Havde Luther en teologi om Guds rige?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan bruges FLADSKÆRMENE i Brabrand Kirke ???.
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
Livets Ord August 2009 "Han havde elsket sine egne, som var i verden, og han elskede dem indtil det sidste” (Joh 13, 1).
”Åndelige discipliner for disciple”!
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Opstandelsesfest.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Nøgler til menighedens vækst
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Katekismens historie og teologi. Forhistorie  “Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder.
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Lidelse, sygdom og forbøn.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Overvældet af Jesu opstandelse!
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
Ungdomsvelsignelse Søndag d. 24. marts Evangeliet i en nøddeskal Joh 3,16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver,
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
En menighed, der søger enhed
At vente på Guds time.
Hvilken slags kirke ønsker vi at være
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Ef 4,1-16: Hvordan fastholder vi Åndens enhed i vor menighed?
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
Gud trøster dem, der venter med forventning.
En befriet fange Romerbrevet kapitel 5-8.
Kate-QUIZ-mus.
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
»En mand havde to sønner
Det levende Ord, som forvandler Vi læser ikke først og fremmest Bibelen for at blive informeret, men for at blive transformeret – for at blive forvandlet.
Den kristne påske.
Lidelsens problem (teodicé)
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Vi tror på Jesu genkomst kap.7.
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Kampen om troen, kap.6.. Daniel 6:1-6 Dareios besluttede at indsætte satrapper over kongeriget, hundrede og tyve fordelt over hele riget, og over dem.
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud
Sammenligningsspejle
Lede til Jesus – leve i Ham
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Opstandelse, bortrykkelse og dom. Teksten 1 Thess 4,13-18 (1084) så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod Gud vil føre de hensovede sammen med ham.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Trosbekendelsen med billeder. Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.
Oplæg: Samtale: Nådegaver til at helbrede og forbøn for syge
Nu fryde sig hver kristen mand 1, S1
Julens symboler Matthæus 2
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
Jeg tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Præsentationens transcript:

Havde Luther en teologi om Guds rige?

Nej ”Guds rige er ikke et centralt begreb i luthersk teologi”, (TRE 15,221) Paul Althaus Oswald Bayer C.F. Wisløff

Fadervor i Luthers store katekismus, 2. bøn ”Men som Guds navn i sig selv er helligt, og vi alligevel beder om, at det må være helligt hos os, sådan kommer også hans rige af sig selv uden vor bøn. Alligevel beder vi om, at det skal komme til os, dvs. at det må være iblandt os og hos os, så vi også er en del af dem, blandt hvem hans navn bliver helliget og hans rige virker.” ”At ’Gud kommer til os’, sker nemlig på to måder, dels i tiden ved ordet og troen, dels i evigheden ved åbenbarelsen. Vi beder nu om begge dele…”.

Fadervor ”Hvad betyder nu Guds rige? Svar: Intet andet, end … at Gud har sendt sin Søn Kristus, vor Herre, til verden for at forløse og befri os fra Djævelens magt og føre os til sig og som retfærdighedens, livets og salighedens konge herske over os mod synd, død og ond samvittighed; i den hensigt har han givet os sin Helligånd, som gav os dette ved sit hellige ord og oplyste og styrkede os i troen ved sin kraft. Derfor beder vi nu her for det første, at dette må ske hos os med kraft, og at Guds navn må blive således prist ved hans hellige ord og et kristeligt liv, at vi, som har taget imod det, må blive og dagligt vokse i det, og at det hos andre folk må vinde bifald og tilslutning. Vi beder om, at det må gå vældigt igennem verden … så at vi alle til evig tid må være i hans kongerige, som nu er begyndt”.

Guds rige: 1. Den dualistisk baggrund. 2. Med udgangspunkt i Jesu komme og gerning. 3. Omdrejningspunktet i forløsningen. 4. Som noget, der sætter sig igennem i vore liv ved Helligånden 5. Derfor en præsentisk virkelighed. 6. Noget, der udfolder sig her i verden bl.a. i mission 7. Vækst

En betydningsfuld term ”Det vil sige: Jeg tror, at Jesus Kristus, sand Gud, født af Faderen i evighed, og tillige sandt menneske, født af Jomfru Maria, er min Herre, som har genløst mig fortabte og fordømte menneske, erhvervet og vundet mig fra alle synder, fra døden og fra Djævelens magt, ikke med guld eller sølv, men med sit hellige og dyrebare blod og med sin uskyldige lidelse og død, for at jeg skal være hans egen og i hans rige leve under ham og tjene ham i evig retfærdighed, uskyldighed og salighed, ligesom han er opstanden fra de døde, lever og regerer i evighed. Det er vist og sandt” (Luthers lille katekismus, 2. artikel) ”For i mit hjerte hersker denne ene artikel, nemlig troen på Kristus, fra hvem, ved hvem og til hvem alle mine teologiske overvejelser strømmer frem og tilbage dag og nat” (Store Galaterbrevskommentar) ”læren om retfærdiggørelsen”

Latomusskriftet Nåden og gaven en konge, der har tilintetgjort syndens magt ”Men da Guds rige kom, blev dette rige splittet, verdens fyrste blev kastet ud, slangens hoved blev knust helt ned til bærmen og enkelte rester, som det så skulle være vores opgave at udrydde. Således blev ganske vist alle kongerne dræbt ved Israels sønners indtog i Kanaans land og deres magt knust. Men der blev dog en rest af jebusitter, kanaanæere og amoritter tilbage … - efter natur og herkomst en del af de folk, der var tilintetgjort, men dog underkastet tribut og gjort til trælle. Således har vi, efter at vi ved dåbens nåde er kaldet ind i troens rige, fået syndens rige i vor magt. Alle dets kræfter er brudt. I vores lemmer er der blot nogle rester tilbage. Dem skal vi selv udrydde. Men det vil ske, når vor David har sat sig på kongesædet, efter at han har befæstet sit rige” (Credo s. 117).

Et rent åndeligt rige? Regin Prenter Leif Grane Guds anderledeshed Ordet og troen Gerninger – i kald og stand, det helt almindelige

De to regimenter Det verdslige regimente som rammen for gerninger Det åndelige regimente – hjertet og troen Kirkens inderste virkelighed usynlig, kun synlig i ordet og nådemidlerne Faren i at lægge synligheden et andet sted

Luther og talen om Guds rige i dag Forskelle Kirken et folk Helligheden er folkets hellighed Kirken som et fællesskab ”Derfor beder vi nu her for det første, at dette må ske hos os med kraft, og at Guds navn må blive således prist ved hans hellige ord og et kristeligt liv, at vi, som har taget imod det, må blive og dagligt vokse i det, og at det hos andre folk må vinde bifald og tilslutning. Vi beder om, at det må gå vældigt igennem verden … så at vi alle til evig tid må være i hans kongerige, som nu er begyndt.”

Rigets synlige fremvækst Ikke denne verdens forvandling Men en del af den virkelighed, hvorved Kristus træder frem i verden