Offentlige institutioner – Top 5 De samlede vinderlister med motiveringer vil være til rådighed på www.innovationcup.dk

Hvad gør de bedste?

Hovedpointer fra Innovation Cup 2006 Innovation ikke er lig med utæmmet kreativitet. Tværtimod. De bedste til innovation har en klar og tydelig struktur for, hvordan man arbejder innovativt og gør det tilmed meget disciplineret. De bedste har evnet at designe innovationsprocesser eller skabe en organisatorisk innovationsarkitektur, som frembringer vedvarende fornyelse og nytænkning. Mange af selv de bedste har ikke kortlagt og beskrevet innovationsindsatsen. Faktisk har ingen af vinderne af de regionale mesterskaber en egentlig nedskrevet innovationsstrategi.

Innovativ indstilling Risikovilje er tydeligvis et ”adelsmærke” for innovative virksomheder De mest succesfulde virksomheder er mere villige til at løbe en risiko i forbindelse med innovations-projekter – men det er typisk en kalkuleret risiko Figuren viser forskellen på top 10 og bund 10 i procentpoint

Videndeling De mest succesfulde virksomheder er langt bedre til at dele viden internt i virksomheden Forskellen er størst på hvorvidt viden om kunderne og markedet deles med alle i virksomheden, og hvor hurtigt ny viden bliver distribueret Figuren viser forskellen på top 10 og bund 10 i procentpoint

Kultur og struktur De mest succesfulde er bedre til at give deres medarbejdere rammer til at være innovative, de træner og udvikler medarbejdernes kompetencer til at være innovative. De mest innovative ved, at fejle er at lære – medarbejderne har pligten til at prøve og retten til at fejle Figuren viser forskellen på top 10 og bund 10 i procentpoint

Ledelsens rolle I de mest innovative har topledelsen i langt højere grad fokus på innovationsprojekterne Ledelsen har størst fokus på evalueringsfasen, som mange virksomheder har vanskeligt ved – fordi det er her de vigtige valg bliver truffet Figuren viser forskellen på top 10 og bund 10 i procentpoint

Strategisk fokus I de mest innovative virksomheder har kunden altid ret – deres strategi tager udgangspunkt i kunden De mest innovative fokuserer samtidig på de teknologiske muligheder for at differentiere sig fra deres konkurrenter Figuren viser forskellen på top 10 og bund 10 i procentpoint

Eksternt samarbejde De mest innovative lægger mest vægt på at samarbejde med kunder, leverandører og andre eksterne interessenter Når ideerne skal udvikles og testes gør de bedste det også i tæt samarbejde med eksterne parter Figuren viser forskellen på top 10 og bund 10 i procentpoint

Hvor er de største problemer Hvor er de største problemer? Forskelle på hvordan lederne og medarbejderne ser på innovation

Innovationens brudflader Hovedforskelle på ledere og medarbejdere Lederne mener innovationen fungerer bedre, end medarbejderne – vurderer 35 forhold ud af 48 højere end medarbejderne Lederne mener i langt højere grad end medarbejderne, at medarbejderne har gode muligheder for at slippe innovationen løs Lederne og medarbejderne er mest uenige om processerne, ikke rammer og resultater Lederne opfatter gennemgående deres engagement og involvering i innovationsprocesserne større end medarbejderne gør Medarbejderne opfatter samarbejdet med kunder og partnere som tættere og bedre, end lederne gør

Og nu til innovationens mestre 2006