Nu følger lidt supplerende oplysninger om former og afvigelser fra dansk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mundos lección 19 El piso nuevo. Comprar un piso Conchita har købt en ny lejlighed. Den har kostet hende seks millioner pesetas. Hun har betalt en million,
Advertisements

Her er spørgeordene på DANSK og på spansk
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Hvordan bruger vi hans og sin?
Historien om Jørgen Finke
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Trin 1: Vand ind i ’Kassen’
Oprydning på Pc'en Din PC bliver langsommere jo længere tid du bruger den Du er ikke årsag til dette Det er bare sådan din PC arbejder. Dine filer bliver.
Real Kompetence Vurdering
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Computerens anatomi.
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Adrián de Santiago de Compostela
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Boksen der gør det for dig Lavet af Rasmus og Anton.
Substantiver Navneord.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Hvor der er fokus på klimaet.
Vores ide er opladning af batteri i sko
Dansk 1. klasse.
Adjetivo.
Mireia de Barcelona Heidi, Jeanet, Michelle, Line og Malene.
Modus En af verbets bøjningskategorier (tempus fremstiller en situationen i en bestemt tid, aspekt lægger en bestemt synsvinkel på, afgrænsethed). Modus:
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Presenta a vuestra empresa. … y presenta también vuestro producto emprendador.
SÆTNINGSANALYSE.
Står i stedet for et navn
Vi skal se ham, som han er.. Enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren. 1. Joh. 3, 2-3.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
- Genteknologi Perfektionisme eller forbedring?
 ForrigeForfra X LukNæste  Vis igen Du er her: Niveau 1 - Trin 1 - Opgaven - Indledning Først skal du… Først skal du lige arrangere vinduerne, så de.
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Himmeriget ligner en skat, der lå skjult i en mark; en mand fandt den, men holdt det skjult, og i sin glæde går han hen og sælger alt, hvad han ejer, og.
SLIP DIN INDRE DONNA LØS Søndag d 21. September 2008.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Vandets vej fra hav til land
Substantiver Navneord.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Les aliments Qu´est-ce que tu manges pour être en forme?
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
Brug PresentMe me/index.html.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
MU104_Mester og Herre 1, S1 Mester og Herre, Frelser og Gud, lad Dine børn være ét. Bind os nu sammen med fredens bånd. Fyld os med Din kærlighed.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Susan bjørn Spanske og spanskamerikanske studier, sdu
¿Te puedes presentar, por favor?
Videohoy.es te trae los mejores videos de risa de toda la web, videos locos que realmente te harán mejorar tu dia, recuerda buscar los mejores dentro de.
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
Los toros - ¿cultura o maltrato?
”Vi skal se ham, som han er.
Præsentationens transcript:

Nu følger lidt supplerende oplysninger om former og afvigelser fra dansk

HVEM? findes både i ental: ¿quién? og i flertal: ¿quiénes? Formen afhænger af subjektets tal

¿Quién es la chica? = Hvem er pigen? ¿Quiénes son tus padres? = Hvem er dine forældre?

HVAD? kan i nogle tilfælde oversættes med ”hvordan” eller ”hvilken”: ¿Qué tal? = Hvordan går det? ¿Qué día es? = Hvilken dag er det?

HVOR? findes i afledninger med præpositionerne ”a” (= til) og ”de” (= fra) ¿Adónde? = Hvortil/hvorhen ¿De dónde? = Hvorfra

HVOR MANGE? bøjes i køn og tal afhængigt af det substantiv, det siger noget om

¿Cúanto es? = Hvor meget koster det? ¿Cúantos años tienes? = Hvor mange år er du? ¿Cúanta gente hay? = Hvor mange folk er der? ¿Cúantas chicas hay? = Hvor mange piger er der?

HVILKEN? bøjes i tal afhængigt af det substantiv, det siger noget om. Kan i nogle tilfælde oversættes med ”hvad”:

¿Cuál es tu número de teléfono? =Hvad er dit telefonnummer? ¿Cuáles son tus planes? = Hvad er dine planer?

HVIS? findes i afledninger med præpositionen ”de” (= tilhører) og ligesom ”quién” i ren form, findes her en flertalsform:. ¿De quiénes es el coche? = Hvis er bilen? (Hvem hører bilen til? / Hvem ejer bilen?)