LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Modul 1 - Processer.
Produktion og Logistik
Vi gennemførte en række interview ifm
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Erfaringer med og visioner om implementering af Office 365 på Tårnby Gymnasium Nicolai Schaarup.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Den brændende platform
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
IS-Strategi.
CSI i forsvaret.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Mestring af ADHD som voksen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Gruppeudviklingssamtaler
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) Inspirationsdag om kommunikation og patientinddragelse Enhedschef Marie Fuglsang.
Ledelse i forskellige retninger
Danske Lægesekretærer
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
KL´s visioner for kroniske patienter
juni 2009 Sygehus Sønderjyllands samarbejde med erhvervslivet Sygeplejefaglig direktør Ditte Thinggaard.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Digitalisering af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Ved vicedirektør Betina Hagerup.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Status på Badminton ift. visionsarbejdet
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Styringsmæssige afsæt
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Bløde færdigheder er hård valuta
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Firmamødets titel Oplægsholder.
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus Sygehusdirektør Henning Daugaard

Baggrund: Amtssygehuset i Gentofte/Gentofte Hospital Et gammelt og et nyt hospital → Nyt spor Strategi og vision født af økonomi og strukturreform → Brændende platform Pres på ledelsesstruktur → Behov/åbenhed for nye øjne Faglighed vs. ledelse og fag vs. fag Patientforløb inde og ude

Vision: Det Ny Gentofte: Fremtidens behandling til fremtidens patient Procesperspektivet Hvilke processer i vores drift skal vi være særligt gode til for at realisere visionen? Vision: Det Ny Gentofte: Fremtidens behandling til fremtidens patient Økonomiperspektivet Hvordan skal vi forvalte økonomi og finansiering for at realisere visionen? Patientperspektivet Hvordan skal vi fremstå overfor patienter og pårørende for at realisere visionen? Læringsperspektivet Hvordan kan vi udvikle, forandre og forbedre os for at realisere visionen?

Fremtidens sygehus Vision: Fremtidens behandling til fremtidens patient Korte, sikre, minimalt invasive, koordinerede, dokumenterede, effektive forløb

Introduktion af nye koncepter i dén verden Dybt forankret faglighed Kø ved projektlugen Altid meget andet (lige) om hjørnet Stjæler opmærksomhed ”Vil de nu spare igen?” ”Og de kan starte med at spare konsulenterne – og lytte til os!”

”Introduktion” af LEAN på Amtssygehuset i Gentofte Ledende overlæge inspireret - uden resultat Paradokshistorien om akkreditering og Lean og nye fysiske rammer Produktionsvirksomheder/standardisering Afventende ud fra reference administration/produktion

Hvorfor så? Forandre fra toppen OG fra bunden Øge migreringstempo, øge turnover i behandlingsstrategi Undersøge om det kunne understøtte HELE strategien – undgå ”projekt nr. 117” Bryde ledelsesfagligt ”traditionshierarki” Metode til at bearbejde det ”bløde” produkt (mennesker) i en hård verden (24-7 og teknologi)

Konkret introduktion Sygehusdirektion – konsulent Udvalgte afdelingsledelser – kritisk dialog uden projekt Dialog med ”kulturbærere” (Råd, MED) Vælge let-svært projekt – tæt på kniven – ”1201” Forankring - bæredygtig struktur – dialog ledelse og medarbejdere Ledelse og mål! Projekt, formidling, succes (20%)…efterår 2005 Og så gik det galt!

Læring Ledelse, ledelse, ledelse Tage konsekvenser Mågekonsulenter og egen organisation Tænke langt For snæver pilot – men brudt mure og blevet inspireret ”Japser-fims” Medarbejdere og ledere trygge ved ”koncept” – opsamler tavs viden Og det styrker i særdeleshed de 116 andre projekter Ringe i vandet – det uventede pres…….

Loop-læring/”livet leves forlæns” Organisationen allerede videre Strategi formuleret foråret 2006 LeanKompetenceCenter etableret og bemandet forår 2006 Reviderer strategi p.t. – så den forsvinder! Konsulenter kan analysere alt – men LEAN kan ikke bruges overalt Besparelser? Understøtte konstant økonomisk udfordring

Satsninger p.t. LKC og diverse konsulenter som ressource Konkrete projekter: DBG, akut medicin, billeddiagnostik (og 1201!) Eget-drive med support: Geriatri, HR osv. Gå hjem møder Vidensopbygning, generelt og konkret Uddanne ”forandringspiloter”

Centrale konklusioner Mål – ledelse – opfølgning Faglighed – ledelse – ejerskab/refleksion