Http://www.youtube.com/watch?v=l-_ZywDWRK8 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Velkommen til Mentoruddannelse
Visitsite.dk © anja nielsen Forskellige typer websider Søgemaskiner Webshops (betaling) Blog (i forandring – og to-vejs kommunikation) Stationære.
MEDIER OG KOMMUNIKATION Lektion Gitte Stald
Lektion 1 MEDIER OG KOMMUNIKATION Gitte Stald
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Religion og Oldtidskundskab
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Klasseledelse Lene Heckmann.
Agenda 1.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Kulturforståelse niveau C
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Projekt og kommunikation BPAK efterår lektion. Introduktion. 27. august 2012 Anne Hatting ITU
Praktisk om opgave og oplæg
INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION
Mediebrug i hverdagslivet. MEDIALISERING Samfundet er i stigende grad blevet medialiseret – og dermed tæt vævet sammen med medierne og deres logikker.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
1. Lektion: Det politiske system
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Innovation i AT/SO.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Velkommen til seminar for udviklingspartnere på Kortforsyningen ®
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Hvordan motiverer vi de unge?
Program Torsdag den 12. april HTX
Velkommen til fagligt samspil
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

http://www.youtube.com/watch?v=l-_ZywDWRK8 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

MEDIER OG KOMMUNIKATION Lektion 3 120208 Gitte Stald Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

kommunikation Kursusblog på http://mediekom2008.wordpress.com/ Log on: mediekom2008 password: gittestald wordpress.com Her lægges: Lektionsplan, seneste version Litteraturliste, pensum samt forslag til supplerende læsning Præsentationer fra undervisning, alle Litteratur til undervisning, pdf eller links Praktiske informationer af enhver art Grupper Kommunikation Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Dagens program Institutioner til at tænke med Time-in-kultur og time-out-kultur Mediernes dobbelte hermeneutik Øvelse Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Winehouse Grammy 2008 http://www.last.fm/music/Amy+Winehouse/_/Rehab http://www.redlasso.com/ClipPlayer.aspx?id=1227bc6e-23d2-40d9-bcc3-be4f4c70dea2 http://www.msnbc.msn.com/id/23100297/ http://politiken.dk/udland/article469936.ece http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2008/02/10/075246.htm http://www.redlasso.com/ClipPlayer.aspx?id=a1084e54-401a-4dc0-bc2f-6a9d42d73c96 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Medier - institutioner til at tænke med Levi-Strauss (1991/1962) – objekter til at tænke med om religiøse eller eksistentielle overvejelser – (al)ting tilskrives en kulturel værdi og betydning Medier – mere komplekse end ting, men også fysiske objekter Medier – er programmerbare så registret af indhold og mulige udtryk, og dermed kommunikationen, er omfattende Først sproget og senere de teknologiske medier har overskredet de fysiske genstandes kommunikation – ”med meget store konsekvenser for kultur og samfund til følge” (M&S s.33) Papua New Guinea er beliggende øst for Indonesien, umiddelbart syd for ækvator. Landet udgør den østlige del af øen New Guinea samt en række mindre øer: New Britain, New Ireland, øen Manus i Bismarck øgruppen, Bougainville, Buka, Nissau der ligger i den nordlige del af Salomon øerne, Luisiada og Entrecasteaux øgrupperne samt øerne Trobriand og Woodlark sydøst for New Guinea. Den vestlige del øen New Guinea er den indonesiske provins Irian Jaya. Landet har vulkansk oprindelse og er bjergrigt - bortset fra de fladere kystegne. Landet er i nogle egne udsat for betydelig skovning. Kilde: http://www.leksikon.org/art.php?n=2963 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Medier - til at tænke med Fra lektion 2: Refleksivitet – gør det muligt for folk at orientere sig, agere og tilskrive mening til oplevelser / erfaringer Bevidsthed → praktisk (delt opfattelse), diskursiv (fokuseret intentionalitet) (ubevidst) Mediernes rolle som middel til refleksivitet og som kilde til social strukturering. (A Handbook … s.2, Giddens 1984:377) Mediated interaction (extended time-space, outside co-presence) → ”disembedding ” (løsrivelse) af folk fra traditionelle relationer og omgivelser → ”reembedding” (genindlejring) in andre sociale formationer Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Medier og samfund Medieanalyse – betydningen af ”mediebegivenheder” og ”medierede begivenheder” – hvad skaber begivenhederne? ”Derfor er opgaven for medieanalysen ikke at spekulere over, hvordan begivenheder måske kunne forløbe uden mediernes indblanding, men at redegøre for, hvordan samspillet mellem medier og begivenheder faktisk forløber, også udover ceremonier eller højtider. Medierne skal ikke analyseres separat fra samfundet, men som en uadskillelig, konstituerende del af samfundet.” (Medier og Samfund s.36) Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Time-in-kultur og time-out-kultur Hvordan bidrager medierne til individuel og samfundsmæssig refleksion over sig selv? Kultur som bindeled og selvstændig proces mellem samfundets strukturer og dets konkrete politiske og økonomiske begivenheder OG mediernes fremstillinger af strukturer og begivenheder. Kultur forstået som (?) Sæt af betydninger og fortolkninger, der får et samfund og dets institutioner til at at hænge sammen og som forener dets medlemmer, idet mindste som en referenceramme for videre kommunikation, konsensus såvel som konflikt. Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Time-in-kultur og time-out-kultur Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Mediernes dobbelte hermeneutik Hvordan indgår medierne og deres publikum konkret i og bidrager til mediernes mange fortolkende aktiviteter? Medierne fortolker samfundet reproduktion og udfordring af Mennesker fortolker medierne dominerende opfattelser af hvordan samfundet fungerer Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Den hermeneutiske cirkel Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Mediernes dobbelte hermeneutik Hvordan indgår medierne og deres publikum konkret i og bidrager til mediernes mange fortolkende aktiviteter? Medierne fortolker samfundet reproduktion og udfordring af Mennesker fortolker medierne dominerende opfattelser af hvordan samfundet fungerer Giddens: videnskabelige fortolkninger får yderligere konsekvenser for et samfunds selvfortolkning, når resultaterne føres tilbage til samfundet. (Medier og Samfund s.44) Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Time-in-kultur og time-out-kultur Mediernes rolle som institutioner til at tænke med, samt den dobbelte hermeneutik, som medierne bidrager til via dynamikken mellem time-in og time-out –kultur. Medier og Samfund s. 46 Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Næste lektion Temaer: Medieteori / Medium theory Affordances, emergens og momentum Medier og mediemiljøer, herunder konvergens Offentligheden som institution og offentlighedsmodellen Mediernes modtagere Metoder til forskning i medier og kommunikation Læsning: Hjarvard: Simulated conversations (K) Medier og Samfund kap. (4 og) 5 Hjarvard: Forholdet mellem kvant. og kval. Metoder …. (K) ”A Handbook …” kap.13, 14 og 15 som opslag/baggrund Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Dagens øvelse Øvelser Øvelser tirsdag d. 12 februar I dag skal I analysere jeres eget mediebrug, evt. ved at føre en mindre dagbog over jeres mediebrug fra i morgen mandag til tirsdag. Formålet er at kunne diskutere jeres mediebrug indbyrdes i gruppen. Hvordan bruger i de forskellige medier, og til hvad? Er der nogen sammenfald? Hvordan ville jeres hverdag se ud hvis I ikke gjorde brug af de forskellige medier? Derudover skal I indføre en eller anden form for mediebiografi, hvor I inddrager oplevelser eller erindringer fra jeres barndom. Forsøg at inddrage jeres forældres brug af medier og deres medievaner, gerne sammenstillet med jeres. Kan I huske nogle radikale ændringer, både i forhold til medier og medievaner? Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /

Gruppefordeling Gruppe 1: Kasper Iversen, Dan Ekrem, Louise Nipper, Marie Begovich, Nicolai CC Gruppe 2: Sigurbjorn Oskarsson, Peter Bencke, Amer Salem, Louise Johansson Gruppe 3: Lars D. Jensen, Rasmus Olsen ,Thea Jørgensen, Svetlana Zemtsova Gruppe 4: Niels Andersen, Martin Lyng-Petersen, Ulrik Scheibye, Katrine Madsen Gruppe 5: Henrik Hoffmann, Casper Michaelsen, Lone Rasmussen, Janne Byrnak Gruppe 6: Lasse Jacobsen, Michael Nielsen, Jacob Bertelsen, Astrid Fonsbøl, Anja Bang Gruppe 7: Kasper Nielsen, Michael G.Jensen, Yukio Bergholdt, Mai-Brit Nielsen, Gruppe 8: René Rasmussen, Christine Merklin, Helle Egede, Fauzia Boota Gruppe 9: Søren Jensen, Johnny Barslev, Signe Benzon, Ann-Christina Franchini Gruppe 10: Thorbjørn Jensen, Thomas Kofod, Christina Ernst, Beth Pedersen Gruppe 11: Martin Mortensen, Robert Andersen, Mette Johansen, Lene Andersen Gruppe 12: Timm Hald, Niels-Erik Mogensen, Gry Bauer, Ditte Bechsgaard, Peter Frederiksen Medier og kommunikation F08 / lektion 3 / 120208 /